کمال گرایی

افراد کمال گرا چگونه هستند؟ و چگونه این مشکل برطرف می شود؟

متاسفانه من دچار کمال گرایی شده ام و زمان زیادی را صرف انجام یک کار می کنم و این باعث بروز مشکل در تحصیل بنده هم شده است لطفا من را در جهت از بین بردن این مشکلم راهنمایی کنید.

کمال گرایی مفرط اغلب وسواس شدیدی را در فرد به وجود می آورد که او را خواهان نتایج و موفقیت های خاصی کرده و این فرد به نتایجی بغیر از آنچه در ذهن دارد اهمیتی نداده و آن را پیروزی قلمداد نمیکند. در حالی که در واقع رسیدن دقیق به آنچه در ذهن است اندکی ممکن است با تاخیر رخ دهد و یا بلند پروازانه و رویایی باشد و یا نیاز به سال ها تلاش و تجربه داشته باشد. همین تاخیر یا عدم رخ داد او را به سمت درماندگی و یاس می کشاند و موجب می شود تا انگیزه خود را به کلی در فعالیت ها از دست بدهد. این گونه افراد معمولا در جایگاهی بسیار پایین تر از آنچه استعداد و توانمندی شان ایجاب می کند وجود دارند چرا که انگیزه پیشرفت خود را از دست می دهند. کمال گرایی، در واقع باوری غیرمنطقی است که اشخاص نسبت به خود و محیط اطراف خود دارند. افرادی که کمال گرا هستند، معتقدند که خود و محیط اطرافشان باید کامل بوده و هر گونه تلاشی در زندگی باید بدون اشتباه و خطا باشد.

 

راهکارهای مقابله ای

انتظارات خود را از خود و دیگران و امور و کارها تعدیل کنید. تعدیل به معنای انعطاف پذیری، تطابق دادن با توانایی ها و امکانات، معنا کردن نتایج به بهترین نحو و دور از ناامیدی. نرسیدن به نتایج مورد دلخواه را شکست شخصی ندانید. بلکه هر نوع موفقیت و هر میزان از آن را ارزشمند بشناسید و عادت کنید خود را به خاطر آن تمجید و تشویق کنید. خود را ممکن الخطا بدانید. شما عاری از اشتباه نیستید پس در هنگام خطا خود را سرکوب نکنید. دستی به سر و روی خود بکشید و به خود وعده دهید دیگر تکرار نکنید. با انعطاف بالاتری زندگی کنید. داشتن انعطاف در کارها و عملکردها موجب می شود تا هم شما احساس آرامش بیشتری کنید و هم دیگران در کنار شما لذتمندانه تر زندگی کنند. انعطاف به معنای بی قیدی نیست بلکه به معنا تطابق شرایط با یکدیگر است. به معنای وحی منزل ندانستن قانون ها و بایدها و نبایدهاست.
خود را ممکن الخطا بدانید. شما عاری از اشتباه نیستید پس در هنگام خطا خود را سرکوب نکنید.
به معنای این است که برخی قوانین می تواند در برخی شرایط تغییر کند. این امر شما را در سطوح اخلاقی رشد می دهد و موفق تر میکند.

خود را در هر وضعیتی حتی در خطا بپذیرید و نه تنها خودتان را سرکوب نکنید بلکه به دیگران هم القا کنید که هر کسی ممکن است خطا کند و قابل چشم پوشی است. پذیرش خود را اصل مهمی بدانید. هر گونه فعالیت و هدفی را كه انتخاب می‌كنید، با ۱۰۰ %، ۹۰ %، ۸۰ % یا حتی ۶۰ % موفقیت بپذیرید. این امر به شما کمک خواهد كرد، تشخیص دهید كه كامل نبودن به معنی پایان دنیا نیست. به این نكته دقت كنید كه بسیاری از چیزهای مثبت تنها با اشتباه كردن، قابل یادگیری هستند. بطور مشخص به آخرین اشتباه خود فكر كرده و عبرتهایی را كه از آن گرفته‌ اید، برای خود فهرست كنید. طی مراحل انجام كار در فعالیت، تنها بر روی نتیجه پایانی تمركز نكنید. موفقیت خود را تنها بر اساس اینكه چه چیزی را به پایان رسانیده‌ اید، ارزیابی ننمایید، بلكه به این مساله نیز اهمیت دهید كه انجام این كار چقدر موجب احساس لذت در شما شده است. به این موضوع دقت كنید كه، مراحل به انجام رسانیدن یک هدف نیز می‌تواند ارزشمند باشد.

تمرین کنید از جزییات و دقت زیاد بر روی آنها بگذرید اصلا از خود انتظار کامل بودن نداشته باشید و به خود این اختیار را بدهید که اندکی آسان تر کار کنید. همه این موارد به تمرین نیاز دارد و مطمئن باشید شما را موفق تر می کند و از سوی کسی یا نهادی یا طرد نمی شوید. تلاش سالم (سازنده)، منجر به انتخاب اهداف، بر پایه خوسته‌های شخصی و آرزوها و نه براساس پاسخگویی به انتظارات خارجی، می‌گردد. اهداف فرد کمال گرا همیشه تنها یک قدم از آنچه همزمان به پایان برده‌اند، فراتر است.

به عبارتی اهداف آنها، واقعی، خود جوش (درونی) و ذاتا قابل حصول است. افراد كوشای سالم از انجام كار در دست اجرا بیشتر از تفكر در مورد نتیجه پایانی آن لذت می‌برند. وقتی این افراد یا تجاربی چون نارضایتی یا شكست مواجه می‌شوند، واكنشهای آنها عموما به موقعیت ویژه موجود محدود می‌شود و این موضوع را به احساس ارزشمندی خویش تعمیم نمی‌دهند.

 

منبع: مجله قرمز


نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.