تغذیه و تناسب اندامخواص میوه هاویتامین و مواد معدنی

آشنایی با خواص طالبی برای سلامتی

تابستان فصل انواع میوه‌های رنگارنگ و خوشمزه است. یکی از این میوه‌های آبدار و محبوب طالبی است که حتی در آن سوی دنیا هم به خاطر عطر و طعم دلپذیرش طرفداران بسیار زیادی دارد. جالب است بدانید نام انگلیسی طالبی Cantaloupe است که از نام یک دهکده در ایتالیا به نام Cantalup گرفته شده که طالبی برای اولین بار در سال ۱۷۰۰ میلادی در آن‌جا کاشته شده است. با ما همراه باشید تا با برخی از خواص طالبی بیشتر آشنا شوید.

طالبی چیست؟

بعضی از افراد عقیده دارند که طالبی و خانواده ملون مثل هندوانه، گرمک و خربزه از هند می‌آیند. در حقیقت طالبی پیوند گرمک و خربزه است. نقش و بافت پوست خارجی آن بسیار شبیه گرمک اما رنگ قسمت داخلی یا گوشته آن مثل خربزه سبز تا زرد روشن است.

از لحاظ طعم، طعم طالبی ترکیبی از مزه گرمک و خربزه است. این میوه مثل دیگر میوه‌های خانواده ملون باید به صورت تازه مصرف شود.

ارزش غذایی طالبی

طالبی سرشار از ویتامین A، ویتامین C و کارتنوئید است. کارتنوئید مجموعه‌ای از رنگدانه‌ها است که نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تخریبی در بدن انسان دارد. علاوه بر این‌ها طالبی حاوی مواد معدنی بسیاری مثل پتاسیم، کلسیم و آهن است. فیبر موجود در طالبی زیاد، اما کالری آن کم و فاقد هر گونه چربی و کلسترول است.

خواص طالبی برای سلامتی و ارزش غذایی آن

خواص طالبی برای بدن

بهبود سلامت قلب

طالبی به دو طریق به سلامت قلب کمک می‌کند. فیبر خوراکی موجود در طالبی به پایین آوردن کلسترول بد یا همان ال‌دی‌ال کمک می‌کند. در نتیجه این موضوع تا حدی مانع از گرفتگی رگ‌ها می‌شود. وجود مقدار زیاد پتاسیم هم که مثل یک رگ‌گشا عمل می‌کند، باعث کاهش فشار خون در بدن می‌شود. در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا حملات و سکته قلبی به حداقل می‌رسد.

کمک به هضم غذا و جلوگیری از یبوست

همان طور که گفتیم طالبی سرشار از فیبر محلول خوراکی است که می‌تواند به دفع زاید مواد و درمان یبوست و سایر مشکلات مربوط به روده کمک کند. علاوه بر این فیبر موجود در طالبی به شما احساس سیری می‌دهد و از پرخوری جلوگیری می‌کند. درنتیجه طالبی برای رژیم‌های کاهش وزن بدن مناسب است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین سی موجود در طالبی باعث افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ویتامین آ، کاروتنوئید و بیوفلاوونویدها (زردینه) هم به‌عنوان آنتی اکسیدان از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند. این مواد مغذی قدرت این را دارند که رادیکال‌های آزادی که باعث بروز سلول‌های سرطانی می‌شوند را از بین برده و خنثی کنند. طالبی حاوی ترکیبات اورگانیک است که به‌ طور مستقیم به کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان، سرطان ریه، سرطان روده و سرطان سینه کمک می‌کند.

تقویت بینایی

یکی دیگر از خواص طالبی برای سلامت بدن، تقویت بینایی است. ویتامین آ که به میزان کافی در طالبی وجود دارد، به طور خاص از بینایی و سلامت چشم انسان محافظت می‌کند. بتاکاروتن می‌تواند از بروز دژنراسیون ماکولا (از‌دست‌دادن بینایی در مرکز دید)، آب مروارید و آسیب‌پذیری در برابر اشعه‌ی فرابنفش (UV) جلوگیری کند.

کنترل دیابت

وجود پکتین یکی دیگر از خواص طالبی است که از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند. پکتین و دیگر گونه‌های فیبر خوراکی به تنظیم قند خون کمک می‌کند. در نتیجه افرادی که دچار دیابت یا درصدد مبتلا به دیابت هستند، در برابر خطر افزایش قند خون که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد، در امان هستند.

سلامت پوست

طالبی نه تنها برای سلامت بدن مفید است بلکه کلاژن‌های موجود در طالبی به ترمیم سریع پوست و زدودن سلول‌های مرده کمک زیادی می‌کند. مصرف طالبی به صورت روزانه باعث می‌شود پوست شما همیشه تازه و محکم بماند.

اسنخوان و دندان‌های سالم

در هر ۱۰۰ گرم طالبی ۱۵ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. کلسیم برای کمک به فرایند ساخت استخوان و دندان‌ها مهم است. مصرف طالبی به صورت روزانه به شما کمک خواهد کرد استخوان‌های محکم‌تر و دندان‌های درخشان‌تری داشته باشید.

منبع: کتاب کاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *