درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

بیماران سرطانی در حین ذبح قربانی مراقب باشند!

یک متخصص آنکولوژی گفت: براساس آمار موجود حدود ۴۰۰ بیماری مشترک از جمله سیاه‌زخم، سل، تب‌مالت، سالمونلوز، هاری و… میان انسان و دام شناسایی شده است لذا نیاز است دام های مورد نیاز خود را برای مراسم گوناگون از جمله عید قربان حتما از مراکز مورد تایید دامپزشکی، تهیه کنیم، چراکه در این مراکز دام ها قبل از عرضه، مورد معاینه، واکسیناسیون و سم پاشی قرار می گیرند.

دکتر حسین فودازی دبیر انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی ایران با تبریک فرارسیدن عید سعید قربان در گفت و گو با جام جم آنلاین گفت: عید سعید قربان از گرامی ترین اعیاد مسلمانان است که بنا به سنت دیرینه بسیاری در آن گوسفند و یا گاو را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند. لذا شایسته است در این روز ذبح گوسفند با رعایت مسایل شرعی و در اماکن بهداشتی صورت گیرد.

وی افزود: یکی از خطراتی که همه ساله در زمان عید قربان گریبانگیر مردم می شود ذبح خارج از زنجیره کشتارگاه های مجاز در کشور است. در این ایام دام زنده تهیه و در معابر عمومی قربانی می کنند و سپس بلافاصله گوشت آن را به عنوان نذری بین مستمندان تقسیم یا مصرف می کنند. ذبح خارج از زنجیره و استفاده از آن گوشت احتمال بروز بیماری را زیاد می کند.

فودازی خاطرنشان کرد: براساس آمار موجود حدود ۴۰۰ بیماری مشترک از جمله سیاه‌زخم، سل، تب‌مالت، سالمونلوز، هاری و… میان انسان و دام شناسایی شده است لذا نیاز است دام های مورد نیاز خود را برای مراسم گوناگون از جمله عید قربان حتما از مراکز مورد تایید دامپزشکی، تهیه کنیم، چراکه در این مراکز دام ها قبل از عرضه، مورد معاینه، واکسیناسیون و سم پاشی قرار می گیرند.

دبیر انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی ایران اضافه کرد: افرادی که به هر طریقی در قربانی کردن گاو و گوسفند به طور مستقیم نقش دارند یا اینکه با لاشه، امعاء و احشاء ، پوست و گوشت تازه حیوان سر و کار دارند، باید مراقب باشند تا به بیماری هایی که امکان انتقال آن از حیوان به انسان وجود دارد، مبتلا نشوند زیرا ممکن است بعضی از بیماری های واگیر در حیوان وجود داشته باشد، اما حیوان دارای علائمی نباشد که از طریق آن بتوان به بیماری اش پی برد.

این متخصص قرار دادن گوشت پس از ذبح در دمای ۴درجه سانتیگراد را مهم عنوان کرد و افزود: پس از ذبح و معاینه لاشه، اندامهای قابل خوردن را با آب سرد شستشو دهید و سپس آن را در دمای ۴درجه سانتیگراد یخچال به مدت چند ساعت قرار دهید. این اقدام باعث می شود حتی در صورتی که گوشت قربانی آلوده باشد، آلودگی‌اش منتقل نشود.

وی در خصوص نحوه پیشگیری بیماران سرطانی در زمان ذبح قربانی نیز گفت: به طور کلی در صورتی که فرد در معرض امعا و احشای حیوان قربانی شده قرار نگیرد مشکلی ایجاد نمی شود اما بیماران در حین درمان به ویژه بیماران تحت شیمی درمانی چون سیستم ایمنی ضعیف دارند باید در این خصوص دقت نظر بیشتری داشته باشند.

 

منبع: جام جم آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *