تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزن

تثبیت وزن مشکل تر از کاهش وزن ! چرا؟

مقاله در یک نگاه

پس از رسیدن به وزن مطلوب، یکی از سخت ترین کارها تثبیت وزن است. برای حفظ وزن ایده آل در طول رژیم اتخاذ یک سبک زندگی سالم، وزن کشی منظم، ورزش، استراحت کافی و یافتن یک گروه حمایت گر نقش مهمی دارند.

کاهش وزن یک جاده ی دراز و پر از فراز و نشیب، پر استرس، سرشار از نوسان هورمونی و وسوسه است که اهداف شما را غیر قابل دسترس نشان می دهد. شما ممکن است پس از گذشت هفته ها، ماه ها و سال ها به وزن ایده آل خود دست یابید، اما تداوم این عدد جادویی کار آسانی نیست. تحقیقات نشان داده است که برای بسیاری از افراد، تثبیت وزن به مراتب سخت تر از کاهش وزن است. در یکی از این مطالعات نشان داده شد که تقریبا ۲۰ درصد از افرادی که قصد کاهش وزن داشتند، پس از یک سال کاهش وزن ۱۰ درصدی را تجربه کردند. اما به طور متوسط وزن ۸۰ درصد از آنها بازگشت.

چرا دچار بازگشت وزن می شویم؟

تثبیت وزن-سبک زندگی- برنافیت

برخی از متخصصان تغذیه بر این باورند که کاهش متابولیسم، دلیل اصلی بازگشت وزن است. زمانی که یک فرد کاهش وزن شدیدی را تجربه می کند، متابولیسم او نیز کاهش می یابد. در این برهه، بدن در برابر کاهش وزن مقاومت می کند، چرا که مدت زمان زیادی را با این وزن بالا به سر برده است. هورمون ها نیز نقش مهمی در بازگشت وزن دارند. وقتی وزن شما کاهش می یابد، هورمون های شما نیزتغییر می کنند. مغز شما سیگنال هایی برای تولید گرلین (هورمون مربوط به گرسنگی) بیشتر دریافت می کند، در نتیجه به غذای بیشتری نیاز دارید. در اینجاست که اهمیت تثبیت وزن مشخص می شود. بنابراین، فرد باید غذای کمتری مصرف کند تا با این متابولیسم کاهش یافته مقابله کند، حتی اگر احساس گرسنگی کند.

نکات مهم در روند حفظ وزن

همانطور که گفته شد، تثبیت وزن بسیار با اهمیت تر از کاهش وزن است. اگر می خواهید پس از رسیدن به وزن مطلوب، وزن خود را تثبیت کنید، نکات زیر را رعایت کنید.

یک سبک زندگی سالم ایجاد کنید، نه یک رژیم غذایی

روند کاهش وزن یک موضوع موقتی است. پس از رسیدن به وزن مطلوب، ورزش و غذا خوردن شما باید تبدیل به یک عادت روتین شود. تفاوت رژیم با ایجاد سبک زندگی سالم این است که رژیم یک روند موقتیست که به کاهش وزن می انجامد، اما سبک زندگی سالم روندی طولانی مدت است که منجر به تثبیت وزن می شود.

وزن خود را کنترل کنید

وزن کشی منظم نیز یکی از رفتارهای رایج در میان افرادیست که وزن مطلوب خود را حفظ کرده اند. یک برنامه ی منظم برای وزن کشی خود تعیین و هر بار وزن خود را یادداشت کنید. در این صورت با ایجاد هر گونه افزایش وزن می توانید آن را کنترل کنید.

ورزش را رها نکنید

در یکی از تحقیقات نشان داده شده افرادی که در حفظ وزن خود موفق هستند، روزانه به طور متوسط یک ساعت را در فعالیت های فیزیکی سطح بالا شرکت می کنند. اگر در طول روند کاهش وزن خود فعالیتی را یافتید که از آن لذت می برید، آن را به بخشی از برنامه ی روتین خود تبدیل کنید.

برنامه ی غذایی سالم برای خود اتخاذ کنید

در انتهای برنامه ی کاهش وزن خود ممکن است از دانستن این موضوع شگفت زده شوید که می توانستید از داشتن یک برنامه ی غذایی سالم لذت ببرید. با دانستن این موضوع حتی ممکن است هوس غذاهای چرب و شیرین هم به سراغ شما نیاید. برای حفظ وزن باید سبزیجات و میوه های تازه مصرف کنید و غذاهای شیرین، چرب و فرآوری شده را محدود کنید. کلید اصلی موفقیت شما تداوم و پایداری است.

استراحت و خواب کافی داشته باشید

ایجاد تعادل در فعالیت های فیزیکی با استراحت و خواب کافی برای بازسازی بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. این کار را با مطالعه ی یک کتاب یا هشت ساعت خواب شبانه روزی می توان ایجاد کرد. کاهش استرس و خواب کافی روش های موثری در کاهش و تثبیت وزنمحسوب می شود. بالعکس کم خوابی و استرس زیاد، اختلالات هورمونی و متابولیک ایجاد می کند که کاهش و تثبیت وزن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

به دامنه ی وزن خود توجه کنید

اگر وزن ایده آل شما ۷۰ کیلو است اما از ۷۱ پایین تر نمی آیید، اصلا نگران نباشید. نوسانات چند کیلویی وزن در طول رژیم کاملا طبیعیست. بنابراین بهتر است به یک دامنه ی خاص پایبند باشید نه به یک وزن خاص.

یک گروه حامی برای خود بیابید

یکی از مهم ترین ابزار در برنامه ی تثبیت وزن، تشویق و حمایت از طرف یک گروه یا جامعه با اهداف مشترک است. شاید افراد عادی توجهی به تغییرات کوچکی که در شما رخ می دهد نداشته باشند، اما یک گروه حمایت گر به این تغییرات به خوبی توجه دارند و مدام شما را به ادامه ی آن تشویق می کنند. بهتر است عادت های سالمی را که برای شما کارساز است ادامه دهید، از بدن خود آگاه باشید، وزن کشی را ادامه دهید و فعالیت ها و میزان غذای خود را کنترل کنید.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *