داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

۱۱ خاصیت شگفت انگیز هل

خواص هل موضوعی که سعی خواهیم کرد در این مقاله به بررسی آن بپردازیم. به طور خلاصه مزایای مصرف هل برای سلامتی انسان شامل حفاظت از دستگاه گوارش، کنترل سطوح کلسترولدر بدن، کنترل سرطان، تسکین دادن به مشکلات قلبی عروقی و بهبود گردش خون در بدن است. این ماده غذایی برای درمان بیماری‌های دندان و عفونت‌های دستگاه ادراری مانند بیماری‌های مثانه، نفریت و بیماری سوزاک (گونوره) مفید است. همچنین این ماده غذایی دارای خواص قوی کننده قوای جنسی است و برای درمان ناتوانی جنسی، اختلال نعوظ و انزال زودرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی مفصل هریک از موارد بالا خواهیم پرداخت.

هل چیست؟

هل ادویه ای است که در هند، نپال و بوتان تولید شده است. امروزه در اکثر مناطق گرمسیری آسیا، از جمله هند، چین، بوتان، ویتنام، مالزی، کره و ژاپن، در دسترس است. این ماده غذایی به عنوان ملکه ادویه جات، ترشی جات و یکی از گران ترین ادویه ها دارای رتبه سوم پس از زعفران و وانیل است.

اعتقاد بر این است که کشت هل در مناطق گرمسیری و مرطوب در هند آغاز شده است. از نظر گیاه شناسی، این ماده غذایی متعلق به خانواده Zingiberaceae است و نام علمی آن Elettaria cardamomum است. دو نوع اصلی یا زیر گونه از هل وجود دارد. نام علمی آنها Elettaria که نوع قلم سبز یا واقعی هل و همچنین Amomum که شامل انواع هل سیاه، سفید یا قرمز است.

برد ادویه هند سه نوع قارچ را که شامل مالابار، میسور و وژوکا هستند، به رسمیت می شناسد. گونه دیگری نیز به نام نجالی وجود دارد که در کنار سه گونه طبیعی دیگر بسیار محبوب شده است. این نوع توسط یک کشاورز کوچک به نام سباستین جوزف از منطقه Idukki در کرالا توسعه داده شد. این گونه در قالب غلاف کوچکی با دانه های سیاه در داخلش یافت می‌شود. هر دو دانه و حبوبات عطر و طعم دلپذیر را به مصرف کننده ارائه می دهند؛ بنابراین، آنها به عنوان مواد طعم دهنده در غذاهای هندی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این مواد غذایی فقط به غذاهای داغ و تند محدود نمی‌شود؛ بلکه دانه های آن نیز به دسرها و نوشیدنی ها اضافه می شوند تا طعم شیرین را این نوشیدنی ها را تکمیل کنند. چای کاردیم در هند یک نوشیدنی بسیار معروف است که همراه با چای زنجبیلاست و هل نیز به آن اضافه می‌شود.

در هند، هل به طور سنتی به عنوان یک گیاه دارویی شناخته می‌شود و یکی از اجزای تشکیل‌دهنده در آیوریدا (علم پزشکی هندی و شیوه زندگی سالم) و طب سنتی چینی بود. اعتقاد بر این بود که خواص هل در درمان عفونت‌های دندان و لثه، مشکلات گلو، احتقان ریه‌ها، سل ریوی، التهاب پلک‌ها، اختلالات دستگاه گوارش، بیماری کلیوی و سنگ‌های کیسه صفرا مؤثر است و همچنین به عنوان پادزهری برای سوم و زهر استفاده می‌شود.

ارزش تغذیه‌ای هل

طبق آمار وزارت کشاورزی ایالات‌متحده و پایگاه داده‌های ملی تغذیه برای استاندارد مرجع، هل (۱۰۰ گرم از این ماده غذایی) حاوی انرژی (۳۰۰ کیلوکالری)، کربوهیدرات (۶۸ گرم)، پروتئین (۱۱ گرم)، فیبر رژیمی (۲۸ گرم) و البته بدون کلسترول (۰mg) است. هل غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف نیز هست. این ویتامین‌ها شامل نیاسین، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی است.

خواص هل برای بهبود سلامت انسان

هل یک ادویه ایده آل با مزایای سلامتی فراوانی است. بیشتر خواص هل در مطلب زیر آورده شده است.

خواص هل

از بروز سرطان روده بزرگ (کولورکتال) جلوگیری می‌کند

سرطان‌ها، به ویژه سرطان روده بزرگ (کولورکتال)، یکی از علل اصلی مرگ در سراسر جهان هستند. هزینه افزایش درمان متعارف سرطان و عوارض جانبی پس از آن، پژوهشگران را تشویق به یافتن جایگزین‌هایی می‌کنند که پایدار و مؤثر هستند. مطالعات انجام‌شده توسط Sengupta و همکاران در موسسه ملی سرطان Chittaranjan در کلکته نشان داده‌شده است که خواص هل مصرفی از طریق رژیم غذایی در مقابله با سرطان کولورکتال تا ۴۸٪ مثبت بوده است.

محافظت از سلامت قلب

مطالعات انجام‌شده در گروه فارماکولوژی و داروسازی نشان داد که تزریق هل برای کنترل مشکلات قلب و عروقی که منجر به ضربان قلب پایین یا ریتم ضربان کنترل نشده می‌شود و کنترل فشار خون بالا مؤثر است. مواد مغذی موجود در این ماده غذایی می‌توانند موجب کاهش تجمع چربی‌ها در بدن شوند. در آزمایش‌هایی که در بخش فارماکولوژی و سم شناسی در Hindustan Antibiotics Limited در پونا، هند توسط Dhuley انجام شد، آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی کبدی و قلبی استخراج‌شده از هل به موش‌هایی که با رژیم غذایی با چربی بالا تغذیه می‌شدند، داده شد. آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان تأثیری زیادی در کنترل میزان کلسترول داشتند و به کنترل آن‌ها کمک زیادی کردند.

خواص ضد افسردگی

اعتقاد بر این است که هل دارای خواص ضد افسردگی است. اسانس آن یکی از روغن‌های عمده‌ای است که در آروماتراپی استفاده می‌شود. خواص هل می‌تواند نه تنها برای افسردگی بلکه به عنوان درمانی برای بیماری‌های مختلف دیگری از اختلالات معده به بیماری‌های ریوی استفاده شود.

از بیماری‌های دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند

خواص هل به طور سنتی در آیورودا، طب چینی و طب یونانی به عنوان درمانی برای اختلالات دستگاه گوارش مورد استفاده قرار گرفته است. عصاره متانول هل جزء است که به کنترل اختلالات دستگاه گوارش مانند اسیدیته بالا، کرامپ های شکمی و نفخ معده کمک می‌کند. یک مطالعه انجام شده توسط جمال و همکاران در هندوستان در گروه شیمی، Jamia Hamdard، در دهلی‌نو، هندوستان نتیجه گرفته است که روغن‌های فرار استخراج شده از هل اثرات مثبتی بر اختلالات گوارشی دارند

خواص ضد میکروبی

به نظر می‌رسد چندین هزار سال، خواص هل در زمینه مبارزه با میکروب‌ها مورد توجه بوده و استفاده بوده است. در علم مدرن، به این معنی است که هل دارای خواص ضد میکروبی است. این نظریه توسط Ağ Aoğlu و همکاران در دانشگاه ون یوزون کوی ییل مورد آزمایش قرار گرفت. آزمایش‌های بر روی عصاره‌های فرار هل انجام شد. مشاهده شد که روغن استخراج شده از هل قادر به مهار رشد و گسترش برخی از میکروب‌های بسیار خطرناک است که به طور مرتب باعث مسمومیت غذایی می‌شود.

خواص ضد اسپاسم و ضد التهابی

با توجه به علم آیورودا، خواص هل برای عضلات و درد مفصلی مفید است. اسپاسم عضلانی اغلب توسط افراد مسن گزارش می‌شود. انقباض ناگهانی عضلات باعث این اسپاسم ها می‌شود. هنگامی که عضلات می‌گیرند، می‌توانند موجب بروز درد ناگهانی در فرد مبتلا شوند. محققان الزهره تحقیقاتی مبتنی بر حیوانات انجام داده و نتیجه گرفتند که می‌توان این ماده را به عنوان یک کنترل کننده برای اسپاسم عضلانی استفاده کرد. شواهد تجربی اخیر نشان می‌دهد که هل دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطان‌زا نیز می‌باشد.

مصارف دندانپزشکی

هل در آیورودا و طب سنتی چینی برای مقابله با مشکلات دندان برای قرن ها استفاده شده است. پس از اختراع آنتی بیوتیک ها، مشخص شد که این آنتی بیوتیک ها نتیجه های متفاوتی را به همراه عوارض جانبی ایجاد می‌کند. برخی از عوارض جانبی مصرف هل شامل مهار باکتری های پروبیوتیک مفید در روده است. با این حال، استفاده از ادویه هل، از سوی دیگر، ایده آل است، زیرا آنها تنها میکروب‌های عفونی را مهار می کنند و نه باکتری های پروبیوتیک. یک مطالعه انجام شده توسط Isao Kubo، Masaki Himejima و Hisae Muroi در بخش Entomology and Parasitology در دانشگاه کالیفرنیا، حضور خواص ضد میکروبی در هل را تایید کرد.

ویژگی ضد آسمی

همچنین هل می‌تواند به عنوان یک درمان برای آسمو سایر مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی استفاده شود. یک مطالعه نشان داده است که عصاره‌های هل به اندازه کافی در باز کردن لوله‌های شش منقبض شده در حیوانات آزمایشگاهی مؤثر است. آن‌ها همچنین در ایجاد آرامش در بافت‌های فکری مؤثر بودند. این مطالعه مقدماتی مثبت بوده و تحقیقات بیشتری را برای تائید ضروری می‌داند.

بدن را سم زدایی می‌کند

فرایند متابولیک بدن که می‌توانند باعث آزاد شدن سموم و رادیکال‌های آزاد در بدن و رادیکال‌های آزاد شود باعث بی‌اثر شود. در غیر این صورت، این سموم انباشته می‌تواند باعث بیماری‌های متعددی از جمله سرطان و پیری زودرس شود. هل با این خاصیت شناخته شده است که به عنوان یک عامل سم زدایی عمل می‌کند. اسانس و مواد بیوشیمیایی موجود در هل اثرات ضد سمی دارند. یک مطالعه انجام شده توسط Das et al نشان داد که خواص هل در برابر سلول‌های سرطانی مؤثر است.

بهبود گردش خون

در درمان‌های سنتی مانند آروماتراپی، هل برای درمان علائم آسم و برونشیت از طریق بهبود گردش خون به ریه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسانس استخراج شده از هل در گروه‌هایی از افراد مبتلا به استرس مورد آزمایش قرار گرفته و نشان داده شده است که هل در ارتقای گردش خون در بدن مؤثر است. این تحقیق در دانشگاه نیوته در منگالور، هند انجام شد.

درمان تهوع، گلو درد و استفراغ

به طور سنتی، خواص هل به عنوان یک درمان برای حالت تهوع مورد استفاده قرار گرفته است. هل تونیک و محرک مؤثری است و همچنین برای آرام کردن احساس تهوع و استفراغ مفید است. این عمل به عنوان یک درمان خوب برای گلو درد نیز عمل می‌کند. هل و دارچین هر دو می‌تواند در آب جوشانده شده و هر روز صبح برای کنترل دردناک بودن گلو استفاده شود.

خواص هل

مصارف و مزایای دیگر هل

ویژگی قوی کننده قوای جنسی

از آنجایی که هل عطر شیرینی را به ارمغان می‌آورد، به طور سنتی اعتقاد بر این است که دارای خواص قوی کننده غرایز جنسی است. نه تنها هل به عنوان یک محرک قوای جنسی شناخته می‌شود، بلکه اعتقاد بر این است که دارو برای ناتوانی جنسی و انزال زودرس کاربرد دارد.

درمان اختلالات ادراری

در آیورودا، خواص هل به عنوان دارویی برای بیماری‌های دستگاه ادراری و عفونت‌هایی چون سیستیت، نفرات و سوزاک (گونوره) مورد استفاده قرار گرفته است.

درمان سکسکه

ابتلای به سکسکه می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد، خصوصاً برای کودکان. چندین دارو تجویز شده در پزشکی عامیانه وجود دارد و یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، شگفت زده کردن یک فردی است که دچار سکسکه شده است. این امر ممکن است در اغلب اوقات مؤثر باشد. با این حال، هل یکی دیگر از درمان‌های بسیار مؤثر است. چند قاشق چای از پوسته را بردارید و آن‌ها را در آب جوش حل کنید. با نوشیدن این نوشیدنی می‌توانید از سکسکه ها خلاص شوید.

خوشبو کننده نفس

پوسته هل و دانه‌های آن را می‌توان به عنوان یک خوشبو کننده نفس استفاده کرد. طعم و عطر موجود در هل به علت حضور اسانس آن است. جای تعجب نیست که اسانس هل به عنوان عنصر محبوب در آدامس استفاده می‌شود!

منبع: مجله قرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *