روغن هاعطارباشی و طب سنتی

روغن آمله ، معجزه ای برای پوست و مو

یکی دیگر از روغن‎هایی که برای تقویت موی سر و صورت از قدیم مورد استفاده قرار می‎گرفته، روغن آمله است. آمله، آملا و یا آملج همگی نام های میوه ای هستند که در جنگل‎های مرطوب هندوستان و در نواحی از سیستان و بلوچستان میروید این میوه دارای مقادیر زیادی ویتامین ث بوده و شکلی شبیه آلو دارد. میوه این درخت ترش مزه و بی ریشه و سنگین وزن و زرد رنگ و تازه باشد و اگر خشک است فاسد نشده باشد. طبیعت آن سرد و خشک است. از میوه آمله روغنی تهیه می‎شود که هندی‎ها در تمامی مراسم های ویژه مذهبی خود برای تقویت موی سر و صورت استفاده می‎کنند که باعث تیرگی و درخشندگی موهای سر و صورت نیز می‎شود، در ایران قدیم و دوران صفویه نیز برای تقویت سبیل و ریش از روغن آمله استفاده می‎شده.

خواص روغن آمله - جلوگیری از ریزش مو

خواص درمانی روغن آمله :

    •    تقویت پیاز موی سر و صورت

    •    پیشگیری از سفیدی زودرس موهای سر و صورت

    •    ضد خشکی، شوره و پوسته پوسته شدن سر

    •    تقویت، حالت دهنده و نرم کننده موهای خشک

روش مصرف روغن آمله :

تقویت، حالت دهنده و نرم کننده موهای خشک: در صورتی که پوست سر و همچنین موهای خشکی دارید هر شب چند قطره روغن را داخل کف دست ریخته و موها و پوست سر را ماساژ داده و روز بعد سر را شستشو کنید، این عمل هم باعث نرم شدن، تقویت و از بین رفتن خشکی و پوسته پوسته شدن سر خواهد شد.

تقویت ریش و سبیل: ابتدا محل را شستشو کرده و سپس با روغن محل‎های مورد نظر را چرب کرده و ماساژ دهید.

نکته مهم!!

    •    پیشگیری از سفیدی زودرس موهای سر و صورت: استفاده مداوم از روغن آمله (آملا) در جهت پیشگیری از سفیدی و همچنین تیرگی و درخشندگی موهای سر و صورت بسیار مؤثر خواهد بود.

خواص روغن آمله - جلوگیری از ریزش مو

خواص درمانى روغن آمله:

شب‎ها روغن آمله را بر سر بماليد.روغن آمله موها را بسيار قوى و تار مو را سالم و طويل مى‏كند و از زود سفيد شدن موها جلوگيرى مى‏نمايد.

حكيم شفايى در کتاب خود در مورد روغن آمله چنین می‎نویسد:

موى را سياه كند و قوى بگرداند.

روغن آمله براى سياه شدن مو به كار مى‏رود و بيشتر مانع ريختن و كمك به روييدن مو مى‏نمايد.

خواص روغن آمله - جلوگیری از ریزش مو

کاربردها و داروشناسی آمله در مطالعات جدید

علی رغم استفاده گسترده آمله در روش‎های درمانی سنتی، آزمایشات بالینی کمی وجود دارد. خواص آنتی اکسیدان عمده خواصی که به این گیاه اختصاص دارد به عملکرد قوی آنتی اکسیدانی آن نسبت داده می‎شود.

محتوای اسکوربیک اسید میوه، تقریباً ۱ گرم در ۱۰۰ میلی لیتر از آب میوه تازه شناسایی شده و مقدار ۴۵% تا ۷۰% فعالیت آنتی اکسیدانی داشته است. روند تهیه فرآورده از میوه آمله در آیورودا، میزان اسکوربیک اسید آن را ۳ برابر می‎کند و غلظت پلی فنل‎ها را افزایش می‎دهد. در این روش پودر میوه خشک با آب میوه تازه آمله به مدت چند ساعت ترکیب می‌شود و سپس، ترکیب خشک شده و دوباره پودر می شود. این کار تا ۲۱ بار تکرار و موجب سودمندی غذایی میوه‌ها می‌شود.

منبع: اکسیرحیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *