دهان و دندانسلامتینکات سلامتی

ریشه و علت حساسیت دندانها را بدانید! ۸ راه حل برای مراقبت از دندانهای حساس!

اگر موقع خوردن شیرینی یا مواد غذایی سرد یا گرم احساس درد در دندان می‌کنید یعنی صاحب دندانهای حساس هستید البته شما در این مورد تنها نیستید و افراد بسیاری هستند که این مشکل را دارند اما می‌توانید با رعایت این چند گام ساده درد و حساسیت دندانها را به حداقل برسانید یا آن را کاملا متوقف کنید

ریشه و علت حساسیت دندانها را بدانید

اگر شما یکی از هشت نفری هستید که مشکل دندانهای حساس یا فوق حساس دارد باید بفهمید که چرا هر وقت که غذاهای سرد یا گرم مصرف می‌کنید دندانهای شما دچار شوک می‌شوند. به گفته کیم هارمس دندانپزشک و سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا، حساسیت دندان به وسیله حساسیت پایانه عصبی ایجاد می‌شود که به علت فرسایش مینای دندان در بالای دندان یا استخوان و بافت لثه زیرین است. این پایانه عصبی کوچک و لوله‌ای شکل منتهی به عصب اصلی دندان در بخش گوشتی دندان است. وقتی که دندانها در معرض یکی از عواملی همانند غذاهای سرد، نوشیدنیهای اسیدی یا حتی باد که می‌تواند موجی از حساسیت را ایجاد کند قرار گیرند، باعث تحریک انتهای عصب و درد در بخش گوشتی دندان خواهد شد. درک این فرایند می‌تواند به شما کمک کند که کدام یک از محصولات و تکنیکها را استفاده کنید که باعث کاهش یا ریشه کنی درد شما به طور کامل خواهد شد. با دندانپزشک خودتان صحبت کندی تا راه حلی برای دردهای شدید پیدا کنید.

از خمیر دندان مخصوص دندانهای حساس استفاده کنید

نخستین اقدام برای کنترل درد دندان عوض کردن خمیر دندان معمولی با خمیردندان مخصوص دندانهای حساس به مدت حداقل یک یا دو ماه است. خمیردندانهای مخصوص دندانهای حساس با پر کردن لوله‌های انتهای عصب و جلوگیری از تحریک آنها عمل می‌کنند. دکتر هارمز می‌گوید بهترین خمیر دندان برای دندانهای حساس حاوی فلوراید، نیترات پتاسیم یا کلرید استرونتیوم است و مجوز انجمن دندانپزشکی را دارد. لازم است بدانید که این خمیردندانها حاوی سدیم لوریل سولفات نیستند این ماده به هنگام مسواک زدن با خمیر دندان باعث کف کردن آن می‌شود اما همین ماده باعث حساسیت دندانها و لثه‌ها هم می‌شود. خمیر دندان مخصوص سنسوداین برای تسکین دندانهای حساس است که به مرور زمان آنها را بی حس کرده و مینای نرم شده را تقویت می‌کند. خمیر دندان مناسب دیگر خمیر دندان  colgate sensitive Complete Protection است که از پتاسیم نیترات برای ایجاد تحمل تدریجی دندان نسبت به سرما و گرما و غذاهای شیرین استفاده می‌کند. هر دو دندان حاوی فلوراید بوده و مجوز انجمن دندانپزشکی آمریکا را دارند. به گفته دکتر هارمز این تغییر ساده در نوع خمیر دندان برای بسیاری از افرادی که این دندانهای حساس دارند، درد آنها را به کل از بین خواهد برد. اگر این خمیردندان به تنهایی موثر نیست بهتر است با دندانپزشکتان راجع به امکان استفاده از خمیردندانهای نسخه‌ای که حاوی فلوراید بیشتر نسبت به مارکهای معمول داروخانه‌ای هستند، صحبت کنید.

دندانهای خود را با حرکاتی آرام مسواک بزنید

دکتر هارمز می‌گوید: برای اجتناب از هر گونه صدمه به مینای دندانها یا بافت لثه آنها، دقت کنید که از یک مسواک نرم با موهای انعطاف پذیر استفاده کنید. استفاده از مسواک زبر یا سخت می‌تواند مینای دندان و لثه‌ها را از بین ببرد و باعث می‌شود کهحساسیت دندان بیشتر شود. همچنین باید به هنگام مسواک زدن توجه کنید که حرکات نرم و ملایمی به مسواک بدهید، بخصوص وقتی که به خط لثه نزدیک می‌شوید.

روال مراقبت روزانه خودتان را حفظ کنید

تمرین کردن یک مراقبت روزانه دهانی توصیه خوبی برای همه است اما این مورد بخصوص برای آنهایی که دندانهای حساس دارند خیلی مهم است. دکتر هارمز مسواک زدن در صبح و شب و نخ دندان روزمره و استفاده از مسواک نرم را در آغاز کار توصیه می‌کند. علاوه بر این سعی کنید از دهانشویه‌ای که حاوی فلورارید بالایی است استفااده کنید تا حساسیت دندانها را کاهش دهید اما مراقب باشید از دهانشویه‌هایی که حاوی الکل هستند و باعث خشکی دهان و بیشتر شدن درد می‌شوند، اجتناب کنید. سعی کنید از دهانشویه‌های حاوی منتول و بدون الکل استفاده کنید.

استفاده از محافظ دندان برای جلوگیری از ساییدگی دندانهای حساس

طبق برآوردها ۱۰ درصد افراد از مشکل دندان قروچه به هنگام شب یا بروکسیسم که به علت استرس، داروهای خاص، اختلالات خواب و سایر عوامل ایجاد می‌شود، رنج می‌برند. دندان قروچه شبانه باعث فشار زیادی روی دندانهای می‌شود که می‌تواند مینای دندانها را ساییده و حساسیت دندانها را افزایش دهد. اگر حدس می‌زنید شما مشکل دندان قروچه شبانه دارید و به هنگام صبح با فک درد یا سردرد از خواب بیدار می‌شوید یا دندانهایتان ممکن است صاف و ساییده به نظر می‌رسد بهتر است با دندانپزشک خود صحبت کنید تا یک محافظ دندان سفارشی را برای استفاده هنگام خواب و جلوگیری از قفل شدن دندانها به روی هم، تهیه کنید. (رفع دندان قروچه شبانه با ۹ راه حل عالی).

محصولات سفید کننده رابطه خوبی با دندانهای حساس ندارند

اگر مرتبا حساسیت دندان دارید بهتر است که از خمیر دندانهای سفید کننده هم نوع نسخه‌ای و هم بدون نسخه اجتناب کنید.خمیردندانهای سفید کننده حاوی سطوح بالایی از مواد شیمیایی به نام پروکسید کاربامید هستند که در دهان به پروکسید هیدروژن تبدیل می‌شود. در بسیاری از موارد پروکسید هیدروژن مینای دندان را خراش می‌دهد و انتهای عصب دندان را در معرض تحریک قرار می‌دهد که منجر به افزایش حساسیت می‌شود. پژوهش انجام شده در سال ۲۰۰۲ بوسیله دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که حدود نیمی از ۱۰۰ شرکت کننده در تحقیق از حساسیت دندانها رنج می‌برند، احساس حساسیت خفیف تا متوسط را پس از استفاده از خمیر دندانهای سفید کننده را گزارش کردند. کسانی که اخیرا دچار حساسیت دندان شده‌اند، افزودن محصولات سفید کننده به مراقبت روزانه‌شان فقط باعث بدتر شدن مشکلات می‌شود. در عوض سعی کنید از برخی غذاهای محافظت کننده دندان استفاده کنید.

از خوردن غذاها و نوشیدنیهای اسیدی خودداری کنید.

اگر  دندانهای حساس دارید احتمالا بخوبی می‌دانید که غذاهای سرد، گرم و شیرین می‌توانند دندانهای شما را به درد آورند. ساده‌ترین راه برای به حداقل رساندن درد و حساسیت دندانها خودداری از خوردن غذاهای خیلی گرم و یا سرد، شرینی‌ها و مواد غذایی که حاوی اسید بالایی هستند همانند مرکبات. دکتر هارمز بخصوص در مورد جویدن چیزهایی مثل یخ که هم سرد و هم ترد هستند، هشدار می‌دهد. تغییر زیاد در دما همراه با سفتی یخ خطر ساییدگی دندان شما را افزایش می‌دهد که حساسیت دندانها را افزایش می‌دهد.

اگر دندانهای شما درد مداوم دارند به دندانپزشک مراجعه کنید

درد مداوم و حساسیت بخصوص اگر روی یک دندان متمرکز شده باشد اغلب نشانه این است که چیزی جدیتر در دهان شما در حال رخ دادن است. اگر از خمیر دندان فوق حساس یا خمیر دندان مخصوص دندانهای حساس استفاده می‌کنید، غذاهای اسیدی را کنار گذاشته‌اید و از یک مسواک نرم استفاده می‌کنید اما هنوز درد از بین نرفته است بهترین کار مراجعه به دندانپزشک و نشان دادن دندانهای خود به وی است. حساسیت بیش از اندازه دندان را نمی‌توان با این ترفندهای ساده برطرف کرد چون ممکن است که ساییدگی دندان، عصب آسیب دیده، عفونت یا چندین مشکل دیگر علت آن باشد. خوشبختانه دندانپزشک شما قادر به رفع این مشکلات با استفاده از مواد پر کننده، فلوراید تراپی و درمانهای دیگر آن را حل می‌کند و دندان درد ناخوشایند را تسکین می‌دهد.

 

منبع: مجله قرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *