روانشناسیسبک زندگی

بهبود کیفیت زندگی‌ با شناخت عمیق خود!

بسیاری از مردم فکر می‌کنند نقد و ارزیابی خودشان کاری‌ست که به زحمتش نمی‌‌ارزد. آنها هنوز متوجه نیاز مبرم به انجام این کار نشده‌اند و در واقع هنوز متوجه نشده‌اند که نقد و ازریابی خودشان چه نتایج مثبت و شگرفی را در زندگی‌شان به ارمغان می‌‌آورد.

شما چه فکر می‌کنید؟ به نظرتان دلیل اهمیت نقد و ارزیابی خودمان توسط خودمان چیست؟ در ادامه مزایای این کار را توضیح می‌دهیم و سپس خودتان قضاوت نمایید.

  • بالا رفتن آگاهی نسبت به خود

اگر بتوانید خودتان را عمیق‌تر از قبل بشناسید، می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی‌تان کمک کند و در واقع برای پیدا کردن یک شناخت عمیق از خودمان یک امر کلیدی ست تا در هر بخشی از زندگی بتوانیم به موفقیت دست پیدا کنیم.  وقتی آگاه به چیزی می‌شوید در واقع توانایی شما نسبت به انجام تغییرات مثبت در آن بالا می‌رود چون حالا مشکلات را می‌دانید و می‌توانید راه حل‌ها را پیدا کنید.

انجام این کار باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس در شما می‌شود. این دو صفت از صفت‌های مهم برای دستیابی به موفقیت هستند.

  • به دست آوردن چشم اندازی بزرگتر از خودتان

نقد و ارزیابی خودتان به شما این امکان را می‌دهد تا شخصیت خودتان را از زاویه‌ی متفاوتی نگاه کنید. در نتیجه متوجه نکاتی خواهید شد که تا حالا در مورد خودتان نمی‌دانستید. گاهی با یک قدم عقب رفتن از یک موقیعت،  می‌توان به یک نگرش جدید نسبت به آن موقعیت رسید.  با اینکار می‌توانید تمام تصویر را نگاه کنید و نه فقط قطعات کوچکی را که تا به حال دیده‌ بودید.

  • رسیدن به پاسخ صحیح

نقد و ارزیابی شخصی از خودتان توسط خودتان، باعث می‌شود به جای اینکه در هر شرایطی یکسری واکنش‌های نامعقول داشته باشید، اینبار به یکسری پاسخ‌های معقول دست یابید. آیا تا به حال شده از واکنش‌های نادرست خودتان پیشمان شده باشید و بگویید کاش می‌شد به عقب برگردم و فلان کار را بکنم؟

حقیقت این است که واکنش نشان دادن ناگهانی،  یعنی ناتوانی از در نظر گرفتن نتیجه‌ی آن واکنش در آینده.  اما اگر زمانی را برای بررسی و ارزیابی آن موقعیت در نظر بگیرید می‌توانید با تعقل و درایت بیشتری به آن موقعیت پاسخ مناسب بدهید و با تکرار این عمل، آن را به عادت تبدیل کرده و در آینده رفتار خودتان را تغییر دهید.

  • آسان‌تر کردن یادگیری

یکی از نتایجی که تحقیقات بیشمار در مورد نقد و ارزیابی شخصی بیان داشته، این بوده که فرآیند یادگیری را آسان تر می‌کند. آسان شدن فرایند یادگیری، یکی از موارد مهم و حیاتی در امر دانش آموختگی است. هنگامی‌ که شما زمان می‌گذارید و مشغول هضم و بررسی و ارزیابی دانش جدید می‌شوید،  بهتر و واضح تر می‌توانید چیزها را ببینید.  دقیقا شبیه به وقتی که مشغول بازخوانی یک درس هستید. اگر فقط پنج دقیقه زمان بگذارید و در مورد آنچه مطالعه کرده‌اید فکر کنید و خودتان را نقد کنید که چه چیزی را یادگرفته‌اید، به این معناست که فرآیند آموزش‌تان را آسان‌تر کرده‌اید و خیلی راحت تر از قبل می‌توانید چیزی را یاد بگیرید.

بیایید مثالی در مورد هم‌ن مقاله بزنیم. اگر پس از خواندن این مقاله، بدون اینکه مشغول ارزیابی و نقد خوتان شوید که چه چیزهایی از این مقاله یاد گرفته‌اید بروید سراغ یک مطلب یا کار دیگر، به نظرتان تا چه حد آنچه را که خوانده‌اید در ذهنتان می‌‌ماند؟

و حالا برعکس اگر بعد از خواندن این مقاله، پنج دقیقه وقت بگذارید و با خودتان بررسی کنید که چه چیزهایی یادگرفته‌اید، به نظرتان میزان یادگیری شما چقدر بالاتر می‌رود؟

  • افزایش اعتماد به نفس

یکی از مزایای بررسی و نقد خودتان این است که متوجه می‌شوید کدام یک از بخش‌های شخصیت شما خوب است و کدام نه. و در نتیجه باعث می‌شود بتوانید روی خودتان کار کنید تا رفتار و شخصیت بهتری داشته باشید. و همین امر باعث بالا رفتن میزان اعتماد به نفس در شما می‌گردد.

  • به چالش کشیدن آنچه تا به حال بوده‌اید

همیشه اینطور نیست که آنچه شما فکر می‌کنید درست است، واقعا درست باشد. در نتیجه یکی از بهترین‌ها روشهایی که  با آن می‌توان مطمئن شد آیا طرز فکر و باورهای شما درست هستند یا نه، این است که چند قدم از خودتان دورتر شوید و با نقد و ارزیابی مجدد به آنها بنگرید و سپس خودتان را با چالش بکشید.

  • – پروسه‌ی نقد و ارزیابی خودمان چه روندی دارد؟

نقد و ارزیابی

یک دستور العمل ساده‌ای برای انجام نقد و بررسی شخصی وجود دارد که به ترتیب زیر است :

۱- متوقف شوید

بر روی موردی که قصد دارید در موردش نقد و ارزیابی داشته باشید، متوقف شوید و به آن بنگرید

۲- نگاه کنید

به دقت بنگرید و متوجه شوید که چه چیزی را می‌‌بینید و یا حس می‌کنید

۳- گوش دهید

به راهنمای درونی‌تان گوش بدهید. سعی کنید صدای آن حکمتی که در ذات شما وجود دارد و می‌تواند در یک زمان و فضای بدون مزاحمت شما را راهنمایی نمایید، بشنوید.

۴- عمل کنید

پس از اینکه متوجه مشکلات شدید، حالا نوبت عمل است. هر کاری که نیاز است تا شما را به سوی جایگاهی که می‌خواهید برسید، انجام دهید.

  • – دو حیطه برای نقد و ارزیابی وجود دارد 

نقد و ارزیابی

۱- نقد و ارزیابی در در حیطه شخصی 

در اولین قدم،  بایستی روی شخصیت خودتان نقد و ارزیابی داشته باشید. از خوتان بپرسید از زندگی چه می‌خواهید. هدفتان چیست. ارزشهایتان چیستند. چه استعداد و قابلیت ویژه‌ای در وجود شما نهاده شده که می‌توانید به عنوان یک هدیه‌ی الهی از آن نام ببرید؟ اولویت‌های زندگی شما چیست؟ نقاط ضعف و کبودهای شما چیست؟ در چه چیزهایی شور و اشتیاق دارید؟ چه چیزهایی باعث می‌شود پر از انگیزه شوید؟ آیا تمام باورهایی که دارید برایتان خوب هستند یا برخی از آنها باعث ایجاد محدودیت در شما می‌شوند؟ چه موقعی در بهترین حالت خودتان هستید؟

۲- نقد و ارزیابی در حیطه‌ی محیط اطرافتان

دومین حیطه‌ای که باید در موردش نقد و ارزیابی داشته باشید، محیط پیرامونتان است. این محیط شامل تمامیه ارتباطات شما، خانواده، دوستان، همکاران، سلامتی شما، مسائل مالی و پولی‌تان، روحیه و عواطفتان، تفریح‌هایتان و خلاصه هر آنچه بر روی شما تاثیر دارد می‌شود.

  • – به طور کلی هدف از نقد و ارزیابی چیست؟

شما همه‌ی این کارها را انجام می‌دهید به یک منظور و آن گرفتن فرمان زندگی‌تان در دست خودتان است. هر چه بیشتر به این ارزیابی ها ادامه دهید، تاثیر بیشتر و بهتری را در زندگی خود خواهید دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *