تغذیه و تناسب اندامورزش

اسلک لاین کردن چیست؟ چه فوایدی دارد؟

چگونه تعادل و پروپریوسپشن (به معنی احساس وضعیت و حرکت اندامها و بدن خود بدون استفاده از حس بینایی) میتوانند باعث بهبود حافظهشوند.

Philip Petit  بخاطر مرگش و راه رفتن بر روی سیم های بلندی بین برج های دوقلو، آبشار نیاگارا، برج ایفل و خیلی ساختمان های دیگر، مشهور است. اما آیا بجز احساس سرخوشی از یک راه رفتن موفق، این ورزش مزایای دیگری هم دارد؟

جواب این سوال را میتوان در خود ورزش اسلک لاین، که در طول سالها برپا بوده است، یافت. اسلک لاین کردن نیاز به دوساختار پشتیبانی و دو شاخه دوتایی دارد که طناب را گیر بیندازد. راه رفتن روی آن شبیه پیاده روی است. اسلکلاین ممکن است در فاصله ها و ارتفاعات متفاوت تنظیم شود و پابرهنه یا با کفش انجام شود.

James Spencer   نخستین تجربه خود را در این زمینه، اینگونه توصیف میکند:

مثل تمام چیزهایی که برای اولین بار میخواهید تجربه کنید، شما دیدی نسبت به آنچه در انتظارتان هست، ندارید بنابراین اولین تلاش در این زمینه بسیار ترسناک است. اما به محض اینکه اعتماد به نفستان را بدست آوردید، هیجان راه رفتن بر روی اسلک لاین و انجام یک ترفند جدید، ارزش این را دارد که امتحانش کنید. شما کم کم به دلیل هیجان زیاد، به این ورزش عادت می کنید. مثل یادگیری هر مهارت دیگری، یادگیری این مهارت نیز به تکرارهای متمادی نیاز دارد تا سیستم عصبی  بر این کار تسلط پیدا کند. برای من این کار خیلی شبیه به یادگیری یک ترفند جدید در ورزش اسکیت بود. سوار شدن بر این کارد و از عهده یک ترفند بر آمدن، نیاز به تکرارهای زیادی داشت..

برای جیمز، این تلاش ها ارزشمند بود زیرا تحقیقات کنونی نشان می دهند که اسلک لاین دارای مزایای  فیزیکی و شناختی بسیاری است.

در یک تحقیق، شش هفته بازیکنان بسکتبالیست زن را تحت آموزش اسلک لاین قرار دادند و این آموزش منجر به عملکرد بهتر در پرش وکنترل بهتر وضعیت شد. دستاوردهای اینچنینی نیز در افراد مسن (میانگین سنی ۶۲ سال) که طی شش هفته تحت آموزش اسلک لاین قرار گرفتند، یافت شد.

یکی از ویژگی های کلیدی اسلک لاینینگ تعادل و آگاهی از احساس وضعیت و حرکت اندامها و بدن خود بدون استفاده از حس بینایی است. همچینین گزارشات بسیاری از مزایای شناختی “پویایی احساس وضعیت و حرکت اندامها و بدن خود بدون استفاده از حس بینایی” وجود دارد. ما به بزرگسالان (۱۸ تا ۵۹ ساله) مجموعه ای از فعالیت ها یی که باعث پویایی این احساس شود، را دادیم. این فعالیت ها شامل خزیدن بر روی تنه درخت، حرکت با حفظ توجه به وضعیت، ایجاد تعادل کردن و بالا رفتن از درخت، بود. ما همچنین حافظه کاری آنها را با استفاده از یک آزمون استاندارد، قبل از شروع این تمرینات و بعد از دو ساعت آموزش بررسی کردیم.

نتیجه: بعد از دو ساعت آموزش، ظرفیت حافظه کاری این افراد ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده بود، یک افزایش چشمگیر!

در مقابل بهبود شناختی مشابه در شرکت کنندگان گروههای کنترل، که بی تحرک بودند  ولی در فعالیت های شناختی و تعادلی شرکت داشتند، حاصل نشد.

بااینکه دستاوردهای شناختی بالقوه اسلک لاینینگ هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته است، دلیلی وجود دارد که باور داشته باشیم که تعادل و ماهیت  احساس وضعیت و حرکت اندامها و بدن خود بدون استفاده از حس بینایی در یک رشته ورزشی ممکن است منافع مشابهی برای حافظه کاری به همراه داشته باشد.

جیمز، مزایای تمرکز ذهنی و آگاهی از بدن را در ورزشکارانی که با آنها کار میکرد، مشاهده کرد. او میگوید: “اسلک لاینینگ به ورزشکاران این اجازه را میدهد که انعطاف پذیر باشند و به آسیب پذیری بیشتری برسند.”

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *