داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

آشنایی با خواص درمانی گیاه پولک

گیاه پولک چیست؟

“پولک” گیاهی است علفی و بوته‌ای به طول ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر با گل‌های صورتی و برگ‌های بیضی شکل پر از کرک سفید. نام‌های دیگر گیاه پولک، ” پلک” یا ” سنبله آرسبارانی” است که با وجود انواع فلاونوئیدها و اسانس‌هایی از جمله : آلفا پی‌نن، بتا پی‌نن، او سیمن، لیمونن و میرسن، دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بسیار بالا است.

در طب سنتی از برگ‌ها و سرشاخه‌های گل‌دار گیاه پولک به عنوان آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند. در واقع گیاه پولک به پنیسیلین طبیعی معروف است. بیشتر مصرف این گیاه به صورت دم‌کرده یا جوشانده است.

خواص گیاه پولک چیست؟

گیاه پولک ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده ، ضد باکتری و ضد میکروب است. در درمان بیماری‌هایی از جمله سینوزیت، آسم، روماتیسم، سرماخوردگی، عفونت ادراری و سوزش ادرار و عفونت داخلی زنان بسیار موثر است و برای ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی، دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی زنان کاربرد دارد.

عفونت ادراری

و حالا چند نسخه درمانی خوب با گیاه پولک:

  • برای درمان انواع عفونت‌ها می‌توانید از دم کرده گیاه پولک استفاده کنید: یک قاشق از گیاه را داخل قوری چینی دم بکنید و به مدت حداقل ۴ روز، روزی ۲ استکان نوش جان کنید.
  • به جای خوردن آزیترومایسین که یک آنتی بیوتیک قوی است می‌توانید : آویشن، پولک و پونه را با هم مخلوط کرده و نوش جان کنید.
  • همین طور می‌توانید از مخلوط آویشن، پولک و پنیرک به جای آموکسی سیلین یا آمیکاسین که آن هم نوعی آنتی بیوتیک است استفاده کنیم.
  • برای درمان عفونت‌های ادراری و ترشحات زرد دوران بارداری می‌توانید هر ۸ ساعت یک استکان عرق پولک بخورید.

عوارض جانبی:

تا به حال در مصرف به اندازه این گیاه عوارضی دیده نشده است.

جالب است بدانید در تحقیقات جدید درباره تاثیر گیاه پولک در جلوگیری از رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که حتی خیسانده این گیاه در برخورد با باکتری‌ها اثر مهاری قابل توجهی دارد. پس بهتر است به جای اینکه به محض احساس گلو درد خودمان را به انواع آنتی بیوتیک‌ها ببندیم  کمی دم نوش پولک و پونه و پنیرک دم کنیم و با کمی عسل یا نبات بنوشیم و از زندگی لذت ببریم.

سلامت باشید.

منبع: بی بی عطار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *