تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

بدن هر شخص چه میزان کالری نیاز دارد؟

مقاله در یک نگاه

میزان کالری مصرفی هر فرد در روز به فاکتورهای مهمی از قبیل سن، جنسیت، میزان فعالیت و … بستگی دارد. روش های مختلفی برای تخمین میزان کالری مصرفی روزانه وجود دارد که از جمله می توان به استفاده از کالری شمار آنلاین، تهیه ی دفتر رژیمی، تست متابولیک و مشورت با متخصص تغذیه و رژیم اشاره کرد.

هر رژیم غذایی باید با یک سوال اساسی آغاز شود و آن هم این است که میزان کالری مصرفی هر فرد در روز چقدر است؟ شاید پاسخ به این سوال آسان به نظر برسد، اما بسته به روشی که انتخاب می کنید، پاسخ های متفاوتی ممکن است دریافت کنید. اما کدام پاسخ و کدام میزان کالری صحیح تر است؟ روش های مختلفی برای تخمین میزان کالری مصرفی روزانه ی شما وجود دارد. روشی که انتخاب می کنید به اهداف شما، میزان پولی که می خواهید خرج کنید و دستیابی شما به خدمات مختلف سلامتی بستگی دارد. اما تمامی این روش ها طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد. روش های زیر به شما کمک می کند تا درباره ی میزان کالری مصرفی خود بهتر تصمیم بگیرید.

 از یک کالری شمار آنلاین استفاده کنید

کالری شمارهای آنلاین، روشی ساده و سریع برای تخمین میزان کالری مورد نیاز برای کاهش وزن می باشد. برای اینکه میزان دقیق کالری های مصرفی خود را بدانید، باید وزن و قد کنونی و وزن هدف خود را بدانید. به علاوه، میزان فعالیت روزانه ی خود را نیز باید ارزیابی کنید. میزان فعالیت روزانه در افراد، متفاوت است و هیچ فرمول خاصی برای پیش بینی اثر متابولیک بر روی یک سطح فعالیت خاص وجود ندارد.

  • طرفداران: یک روش سریع و آسان است.
  • مخالفان: تنها بر پایه ی دستورالعمل ها و برآوردهای عمومیست.

یک دفترچه ی رژیمی برای خود تهیه کنید

دفترچه ی رژیمی- تغذیه- برنافیت

یکی از آسان ترین روش ها برای تعیین میزان کالری مصرفی تهیه ی یک دفترچه ی رژیمی است. پیش از آنکه برنامه ی کاهش وزن را آغاز کنید، یک هفته را به ارزیابی کالری مصرفی خود اختصاص دهید. لازم نیست تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد کنید، تنها کافیست هر آنچه را که می خورید همراه با میزان کالری آنها در دفتری یادداشت کنید. شما باید این کار را زمانی انجام دهید که وزن شما ثابت و فعالیت روزانه ی شما عادیست.

پس از یک هفته یادداشت غذاهای مصرفی، کل کالری ها را محاسبه و تقسیم بر هفت کنید تا متوسط میزان کالری مصرفی روزانه ی شما به دست آید. این کار، یک دستورالعمل کلی برای میزان کالری های مورد نیاز در روز برای حفظ وزن کنونی را فراهم می کند. برای کاهش وزن شما حدودا باید ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری کمتر از میزان محاسبه شده مصرف کنید.

  • طرفداران: یک روش کم هزینه برای بهبود عادت های سالم محسوب می شود و به آسانی و از طریق گوشی های هوشمند می توان این کار را انجام داد.
  • مخالفان: یک روش خسته کننده است و اگر میزان غذای خود را به خوبی اندازه گیری نکنید، روش دقیقی محسوب نمی شود.

تست متابولیک انجام دهید

تست متابولیک- تغذیه- برنافیت

تست متابولیک در بسیاری از باشگاه ها و مراکز سلامت انجام می شود. این آزمون، میزان کالری هایی که بدن شما در حالت استراحت و میزان کربوهیدرات و چربی هایی که در حالت ورزش می سوزاند را محاسبه می کند. به عنوان بخشی از ارزیابی متابولیک، بسیاری از مربیان، یک برنامه ی آموزشی متابولیک نیز به شما می دهند که به چربی سوزی در طول ورزش کمک می کند.

هرچند این روش، یکی از دقیق ترین روش ها برای میزان کالری های مصرفی محسوب می شود، اما انتقادهای زیادی بر این روش وجود دارد. دقت آزمون شما به کیفیت ابزاری که استفاده می کنید، تعداد دفعات اندازه گیری و مهارت آزمایش گیرنده بستگی دارد.

  • طرفداران: نتایج، خصوصی هستند و به عملکرد شما بستگی دارند.
  • مخالفان: این روش گران است و برای همه قابل اجرا نیست. برخی بر این باورند که نتایج چندان دقیق نیستند.

با یک متخصص تغذیه مشورت کنید

یک متخصص تغذیه میزان کالری حاصل از کربوهیدرات، پروتئین و چربی را برای کمک به کاهش وزن مشخص می کند. به علاوه استراتژی های لازم برای غلبه بر مشکلاتی که بر سر راه کاهش وزن وجود دارند را معرفی می کند.

  • طرفداران: یک روش تخصصی، حرفه ای و رو در رو محسوب می شود.
  • مخالفان: گاها هزینه ی زیادی در بر دارد.

حرف آخر: کدام روش مفیدتر است؟

اگر قیمت و رضایت برای شما اهمیت دارند، باید آسانترین و ارزانترین روش را انتخاب کنید. یک دفترچه یادداشت بردارید و نتایج را با وقتی که از کالری شماری های آنلاین استفاده می کنید، مقایسه کنید. در نظر داشته باشید که تمام موفقیت شما به دقت در ثبت موفقیت ها بستگی دارد. وعده های خود را با دقت اندازه گیری کنید و از اشتباه در کالری شماری بپرهیزید. اگر داده ها را به خوبی ثبت کنید، میزان کالریمصرفی شما کاهش خواهد یافت و به زودی به اهداف کاهش وزن خود خواهید رسید.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *