آشپزیترشی و شور

چطور ترشی لیته مخلوط بسازیم ؟

ترشی یکی از خوراکی هایی هست که طرفداران زیادی دارد . مخصوصا در فصل زمستان . اصلا خیلیا میگن غذا بدون ترشی معنی نداره . یکی از انواع ترشی ، ترشی لیته هست . در اینجا قصد داریم طرز تهیه ترشی لیته را به شما اموزش دهیم . با ما همراه باشید .

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته

سرکه سیب …………….. دو لیتر

بادمجان ………………… یک کیلو

گل کلم ……………………… دویست گرم

هویج ………………………… دویست گرم

ساقه کرفس ………………. دویست گرم

سیر ………………… سه حبه درشت

سبزی ترشی ………. یک لیوان خرد کرده

سیاهدانه ………… دو قاشق غذا خوری

گلپر ……………… یک قاشق چایخوری

تخم گشنیز ……. یک قاشق چایخوری

فلفل سفید …….. یک قاشق چایخوری

زرد چوبه ……….. یک قاشق غذا خوری

نمک ………….. یک قاشق مربا خوری

فلفل سیاه درسته …….. یک قاشق چایخوری

*** سبزی ترشی شامل نعنا و ریحان و ترخون و پیازچه است.

طرز تهیه ترشی لیته

ترشی لیته یکی از انواع ترشی های خوش طعم و زیبا است . برای تهیه ترشی لیته باید بدانید که لیته سنتی فقط سبزی و بادمجان است و ادویه اما من اولین بار که درست کردم باقیمانده مواد ترشی مخلوط را هم خرد کردم و در آن ریختم و بد ندیدم چشمک این بود که این روش روتین من شد. اغلب ترشی را با سرکه انگور درست می کنند که ترشی بسیار تیزی دارد که با ذائقه من چندان مطلوب نیست. به گزارش اسان طب یکبار ترشی با سرکه سیب را امتحان کنید. باور کنید مشتری می شوید. هویج, گل کلم , کرفس و سیر را در غذا ساز بریزید و خیلی ریز نگینی کنید ( کمی درشت تر از رنده درشت). تا بقیه مواد را حاضر می کنید اینها را روی یک تکه پارچه پهن کنید و کمی هوا دهید تا خشک شود.

در ادامه مراحل برای تهیه ترشی لیته ، بادمجان ها را پوست کنده رنده کنید و با یک لیتر سرکه سیب و زردچوبه روی حرارت بگذارید و درب آن را ببندید تا برای ۱۰-۱۵ دقیقه بجوشد. با خم کردن ظرف بادمجانها باقیمانده سرکه ته ظرف را خالی کنید و بقیه مواد و ادویه ها را داخل آن بریزید و مخلوط کنید. نیم لیتر دیگر سرکه را به مواد اضافه کنید . مواد نباید آبکی باشد.مواد را در شیشه خشک و تمیز بریزید و درب آنرا محکم ببندید. این ترشی از یک هفته دیگر کاملا رسیده است.

* بوی سرکه در حال جوشیدن تا ۲۴ ساعت حالات شبیه سرما خوردگی در شما ایجاد می کند. حتی المقدور کودکان را از محیط دور کنید.

* علت خالی کردن سرکه اضافه پخته و جایگزین کردن آن با سرکه تازه این است که سرکه پس از جوشیدن به علت فرار بودن ماده اصلی آن نسبت به آب کمی ضعیف می شود و قابلیت کپک زدن آن بالا می رود.

اگر تا به حال ترشی لیته را در کنار مصرف روزانه غذاهای خود استفاده نکرده اید، توصیه می کنیم حتمن یکبار این ترشی خوشمزه و دلچسب را امتحان کنید. شاید شما نیز در آینده یکی از طرفداران پر و پا قرص ترشی لیته باشید.

منبع: آسان طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *