اکثر افراد برای کم کردن وزن اضافه‌شان ورزش می‌کنند. اما در موارد بسیار زیادی، ورزش دقیقا بر عکس اینکار را انجام می‌دهد و باعث افزایش وزن فرد می‌شود! بنظر می‌رسد که مهم نیست چقدر مراقب غذایی که می‌خورید هستید یا چقدر منظم تمرین می‌کنید، هنوز هم نمی‌توانید بدرستی وزن کم کنید.

اما وحشت نکنید. اگر برای حفظ بدنی سالم، همه‌ی کارهای لازم را انجام داده‌اید، افزایش چند کیلو می‌تواند گمراه کننده باشد. در مقاله‌ی امروز، ما لیستی از دلایلی که چرا ممکن است ورزش باعث افزایش وزن شما شود را بیان می‌کنیم.

وزن آب

بدن از ۶۰ تا ۷۰ درصد آب ساخته شده است. منطقی است که بخش عمده‌ای از وزن شما، ناشی از آب موجود در بدنتان باشد. اگر می‌گویید که شروع به تمرین کردید و نتایج قابل توجهی دیدید، هیجان زده نشوید. صرفا چون مقدار زیادی عرق کردید وزن شما کم شده است.

وزن آب بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. گاهی اوقات وزن آب می‌تواند باعث شود که عدد روی ترازو هر روز، ۵ کیلو تغییر کند! به همین دلیل است که شما هر روز شاهد نوسانات وزن هستید. از دست دادن وزن آب، ترکیب بدن شما را تغییر نخواهد داد یا منجر به کاهش وزن طولانی مدت نخواهد شد.

بدن بخاطر یک کلاس دوچرخه ثابت، بطور جادویی کالری نمی‌سوزاند و به سرعت وزن از دست نمی‌دهد. برای کاهش وزن، به ورزش مداوم و منظم نیاز خواهد بود.

روال تمرینی شما

آیا تا بحال متوجه شده‌اید که چطور بعد از تمرین وزن بیشتری دارید؟ این به معنای افزایش وزن شما نیست، بلکه یک اتفاق عادی است که ریشه در روال تمرینی شما دارد. اندازه‌ی جرم شما شامل وزن اندام‌ها، گاز روده‌ای، هوایی که در ریه‌های شما وجود دارد، اوره، و خون است.

بعد از تمرین کردن، جرم بافت‌ها، ارگان‌ها و سایر بخش‌های بدن ۱۵٪ تغییر خواهد کرد. این تغییر بخاطر تعدادی از عوامل از جمله وضعیت هیدراتاسیون (آبرسانی)، التهاب عضلات، و محصولات جانبی روده‌ای بوجود می‌آید. همچنین می‌تواند توسط ادرار یا حجم خون نیز ایجاد شود.

بنابراین وقتی روی ترازو می‌روید و تغییری در وزنتان می‌بینید، مضطرب نشوید. این فقط بخاطر ریکاوری بدنتان از یک تمرین شدید است.

وزن چربی و عضله

یکی از ماندگارترین تصورات غلط در مورد ورزش و افزایش وزن، این است که «عضله، سنگین‌تر از چربی است». نکته‌ی اصلی این است که جمله فوق، یک افسانه است. وزن یک کیلو چربی به اندازه‌ی یک کیلو عضله است. با اینحال، حجم عضله بسیار متراکم‌تر از حجم چربی است. به همین دلیل است که عضله، سنگین‌تر از چربی بنظر می‌رسد.

ورزش کردن، عضلات را افزایش داده و چربی بدن را کاهش می‌دهد، و این باعث تغییر در اعدادی می‌شود که روی ترازو می‌بینید. این تغییرات در طول هفته‌ها یا ماه‌ها اتفاق می‌افتند، نه چند ساعت. بنابراین هر ساعت یا حتی هر روز، وزنتان را چک نکنید. ما توصیه می‌کنیم که برای بدست آوردن عددی دقیق‌تر، بصورت هفتگی خودتان را وزن کنید.

وزن، اندازه‌گیری دقیقی از ترکیب بدن نیست

آنچه روی ترازو می‌بینید را نادیده بگیرید، زیرا یک عدد دقیق از ترکیب بدن شما را نشان نخواهد داد. ترکیب بدن، مهم‌ترین جنبه‌ی ورزش است، و ترازوی شما، یک عدد غیر استاندارد را نشان می‌دهد، زیرا چربی بدن، سطح تناسب اندام، عضلات و… را اندازه نمی‌گیرد. کاهش عدد ترازو به این معنا نیست که در حال رسیدن به اهداف تناسب اندامتان هستید، بلکه فقط به این معناست که سبک‌تر شده‌اید. ما توصیه می‌کنیم که بجای عدد ترازو، بیشتر به اندازه‌های بدنتان توجه کنید.

قبل از شروع هر روال تناسب اندام، خودتان را اندازه بگیرید. برنامه تناسب اندامتان را ادامه دهید و سعی کنید به اهدافتان دست یابید. هر دو هفته، خودتان را اندازه بگیرید. بنابراین، یک عدد دقیق از پیشرفت‌تان بدست خواهید آورد.