داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

معرفی ۷ مورد از مزایای شگفت‌انگیز تربچه سیاه

تربچه سیاه‌ دارای خواص فراوانی برای سلامت انسان است و اضافه کردن آن به مصرف رژیم غذایی شما می‌تواند به‌طرف طرق مختلفی به بهبود سطح کلی سلامت شما کمک کند؛ و اما تربچه سیاه چیست؟ تربچه سیاه نوعی تربچه است که بومی آسیا و اروپا است، نام علمی Raphanus sativus L. var. niger و دارای پوسته بیرونی بنفش تیره یا سیاه‌وسفید است. به‌طورمعمول این ماده غذایی به‌عنوان یک تربچه اسپانیایی شناخته‌شده است، این سبزی‌ها کمی بزرگ‌تر از تربچه سنتی هستند و طعم آن‌ها قوی‌تر است  که نقش آن‌ها را در دستورالعمل‌های غذایی قابل‌توجه می‌کند. این ماده غذایی به نظر می‌رسد کمی سخت‌تر از تربچه‌های معمولی است و بافت درونی آن به نظر می‌رسد که به رنگ سفید قهوه‌ای است. درحالی‌که این سبزی معمولاً در هر فروشگاه یا بازار یافت نمی‌شود، محبوبیت آن در دهه‌های اخیر افزایش‌یافته است که این امر به دلیل مشخصات چشمگیر تغذیه‌ای و مزایای آن برای سلامتی انسان است.

ارزش تغذیه‌ای تربچه سیاه

بسیاری از مواد مغذی موجود در تربچه سیاه حاوی مقادیر زیادی فیبر غذایی و ویتامین C و همچنین سطوح متوسطی از مواد معدنی آهن، منیزیم، پتاسیمو سایر ویتامین‌های مهم مانند ویتامین B، A و E. همچنین سطوح پایین‌تری از عناصر مس، سلنیوم، روی، آنتوسیانین های خاص، آنتی‌اکسیدان‌ها، آنزیم‌ها و هورمون‌ها است. این سبزی همچنین دارای مقداری کمی کالری است و فقط ۱۰ کالری پس از مصرف یک سهم ۳ اونسی از آن به بدن فرد مصرف‌کننده وارد می‌شود.

مزایای استفاده تربچه سیاه

بسیاری از مزایای سلامت از این سبزی عبارت است از توانایی آن در بهبود عملکرد کبد، کنترل سطوح هورمون بدن، کنترل فشارخون، کاهش کلسترول، تقویت پوست و سلامت مو، بهبود فرایند هضم، درمان یبوستو نفخ، جلوگیری از پوسته‌پوسته شدن پوست، تقویت خلق‌وخو و روحیه، کاهش شانس ابتلا به سنگ‌های صفراوی و سم‌زدایی بدن ازجمله این موارد است. بگذارید بعضی از این موارد را در مطلب زیر مورد بحث قرار دهیم.

مزایای تربچه سیاه

سلامت پوست

با خواص ضدعفونی‌کننده و سطوح بالای ویتامین های گروه B و ویتامین E، این سبزی می‌تواند سلامت پوست شما را از در مقابل شرایط التهابی محافظت کند و همچنین باعث جلوگیری از ابتلای به عارضه استرس اکسیداتیو می‌شود که می‌تواند به بروز چین‌وچروک، لکه‌های مربوط به سن و لکه‌های ناخواسته در فرد مبتلا منجر شود.

تضمین عملکرد کبدی مطلوب

گلوتاتیون یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن است و مسئول اطمینان از اینکه کبد توکسین های زیادی را در خود تجمع نمی‌دهد. با این‌حال، با افزایش سن و کاهش میزان گلوتاتیون، مصرف مواد غذایی مانند تربچه سیاه که می‌تواند این سطوح را افزایش دهد، برای حفظ سلامتی مهم‌تر می‌شود.

سیستم ایمنی

مقادیر خوب ویتامین C در این سبزی‌ها به این معنی است که سطوح سیستم ایمنی بدن شما و همچنین تولید گلبول‌های سفید که اولین خط دفاع برای بدن در برابر پاتوژن های ناخواسته، باکتری‌ها و سموم است، افزاش می‌یابد.

کاهش وزن

این سبزی بسیار کم‌ کالری است اما دارای مقادیر نسبتاً بالایی فیبر رژیمی است که می‌تواند به شما کمک کند تا بدون نیاز به مصرف کلی کالری شما احساس سیری کنید. این امر به‌نوبه خود سبب کاهش وزن و بهبود میزان متابولیسم بدن شما خواهد شد.

تاثیر تربچه سیاه بر فرایند کاهش وزن

هیپرتیروئیدیسم

اگر از پرکاری تیروئید رنج می‌برید یا با بیماری گریوز آشنا شده‌اید، استفاده از این سبزی در آشپزی شما می‌تواند به تنظیم میزان هورمونی و بهبود سلامت تیروئید کمک کند.

کلسترول و فشارخون

مطالعات نشان داده‌اند که این سبزی غیرمعمول می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند و فشارخون شما را در محدوده سالمی نگه دارد که همین امر باعث کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز( تصلب شرایین)، حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود.

ضد سرطان

برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها در این سبزی، مانند آنتوسیانین ها، می‌توانند به کاهش استرس اکسیداتیو و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد کمک کنند که همین امر می‌تواند خطر سرطان و احتمال بروز بیماری‌های مزمن را در فرد مصرف‌کننده این سبزی کاهش دهد.

راه‌های مصرف این سبزی

تعدادی از شیوه‌های هوشمندانه و خوشمزه برای استفاده از تربچه سیاه در رژیم غذایی شما، شامل موارد زیر است:

  • آن‌ها را کمی با کره بخورید
  • آن‌ها را به خوبی ریز کنید تا در سالاد مورداستفاده قرار گیرد
  • پخت آن‌ها

با وجود اینکه بافت این سبزی بسیار سخت است، می‌توانید این سبزی‌ها را به سوپ‌ها اضافه کنید. این سبزی‌ها هنگام خوردن چه به‌صورت خام و چه پخته برای مصرف ایمن و بدون خطر هستند.

اثرات مصرف تربچه سیاه

بعضی از عوارض جانبی بالقوه به خاطر مصرف بیش‌ازحد تربچه سیاه وجود دارد، زیرا سموم بالقوه‌ای در این سبزی‌ها وجود دارد که گلوکوزینولات ها نامیده می‌شود. این تربچه بخشی از خانواده کلم است که همه آن‌ها حاوی مقادیر کمی از این ترکیب است. هنگامی‌که این ماده غذایی در مقادیر زیادی مصرف می‌شود، می‌تواند باعث تداخل در تولید هورمون تیروئید شود و همین امر ممکن است منجر به بروز بیماری گواتر شود. بعضی از مردم نیز به این سبزی ریشه‌ای حساسیت دارند و بنابراین باید از مصرف آن اجتناب کنند.

منبع: مجله قرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *