درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

اطلاعات مهم مربوط به داروی فنوباربیتال

داروی فنوباربیتال جز دسته داروهایی است که به اصطلاح باربیتورات خوانده می‌شوندمصرف این دارو سرعت فعالیت مغز و سیستم عصبی فرد مصرف کننده را آهسته‌تر می‌کند با توجه به این خاصیت از این دارو  برای درمان عارضه تشنج یا پیشگیری از وقوع آن در فرد مصرف کننده استفاده می‌شود.  دارویفنوباربیتال همچنین به عنوان یک داروی  آرام بخش و برای کمک به حصول آرامش و راحتی ذهنی فرد مصرف کننده در زمانی کوتاه استفاده می‌شود این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکرشده، استفاده شود. در این مقاله به معرفی، چگونگی کارکرد و نکات طلایی حین مصرف این دارو می‌پردازیم.

اطلاعات مهم مربوط به داروی  فنوباربیتال

فرد مصرف کننده این دارو در صورت ابتلای به بیماری‌هایی نظیر بیماری شدید کبدی، فرد شدید بیماری  آسم یا COPD ( بیماری انسدادی مزمن ریوی)،  وجود یک سابقه شخصی یا خانوادگی  ابتلا  به بیماری پورفیری یا سابقه اعتیاد به داروهای مشابه فنوباربیتال، نباید از این دارو استفاده کند.

نکاتی  که باید  قبل از استفاده از این دارو  بدانید

اگر شما به این دارو آلرژی داشته و موارد زیر را دارید، نباید از این دارو استفاده کنید:

  • آسمشدید، اختلال انسداد مزمن ریوی (COPD) یا سایر اختلالات تنفسی؛
  • سابقه شخصی یا خانوادگی ابتلای به بیماری  پورفیری ( یک اختلال آنزیمی – ژنتیکی که  در نتیجه آن علائمی بر روی پوست یا در سیستم عصبی فرد مبتلا ایجاد می­شود) می­شود.
  • بیماری کبدی شدید یا
  • سابقه اعتیاد به فنوباربیتال یا داروهای مشابه (مثل والیوم ، زاناکس، اتیوان و …).

در این موارد برای اینکه مطمئن شوید،  مصرف این دارو برای شما ایمن است و خطری در پی ندارد، با پزشک مشورت کنید:

  • ابتلای به بیماری کبدی؛
  •  وجود یک درد موقت یا مزمن در فرد مصرف کننده این دارو؛
  • اختلال غده هیپوفیز
  • فئوکروموسیتوما (تومور غده فوق کلیوی)؛
  • بیماری کلیوی؛
  • آلرژی به غذا یا مواد مخدر و یا دارو؛
  • ابتلای به اختلالی که شما در آن مجبور هستید داروهای رقیق کننده خون  (وارفارین، کومادین، جانتوون) را مصرف کنید.

در صورتی که فرد مصرف کننده این دارو باردار باشد نیاز است که نکاتی که پزشک معالج او در زمینه مصرف داروهای تشنجی به او گفته است را انجام دهد. چون در دوران بارداری  تشنج و صرعو وقوع یا عدم وقوع آن امری مهم و حیاتی است و در صورت وقوع می‌تواند سلامت مادر و نوزاد را به خطر انداخته و به آنها صدمه وارد کند. به یاد داشته باشد که مصرف این دارو بدون مشورت با پزشک متخصص خود آغاز نکنید و در صورتی که این دارو را مصرف می‌کنید و در حین مصرف باردار شدید نیاز است که بلافاصله در این مورد به پزشک خود اطلاع دهید.

 مصرف داروی فنوباربیتال می‌تواند میزان تأثیر داروهای پیشگیری از بارداری را کمتر کند. از این نیاز است که در برای اطمینان از عدم بارداری در طول استفاده از دارو با پزشک معالج خود در زمینه استفاده از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری که غیر هورمونی باشد (نظیر کاندوم، دیافراگم یا اسپرم کش) مشورت کنید.

معلوم نیست که این دارو می‌تواند از طریق تغذیه با شیر مادر به نوزاد انتقال یابد و ممکن است به یک کودک شیرخوار آسیب برساند. اگر کودک خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنید، به پزشک خود در این‌ باره اطلاع دهید.

نحوه مصرف داروی فنوباربیتال

داروی فنوباربیتال را دقیقاً همان‌طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید. این دارو  را در دوز های بیشتر  و یا کمتر از مقادیر  توصیه‌شده، مصرف نکنید.

از آنجایی که داروی فنوباربیتال یکی از داروهایی است که مصرف کننده می‌تواند نسبت به آن دچار وابستگی شود، بنابراین نسبت به مصرف بدون تجویز پزشک معالج هشیار باشید و همچنین این دارو را با فرد دیگری به خصوص افرادی که سابقه سو مصرف و اعتیاد و مشکلات متعاقب سو مصرف دارو را دارند به اشتراک نگذارید. جدای از موارد فوق به علت عوارض ناخواسته  و گاها شدیدی که این سو مصرف  دارو می‌تواند در کودکان ایجاد کند،  نهایت سعی خود را به کار ببرید که این دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید. لازم به ذکر است که فروش و یا به اشتراک گذاشتن این دارو با فرد دیگری بدون تجویز پزشک متخصص غیر قانونی است.

بدون مشورت با پزشک خود دوز مصرفی داروی فنوباربیتال را تغییر ندهید. اگر مشاهده می‌کنید که مصرف این دارو باعث بهبود علائم بیماری در شما نشد، لازم است که در این زمینه به پزشک معالج خود خبر دهید. اگر شما این دارو را برای درمان و کنترل بیماری صرع مصرف می‌کنید حتی اگر احساس بهبودی در علائم بیماری را داشتید، لازم است که به مصرف این دارو ادامه دهید. چون ممکن است در اثر قطع مصرف این دارو علائم صرع بازگشته و سلامت شما را به خطر بیندازد.

شما نباید به‌طور ناگهانی استفاده از این دارو را متوقف کنید. توقف ناگهانی مصرف این دارو ممکن است وضعیت ابتلای شما را بدتر کند.

داروی فنوباربیتال باید در دمای اتاق و  به‌ دور از گرما و رطوبت نگهداری شود.

 پیگیر میزان مصرف دارو از هر بطری جدید باشید که تهیه می‌کنید. این داروی یک دارویی است که معمولاً مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد و اگر کسی داروی شما را به‌طور نامناسب یا بدون تجویز پزشک مصرف می کند، باید در این زمینه هوشیار باشید.

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید. سو مصرف این دارو می‌تواند دارای عوارضی بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد.

نشانه‌های سو مصرف داروی فنوباربیتال  ممکن است شامل  تنفس آهسته یا سطحی، ضربان قلب ضعیف، پوست سرد و یا سرد و مرطوب، کمی ادرار یا عدم توانایی در دفع ادرار، مردمک سوزنی شکل  و احساس سرماخوردگی یا غش و یا ضعف کردن است.

در هنگام مصرف این دارو  باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

الکل یا نوشیدنی های الکلی ننوشید. مصرف الکل یا نوشیدنی‌های الکلی  می‌تواند بعضی از عوارض جانبی این  دارو را افزایش دهد و حتی در مواردی کشنده باشد.

مصرف داروی فنوباربیتال ممکن است تفکر یا پاسخ دهی شما را مختل کند. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری هستید که نیاز دارد که به گوش باشید، هوشیار باشید.

عوارض جانبی داروی فنوباربیتال

مصرف داروی فنوباربیتال می‌تواند باعث ایجاد علائم جدی آلرژیک در فرد مصرف کننده شود. اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند : راش پوستی یا کهیر ( با یا بدون تب یا درد مفاصل ) ؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو ، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

عوارض مصرف داروی فنوباربیتال

اگر موارد زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تنفس ضعیف یا سطحی در فرد مصرف کننده؛
  • وجود دردی غیر طبیعی در هر قسمتی از بدن (به ویژه در قسمت گردن، شانه یا بازوهای فرد)؛
  • نشانه های ابتلا به اختلال در سلول های قرمز خون  مانند  رنگ پریدگی پوست ، ضعف در ماهیچه‌های بدن، اسهال، کاهش وزن، ایجاد مشکلاتی در ریتم ضربان قلب، تورم زبان، وجود بی حسی یا سوزش در دست یا پا، احساس تنگی نفس؛ یا
  • ایجاد واکنش­های شدید پوستی مانند تب، گلودرد، تورم در صورت یا زبان شما، سوزش در چشم شما، ایجاد درد پوستی و بثورات پوستی قرمز یا بنفش که به خصوص در صورت یا بدن فوق گسترش یافته و موجب پوسته پوسته شدن و پوست انداختن خواهد شد.

عوارض جانبی  این دارو مانند گیجی و سردرگمی، افسردگی و یا هیجان ممکن است در افراد سالمند و بیمارانی که دچار بیماری یا ضعف مفرط هستند،به صورت شدیدتری رخ دهد.

عوارض جانبی شایع این دارو شامل موارد زیر است :

  • خواب آلودگی، کمبود انرژی؛
  • سرگیجه یا احساس مثل اینکه دنیا به دور سر فرد مصرف کننده می­چرخد؛
  • حالت افسردگی؛
  • احساس بی قراری یا هیجان (به ویژه در کودکان یا افراد سالمند)؛
  • احساس سست شدن؛ یا
  • علائم “خماری” ( مثل خواب آلودگی روز بعد از مصرف داروی فنوباربیتال).

اینیک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد  دیگری  ممکن است رخ  دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت  مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

چه داروهایی فنوباربیتال را تحت تاثیر قرار می دهند؟

مصرف داروی فنوباربیتال همراه با داروهای دیگر می‌تواند شما را خواب‌آلود و یا سرعت تنفس شما را آهسته کند که این امر می‌تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک و یا تهدیدکننده زندگی شود. قبل از مصرف یک قرص خواب، داروهای ضد درد تخدیری، داروهای تجویزی برای درمان سرفه، مصرف یک شل کننده (آرامش‌دهنده) عضلانی، یا داروهای مصرفی برای اضطراب، افسردگی، یا تشنج با پزشک خود مشورت کنید.

این لیست کامل نیست و بسیاری از داروهای دیگر می‌توانند با این دارو تداخل  ایجاد کنند. این داروها شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی است. فهرستی از تمام داروهای خود را به خصوص موارد زیر را به هر ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی که به شما ارائه دهید:

اطلاعات بیشتر

به یاد داشته باشید که این دارو را به دور از دسترس کودکان نگه داری کرده و با فرد دیگری به خاطر عوارض احتمالی ناشی از مصرف یا مصرف نادرست آن به اشتراک نگذارید و این دارو را تنها زمانی مصرف کنید که توسط پزشک معالج برای شما تجویز شده باشد.

 

منبع: مجله قرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *