داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

با خواص گیاه دامیانا آشنا شوید

گیاه دامیانا حاوی تعدادی از ترکیبات فعال است که می‌تواند بر روی عملکرد غدد درون‌ریز و سیستم‌های عصبی اثری مثبت بگذارد. در طب گیاهی، از گیاه دامیانا برای آرام کردن بدن و بهبود سطوح انرژی استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی خواص گیاه دامیانا می‌پردازیم. با عطارباشی همراه باشید.

گیاه دامیانا

خواصی که با گیاه دامیانا (گاهی اوقات به آن برگ دامیانا نیز می‌گویند) ارتباط دارند از این قرارند:

  • افزایش تمایل و عملکرد جنسی و بهبود ناتوانی جنسی
  • درمان یبوست
  • کاهش افسردگی، عصبی بودن و اضطراب
  • مبارزه با علائم سندرم پیشاقاعدگی، دردهای عضلانی، بی‌خوابی، سردرد و دردهای دیگر
  • بهبود سلامت گوارشی و تسکین یبوست
  • مبارزه با سایر مشکلات از جمله کم‌خونی، دیابت، عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های قارچی و اختلالات پوستی

در ادامه به بررسی جزییات خواص گیاه دامیانا می‌پردازیم.

بهبود خلق‌وخو و کاهش استرس

یکی از مصارف رایج گیاه دامیانا به منظور مدیریت علائم افسردگی، اضطراب، عصبانیت، خستگی و بی‌خوابی است. از نظر برخی محققین، دامیانا یک گیاه ضداسترس در نظر گرفته می شود، زیرا می‌تواند به تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر استرس کمک کند.

افزایش لیبیدو/تمایل جنسی

گیاه دامیانا در طول تاریخ به‌عنوان یک داروی مقوی غرایز جنسی استفاده شده است، زیرا گفته می‌شود که می‌تواند تحریک جنسی و جریان خون به آلت تناسلی را بهبود دهد. این باور وجود دارد که کافئین، آربوتین و فلاونویدها، ترکیبات فعالی هستند که در دامیانا وجود دارند و به عملکرد جنسی کمک میکنند. این گیاه می‌تواند به بهبود لیبیدو در زنان و مردان کمک کند و ناتوانی جنسی را کاهش دهد.

مبارزه با دیابت

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ترکیب دامیانا، گوارنا و یربا ماته ممکن است به افرادی که اضافه وزن داشته یا چاق هستند کمک کند تا به وزنی سالمتر برسند. این گیاهان دارویی می‌توانند انرژی را بهبود داده و از فعالیت جسمانی، کاهش استرس ناشی از خوردن و تعادل هورمونی حمایت می‌کنند. همچنین این گیاهان ممکن است اشتها یا هوس‌های غذایی را کاهش دهند.

مبارزه با عفونت

گونه‌های مختلفی از گیاه دامیانا در طب سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها و عفونت‌های التهابی استفاده می‌شوند. امروزه پژوهش‌ها به ما می‌گویند که این گیاهان می‌توانند به‌عنوان منبعی از ترکیبات طبیعی و گیاهی باشند که اثرات آنتی‌بیوتیک در بدن دارند.

نشان داده شده که گیاه دامیانا به‌عنوان یک عامل ضدالتهابی طبیعی، اخلاط آور (باز کردن مسیرهای هوا و توقف سرفه) و تعدیل کننده سیستم ایمنی بدن عمل می‌کند.

تسکین درد

زنانی که از علائم شدید پیشاقاعدگی نظیر گرفتگی‌ها و نوسانات خلقی رنج می‌برند، ممکن است با استفاده از برگ دامیانا در طول سیکل‌های قاعدگی، بهبودی علائم را تجربه کنند. گیاه دامیانا می‌تواند به تسکین سردردها، دردهای عضلانی و دردهای شکم کمک کند. از آنجایی که این گیاه اثرات آرامبخش و تحریک کننده گوارشی دارد، در طول تاریخ همواره برای بهبود مشکلات گوارشی نظیر یبوست، نفخ و درد معده استفاده شده است.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *