تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

معرفی میوه هایی که حاوی پروتئین هستند

وقتی درباره پروتئین ها صحبت می کنیم معمولا میوه ها به ذهن نمی آیند.

بهترین منابع دریافت پروتئین عبارتند از مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، بوقلمون، ماست یونانی، لوبیا، عدس، پنیرخامه ای و تخم مرغ. دیگر غذاهایی که حاوی پروتئین قابل توجهی هستند عبارتند از آجیل ها و دانه ها، شیر، لوبیا سبز و دانه های سویا.

هیچکدام از میوه ها جایی در این لیست نداشتند و دلیلش هم این است که به اندازه کافی در آنها پروتئین نیست.

یک غذا برای اینکه به عنوان منبع پروتئین شناخته شود باید حداقل در یک وعده ۶ گرم پروتئین داشته باشد. غلات کامل، میوه ها و سبزیجات هر کدام مقدار محدودی پروتئین دارند اما معمولا پروتئین موجود در آنها کامل نیست و بیشتر حاوی دیگر درشت مغذی ها یعنی چربی وکربوهیدرات هستند. مگر اینکه مقدار زیادی از آنها را استفاده کنید.

میوه ها مقداری پروتئین در خود دارند اما خیلی زیاد نمی شود و معمولا بیشترین چیزی که از آنها دریافت می کنید کربوهیدرات است. به صورت معمول در یک دوم فنجان میوه حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات از منبع طبیعی قند مانند گلوکز، فروکتوز و فیبر وجود دارد. این کربوهیدرات ها به سوخت رسانی بدن و فرآیند سنتز پروتئین کمک می کنند. غذاهایی که کربوهیدرات فراهم می کنند، مانند بسیاری از میوه ها به ما انرژی و فیبر می دهند که به بدن اجازه می دهد برای رشد ، ترمیم و تشکیل عضلات پروتئین ذخیره کنیم.

با این حال هنوز اگر بتوانید در کنار کربوهیدراتی که از میوه دریافت می کنید مقداری پروتئین نیز بگیرید بد نیست. در ادامه می خواهم به شما میوه هایی را معرفی کنم که در مقایسه با دیگر انواع میوه پروتئین بیشتری دارند و همچنین از مزایای آنها صحبت خواهم کرد.

آلو سیاه

آیا میوه منبع مناسبی برای دریافت پروتئین است؟

پروتئین: ۰٫۹۵ گرم در هر یک چهارم فنجان

این میوه در هر وعده مقدار قابل توجهی پروتئین دارد. اما همانطور که می دانید آلو سیاه بیشتر به خاطر مقدار فیبری که دارد شناخته می شود. بنابراین در مورد مقدار وعده مصرفی باید مواظب باشید چون مقدار زیاد فیبر می تواند برای دستگاه گوارش مشکل ساز شود. به جز مواقعی که دچار یبوست هستید، مصرف بیش از اندازه آلو سیاه می تواند باعث شود تمام روز را در راه دستشویی سپری کنید.

گیلاس خشک شده

آیا میوه منبع مناسبی برای دریافت پروتئین است؟

پروتئین: ۱٫۰۰ گرم در هر یک چهارم فنجان

در تحقیقی که روی مواد مغذی گیلاس انجام شده بود مشخص شده تمام این مواد برای کاهش التهاب و ورم مفاصل و همچنین افزایش کیفیت خواب مناسب هستند. بعلاوه آب گیلاس می تواند به التیام درد عضلانی نیز کمک کند. برای دریافت پروتئین می توانید از گیلاس های خشک شده استفاده کنید.

زرد آلو

آیا میوه منبع مناسبی برای دریافت پروتئین است؟

پروتئین: ۱٫۱ گرم در هر یک چهارم فنجان

این میوه سرشار است از پتاسیم و و یتامین A که از کاروتنوئید ها می آید. کاروتنوئید ها همان موادی هستند که هویجش رنگش را از آن دارد. زردآلو همچنینی یکی از منابع فوق العاده ویتامین C است.

کشمش طلایی برای دریافت پروتئین

آیا میوه منبع مناسبی برای دریافت پروتئین است؟

پروتئین: ۱٫۳۵ گرم در یک دوم فنجان

کشمش یکی از منابع عالی دریافت آهن برای گیاه خواران است و فیبر و پتاسیم فراهم می کند. همچنین از کشمش می توان برای مهار میل به خوردن غذاهای بی ارزش مانند تنقلات استفاده کرد. برای مثال به جای خریدن غلاتی که سرشار از قند اضافه شده هستند می توانید غلات ساده را با استفاده از کشمش شیرین کنید.

منبع: دکتر کرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *