تغذیه و تناسب اندامورزش

با مزایای یوگا آشنا شوید

یوگا درغرب یک نوع فعالیت تناسب اندام است که انعطاف پذیری و قدرت را افزایش می‌دهد، اما در شرق، یعنی جایی که یوگا از آنجا پرورش یافته است، فقط یک نوع ورزش نیست، بلکه یک تمرین جسمی، روحی، و معنوی است که صدها سال است توسط هندی‌ها انجام می‌شود.

اما یک چیز را می‌توانیم با اطمینان بگوییم: یوگا برای شما مفید است! در مقاله‌ی امروز، ما برای شما ۶ دلیل می‌آوریم که چرا باید یوگا را به روال تناسب اندامتان اضافه کنید.

  1. سلامتی و تندرستی را بهبود می‌بخشد

تمرینات یوگا، سلامتی و تندرستی فرد را بهبود می‌بخشند. این، یک گام مثبت به سمت یک سبک زندگی سالم و فعال است، که وقتی در یک دنیای سریع و پر هرج و مرج زندگی می‌کنید، دستیابی به آن کار سختی است. یوگا، مدیتیشنرا با تناسب اندام ترکیب می‌کند و به افراد کمک می‌کند که از طریق تمرین متمرکز به وضوح ذهنی دست یابند.

بهترین نکته در مورد یوگا این است که شما مجبور نیستید قبل از امتحان کردن آن، یک متخصص باشید. کودکان ۱۰ ساله و بزرگسالان ۸۰ ساله نیز می‌توانند برای دستیابی به تناسب اندام و تمرکز بهتر، یوگا انجام دهند.

  1. انعطاف پذیری و قدرت را افزایش می‌دهد

یوگا نه تنها باعث می‌شود که از درون احساس خوبی داشته باشید، بلکه بر بیرون بدنتان نیز تاثیر می‌گذارد. این حرکات به انعطاف پذیری نیاز دارند تا عضلات اطراف ستون فقرات را تقویت کنند. موقعیت‌های مختلف یوگا، پوسچر بدن را اصلاح می‌کنند، مرکز بدن را قوی می‌کنند، و انعطاف پذیری را افزایش می‌دهند.

همه‌ی این عوامل به کاهش دردها و تیر کشیدن‌های متداول کمک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند که انجام یوگا بطور منظم، درد شانه، پشت و گردن را بطور موثری کاهش می‌دهد. حتی بهتر از آن، همانطور که در یوگا پیشرفت می‌کنید، عضلات شروع به بلند شدن و رشد کردن می‌کنند و بدنتان لاغرتر می‌شود.

فواید یوگا برای سلامتی
  1. هضم بهتر

چه کسی می‌دانست که یوگا، چنین تاثیر مثبتی بر روی دستگاه گوارش داشته باشد؟ مطالعات نشان می‌دهد که خم شدن و حرکات کششی مداوم در یوگا به همراه یک رژیم غذایی سالم، رفلکس اسید، یبوست و سندرم روده یا IBS را کاهش می‌دهد.

  1. سرعت بخشیدن به رشد عضلانی

وضعیت‌های پایه و پیشرفته‌ی یوگا می‌توانند باعث رشد عضلانی سریع‌تر شوند. در واقع، یوگای آشتانگای پایه و یوگای قدرتی، مقدار انرژی متمرکز بر روی عضلات را افزایش می‌دهند و هنگامیکه اینطور شود، عضلات با انجام هر وضعیت، عمیق‌تر درگیر می‌شوند.

یوگای قدرتی، مخصوص افرادی است که دارای مهارت پیشرفته در یوگا هستند. هر موقعیت بجای سه تنفس معمول، دارای ۵ تنفس کامل است. مدت زمان اضافه‌ای که عضله در حالت ایزوله باقی می‌ماند، باعث می‌شود که ذهن و بدن با هم کار کنند و یکی شوند. یوگای قدرتی بطور همزمان به بهبود تنفس، تعادل و انعطاف پذیری کمک می‌کند.

  1. قوی کردن مرکز بدن

هنگامی که مرکز بدن قوی باشد، شما می‌توانید فعالیت‌های دشوارتر را براحتی انجام دهید. تمرینات ایزومتریک، بهترین روال تناسب اندام برای افزایش قدرت مرکز بدن هستند. تمرینات ایزومتریک، در یک موقعیت ثابت (بدون حرکت) انجام می‌شوند.

این حرکت ایستا به ایجاد قدرت و بهبود تعادل و انعطاف پذیری کمک می‌کند. موقعیت‌های یوگا، یک مثال بسیار خوب از تمرینات ایزومتریک هستند. انجام یوگا در محیطی با درجه حرارت بالا، یک راه عالی برای تقویت مرکز بدن و در عین حال دفع سموم از بدن می‌باشد.

  1. بدن قوی

از یوگا انتظار نداشته باشید که به شما یک شکم شش تکه یا عضله‌ی دوسر برآمده بدهد، اما یوگا عضلات شما را قوی خواهد کرد. این تفکیک عضلات به اندازه‌ی نتایجی که از تمرین با وزنه می‌گیرید، واضح و آشکار نخواهد بود، اما عضلات خوش ترکیب‌تر و جمع و جورتر می‌شوند.

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *