شربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

آشنایی با خواص چای آرتیشو

چای آرتیشو یا کنگر فرنگی، از برگ‌ها، ساقه و ریشه گیاه کنگر فرنگی تهیه می‌شود. تاریخچۀ تهیۀ چای از آرتیشو به هزاران سال پیش و دورۀ یونان باستان و امپراتوری روم باز می‌گردد. در ادامه به بررسی خواص چای آرتیشو می‌پردازیم. با عطارباشی  همراه باشید.

چای آرتیشو

ظاهر پوست

آرتیشو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر کوئرستین، روتین و ویتامین ث است که همگی می‌توانند به محافظت از پوست در برابر بیماری‌های مزمن و استرس اکسیداتیو کمک کرده و در نتیجه از بروز چین‌وچروک، لکه‌های پیری و سایر لکه‌ها جلوگیری کنند.

بیماری مزمن

تراکم بالای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در آرتیشو به پیشگیری از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن کمک کرده و در نتیجه از بروز بیماری‌های مزمن نظیر سرطان، بیماری قلبی و روماتیسم مفصلی جلوگیری می‌کند.

سلامت قلب

گفته می‌شود که چای آرتیشو برای کاهش فشارخون و کلسترول کلی بدن مفید است. این باعث می‌شود تا از مشکلاتی نظیر تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری شود.

کاهش وزن

برخی از مواد معدنی در این چای وجود دارند که اشتها را سرکوب کرده و می‌توانند به پیشگیری از پرخوری و دستیابی به اهدافِ کاهش وزن کمک کنند.

سم‌زدایی

مطالعات نشان می‌دهند که چای آرتیشو می‌تواند پاکسازی کبد را افزایش داده و سمومیت بدن را پایین آورد. این به سوخت‌وساز بدن کمک کرده و فشار موجود بر سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.

طرز تهیه چای آرتیشو

می‌توانید به راحتی این چای را در منزل تهیه کنید:

  1. آرتیشو را پوست بکنید.
  2. آن را درون یک قابلمه آب ریخته و جوش آورید.
  3. سپس بگذارید برای ۴ ساعت در حالت نیمجوش بپزد.
  4. گاز را خاموش کنید، اما بگذارید آرتیشو برای ۴ تا ۶ ساعت دیگر در آب بماند.
  5. آرتیشو را از آب خارج کنید. می‌توانید آن را دور انداخته یا در پخت‌وپز استفاده کنید.
  6. چای بدست آمده را درون یک شیشه درب‌دار ریخته و درون یخچال نگهداری کنید

نکته: این چای را سرد و به همراه کمی شیرین‌کننده نظیر عسل یا استویا سرو کنید.

عوارض جانبی

اگرچه خواص چای آرتیشو قابل توجه‌اند، اما مصرف این چای می‌تواند با برخی عوارض جانبی نظیر واکنش‌های آلرژیک و مشکلات سنگ کیسه صفرا همراه باشد. برخی از مردم به آرتیشو حساسیت دارند و ممکن است با مصرف چای آرتیشو واکنش نشان دهند. بهتر است با مقادیر کمی از این چای شروع کنید تا در صورت حساسیت، مشکل خاصی برایتان به وجود نیاید. کسانی که سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا دارند، باید از مصرف چای آرتیشو خودداری کنند، زیرا باعث تشدید این مشکلات می‌شود. مصرف این چای به زنان باردار یا شیرده نیز توصیه نمی‌شود.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *