داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

تفاوت طب فشاری با طب سوزنی و خواص آن

قاعده کلی طب فشاری شبیه به طب سوزنی است، با این تفاوت که در این روش درمانی از سوزن یا تجهیزات دیگر استفاده نمی‌شود. شما حتی می‌توانید خودتان طب فشاری را بر روی بدن‌تان انجام دهید و از همین امروز از فواید بی‌نظیرش بهره‌مند شوید. در این مطلب به بررسی طب فشاری و مزایای آن می‌پردازیم.

نقاط فشار فراوانی در بدن ما وجود دارند و وقتی می‌گوییم «بدن»، منظورمان سراسر بدن است، از سرتان گرفته تا نوک انگشتان پا. در بدن نقاط فشار برای کاهش درد، کاهش حالت‌تهوع، تحریک زایمان و… وجود دارند.

ریشۀ طب فشاری به طب سنتی چین بازمی‌گردد و قدمتی چند هزار ساله دارد.

نقطه فشار چیست؟ نقطه فشار به نقطه‌ای از بدن گفته می‌شود که برای اهداف درمانی، بر روی آن فشار اعمال می‌شود.

تفاوت طب فشاری با طب سوزنی

نقاط فشار و نقاط سوزن در این دو طب کاملا یکسان هستند. بزرگترین تفاوت این دو طب در این است که نقاط فشار در طب سوزنی از طریق وارد کردن سوزن‌ها به بدن تحریک می‌شوند، در حالی که در طب فشاری هیچگونه سوزنی استفاده نمی‌شوند و تنها با فشار آوردن به این نقاط است که فرآیند درمانی انجام می‌گیرد. این فشار می‌تواند آرام یا محکم باشد. هدف این دو طب این است که جریان انرژی در سراسر بدن را بهینه‌سازی کرده و تنش و انسداد‌های را از بین ببرند.

فواید طب فشاری

فواید طب فشاری لیست بلندبالایی را شامل می‌شوند. این روش درمانی به طور کلی تنش را آزاد کرده، گردش خون را افزایش داده و درد را کاهش می‌دهد. در ادامه برخی از بهترین فواید طب فشاری را بررسی می‌کنیم.

تسکین درد

یکی از رایج‌ترین کاربردهای طـب فشاری برای تسکین درد است. نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهند که این روش درمانی برای تسکین سردردهای مزمن، درد قسمت پایینی کمر، درد زایمان، قاعدگی دردناک و سایر دردها مفید می‌باشد.

کاهش علائم پیشاقاعدگی

تحقیقات نشان می‌دهند که طـب فشاری برای بهبود علائم سندرم پیشاقاعدگی در زنان مناسب است. فشردن نقاط LI4 و LV3 می‌توانند موثر باشند.

تسکین حالت تهوع

از محبوب‌ترین نقاط فشار برای تسکین حالت تهوع و استفراغ، نقطۀ P6 یا Pc6 است. این نقطه در قسمت داخلی بازو و در نزدیکی مچ دست قرار دارد. مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering فشار دادن این نقطه را برای تسکین حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی‌درمانی توصیه می‌کند.

سایر فواید طب فشاری

  • تحریک زایمان
  • بهبود بی‌خوابی

موارد احتیاط

اگر باردار هستید، بسیار مهم است بدانید که فشردن کدام نقاط ممنوع است و باعث تحریک زایمان می‌شود. زنان باردار همچنین باید قبل از انجام طب فشاری، با پزشک خود در این‌باره مشورت کنند.

همچنین هر کسی که به یک بیماری جدی یا خطرناک مبتلا است، باید برای انجام طـب فشاری با پزشک خود مشورت داشته باشد.

بهتر است برای انجام طب فشاری، به یک متخصص مراجعه کنید که به خوبی از نقاط فشار در بدن آگاهی داشته باشد. اگر خودتان نیز به خوبی با این نقاط آشنا هستید، می‌توانید به انجام این روش درمانی بپردازید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *