داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص هویج از نگاه طب سنتی

هویج

هویج نارنجی شیرین را همه می‌شناسیم. آب هویج بستنی دلمان را حسابی آب می‌اندازد و هویج‌پلو غذای مورد علاقه‌مان است. در مطالب قبلی هم درباره هویج کوتاه گفته‌ایم. اما در این مقاله می‌خواهیم درست و حسابی این گیاه دارویی خوشمزه و پرفایده را بررسی کنیم:

گیاه هویج:

هویج را در فارسی زردک هم می‌گوییم. همانی که انگلیسی‌ها “carrot” می‌نامند و دانشمندان با نام علمی Daucus carota L صدایش می‌کنند. هویج ارقام و انواع مختلف دارد. هویج علوفه‌ای داریم و هویج غذایی. هویج غذایی هم مدل‌های مختلف دارد. می‌تواند قرمز باشد یا زرد. می‌تواند کوتاه باشد یا بلند یا متوسط.

گیاه هویج چه شکلی ست؟

هویج یک گیاه دو ساله است که یک ریشه عمودی و ضخیم دارد( همانی که ما می‌خوریم) و برگ‌های متناوب بریده بریده و گل‌های سفید کوچک که به صورت گروهی و چترمانند در انتهای شاخه ظاهر می‌شوند. برای کشت هویج به خاک شخم خورده با کود مناسب احتیاج داریم و بذر هویج که در سال دوم از گل‌های هویج برداشت می‌کنند.

در ریشه هویج میزان قابل توجهی فسفر، کلسیم، ویتامین A، آهن و کلی ماده مفید دیگر برای سلامتی وجود دارد. همین طور هویج نوعی انسولین گیاهی دارد که قند خون را کاهش می‌دهد.

هویج چه خواصی دارد؟

*طبیعت هویج گرم و تر است.

*هویج لطیف‌کننده و بازکننده گرفتگی‌ها و انسداد کبد است.

*مقوي معدهاست.

*براي تقویت نیروي جنسی و ازدیاد تولید اسپرم مفید است و منعظ میباشد.

*براي سرفه و درد سینه مفید است.

*برای اخراج سنگ کلیه و مثانه و ازدیاد ترشح ادرار نافع است.

*به هضم غذا کمک میکند.

*براي درمان  استسقا مفید است.

*دل‌پیچه را تسکین می‌دهد، بادشکن است و از درد آلات داخلی شکم می‌کاهد.

*یبوست را درمان میکند، باعث افزایش حجم مدفوع و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کولون می‌شود.

*هویج خام کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

*هویج برای بازیابی سلامتی افرادی که اعتیاد به دود و مواد مخدر داشته‌اند مفید است.

لاغری

هویج و سرطان:

هیجان‌انگیزترین جنبه شفابخش هویج تأثیر بسیار زیاد آن در کاهش خطرات برخی از شدیدترین و غیرقابل‌درمان‌ترین انواع سرطان به خصوص سرطان ریه و سرطان لوزالمعده می‌باشد. تحقیقات زیادي نشان داده است که حتی خوردن مقدار مختصري هویج و به خصوص خوردن ماده بتاکاروتن موجود در هویج، در کاهش سرعت رشد سرطان و در برخی موارد حتی در از هم گسیختن مکانیسمی که منشأ شروع بدخیم شدن سلول‌ها می‌باشد تأثیر محسوسی دارد. در اغلب تحقیقات مربوط به مبارزه با سرطان، هویج در صدر خوراکی‌هاي مورد بررسی قرار دارد.

مثلا در یک تحقیق علمی دقیق سوئدي در سال ۱۹۸۶ ، هویج به عنوان یکی از دو ماده خوراکی طبیعی که در پیشگیري سرطان لوزالمعده نقش بسیار مؤثري دارد معرفی شده است. وارد کردن هویج در رژیم غذایی روزانه تقریبا احتمال ابتلاي به سرطان لوزالمعده را به صفر می‌رساند.

دکتر مریلین منکس که از محققان معروف سرطان است در تحقیقات خود دریافته است افرادي که مقدار بتاکاروتن در خون آنها کمتر است در مقایسه با اشخاصی که این ماده در خون آنها زیاد است چهار برابر بیشتر احتمال داشته که ده سال بعد سلول‌هاي فلسی شکل آغازکننده تومورهاي بدخیم در ریه آنها ظاهر شود.این نوع سرطان بیشتر در ریه معتادین به سیگار بروز میکند.

دکتر منکس معتقد است اگر تنها روزانه یک هویج متوسط بیشتر خورده شود ممکن است سالیانه از بروز حدود پانزده تا بیست هزار مورد مرگ در اثر سرطان ریه در امریکا پیشگیري شود.

چند نسخه طب سنتی با هویج:

*برای تقویت نیروی جنسی : مربای عسل با هویج بخورید. این مربا همچنین مقوی آلات داخلی شکم و رحم است و به هاضمه کمک می‌کند.

*برای تحلیل طحال: پرورده هویج در سرکه کارساز است.

*برای درمان سنگ کلیه: مقداري تخم هویج را گرفته و با هم وزن آن تخم شلغم مخلوط کنید. تربی را خالی نموده و داخل آن را از این دو تخم پر کنید، سر آن را ببندید و زیر آتش بگذارید تا بپزد. خوردن این معجون براي اخراج سنگ کلیه و مثانه و رفع سختی ادرار بسیار مفید است.

*برای درمانکم‌خونی: صبح ناشتا یک لیوان آب هویج میل کنید.

*برای جلوگیری از چاقی و کاهش اشتها: مقداری هویج را بشویید و دم دستتان بگذارید تا هر وقت که دلتان ضعف رفت به جای خوراکی‌های دیگر هویج بخورید. هیوج سیرتان می‌کند و باعث لاغری‌تان می‌شود در حالی که از لاغری صورت جلوگیری می‌کند.

نکات:

*خوردن بیش از حد هویج می‌تواند برای گرم مزاجان مضر باشد.

*تخم هویج ار نظر خواص مشابه هویج است اما قوی‌تر عمل می‌کند. میزان خوراک تخم هویج ۸ گرم است.

*براي اینکه از حد اکثر خاصیت حیاتی ضد سرطان هویج استفاده شود همیشه مقداري از هویج مصرف روزانه به صورت پخته خورده شود. زیرا پختن موجب آزاد شدن کاروتن‌ها می‌شود. منظور از پختن هویج زیاد پختن و له شدن نیست بلکه در پختن هویج باید از بخار استفاده شود و منظور بخارپز است آن هم فقط در مدت کوتاه ۱۵ دقیقه حرارت بخار داده شود. له شدن هویج موجب از دست رفتن بتاکاروتن می‌شود.

*اشخاصی که سابقا معتاد به دخانیات بودهاند بخصوص آن عده که تازه ترك کردهاند باید بهطور منظم و مداوم هویج بخورند تا شاید سرطانی که احتمالا در راه تشکیل است سرکوب شود ولی این تصور که اگر هویج بخورید دیگر میتوانید سیگار را ترك نکنید تصور باطلی است. هویج جانشینی براي ترك سیگار نیست زیرا اگر مثلا هویج ۵ برابر خطر ابتلاء به سرطان ریه را کاهش می‌دهد ولی ادامه سیگار کشیدن و استعمال دخانیات ده برابر این خطر را افزایش می‌دهد.

سلامت باشید.

منبع: بی بی عطار

One thought on “خواص هویج از نگاه طب سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *