تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

کینوا و خواص آن برای سلامتی

کینوا یکی از خوراکی‌های سرشار از پروتئین و به اندازه برنج پرکاربرد است که به تنهایی یا در غذا‌ها و سالاد‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این غله یکی از معروف‌ترین غذاهای سالم در دنیاست که سرشار از پروتئین و آمینو اسید، منیزیم، ویتامین‌های گروه B، آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین E و انواع آنتی اکسیدان‌های مفید است. در این مقاله با خواص و فواید کینوا بیشتر آشنا خواهید شد.

کینوا چیست؟ و چه خواصی دارد؟

 خواص کینوا

هزاران سال است که در آمریکای جنوبی از این غله استفاده می‌شود، اما تنها چند سال است که این غله در سرتاسر جهان معروف شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.  امروزه می‌توانید این دانه پرخاصیت را در تمام فروشگاه‌ها و رستوران‌هایی که مواد غذایی سالم عرضه می‌کنند، تهیه کنید.

جالب است بدانید، دانشمندان ناسا این دانه را به عنوان محصولی مناسب برای کاشت در فضا دانسته‌اند. به خاطر مواد غذایی بالا و توانایی این غله در ایجاد امنیت غذایی در سراسر دنیا، سازمان ملل سال ۲۰۱۳ را سال بین‌المللی کینوا نام‌گذاری کردند.

کینوا  دارای سه رنگ سفید، قرمز و سیاه است.

بسیار مغذی

۱۸۵ گرم کینوا (خام یا پخته)، دارای مواد مغذی زیر است.

  • ۸ گرم پروتئین
  • ۵ گرم فیبر
  • ۵۸ درصد میزان موردنیاز روزانه منگنز
  • ۳۰ درصد میزان موردنیاز روزانه منیزیم
  • ۲۸ درصد میزان موردنیاز روزانه فسفر
  • ۱۹ درصد میزان موردنیاز روزانه ویتامین B9 یا اسید فولیک
  • ۱۸ درصد میزان موردنیاز روزانه مس
  • ۱۵ درصد میزان موردنیاز روزانه آهن
  • ۱۳ درصد میزان موردنیاز روزانه روی
  • ۹ درصد میزان موردنیاز روزانه پتاسیم
  • ۱۰ درصد میزان موردنیاز روزانه از ویتامین B1، ویتامین B2 و ویتامین B6
  • مقدار کمی کلسیم، ویتامین B3 یا نیاسین و ویتامین E
  • ۱۸۵ گرم کینوا حدود ۲۲۲ کالری انرژی،‌ ۳۹ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم چربی دارد. کینوا هم‌چنین حاوی مقدار کمی اسیدچرب امگا ۳ است.

حاوی کرسیترین و کائمفرول

هزاران ماده غذایی هستند که حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی‌اند و برای سلامتی اهمیت زیادی دارند. این مواد شامل فلاونوئید‌ها هستند. فلاونوئید‌ها آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی‌اند که برای سلامت بدن بسیار موثرند. دو فلانوئیدی که بسیار مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته، کرسیترین و کائمفرول است. کینوا سرشار از این دو ماده است. در واقع، مقدار کرسیترین موجود در کینوا حتی بیشتر از زغال‌اخته است.

بر اساس تحقیقات انجام شده روی حیوانات، این فلانوئید‌های مهم، خاصیت ضدتورم و ضدویروس داشته و در مبارزه و پیشگیری از سرطان بسیار موثرند.

فیبر بالا

یکی از تحقیقاتی که روی این دانه انجام شده است، نشان می‌دهد که در هر ۱۰۰ گرم کینوا، حدود ۱۰ تا ۱۶ گرم فیبر وجود دارد. این مقدار تقریبا دو برابر مقدار فیبر موجود در غلات دیگر است. کینوای پخته شده به خاطر آب خیلی زیادی که به خود جذب می‌کند، در مقایسه با کینوای خام، فیبر کم‌تری دارد. متاسفانه بیشتر فیبر موجود در کینوا، فیبر نامحلول است که به اندازه فیبر محلول برای سلامتی مفید نیست. فیبر محلول این ماده‌ تقریبا ۲٫۵ گرم برای هر پیمانه است.

طبق تحقیقات، فیبر محلول در کاهش قند خون و کلسترول موثر بوده و با ایجاد احساس سیری، باعث کاهش وزن می‌شود.

فاقد گلوتن

بسیاری از محققان، کینوا را ماده‌ی مناسبی در رژیم‌های بدون گلوتن می‌دانند. تحقیقات نشان داده که استفاده از کینوا به جای غذاهای بدون گلوتن مانند سیب زمینی و برنج می‌تواند تا حد زیادی مقدار مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در رژیم غذایی را افزایش دهد.

دارای پروتئین زیاد و آمینواسید‌های اساسی

واحد سازنده پروتئین، اسید‌های آمینه است. بعضی از آمینو اسید‌ها اساسی هستند، یعنی بدن ما به خودی خود قادر به ساخت آن‌ها نیست و باید آن‌ها را از رژیم غذایی بگیریم. مشکل اینجاست که اکثر غذاهای گیاهی به اندازه کافی آمینو اسیدی مثل لیسین ندارند. اما کینوا استثناست. چون این ماده تمامی آمینواسید‌ها را دارد و برای همین منبع عالی‌ای از پروتئین به حساب می‌آید.

در هر پیمانه از کینوا ۸ گرم پروتئین وجود دارد. این ماده‌ی غذایی یکی از منابع عالی پروتئین گیاهی برای گیاه‌خواران است.

منبع: کتاب کاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *