پرهیزاتدرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

۵ باور غلط که می‌تواند پیش‌ دیابت شما را بدتر کند!

اگر پیش‌دیابت دارید، احتمالا قبلا با پزشکتان در مورد گام‌هایی که می توانید برای جلوگیری از پیشرفت آن به دیابت کامل بردارید، صحبت کرده‌اید و احتمالا برخی از تحقیقاتتان را نیز بصورت آنلاین انجام داده‌اید.با این حال همانطور که اطلاعات بیشتری در مورد وضعیتتان جمع‌آوری می‌کنید، مهم است که بدانید چندین باور غلط نیز در مورد دیابت و پیش‌دیابت وجود دارد. این باورهای غلط در صورتی که بجای تکیه بر حقایق واقعی در مورد دیابت به آنها اعتماد کنید، می‌توانند تأثیر منفی روی سلامت‌تان بگذارند. اینها ۵ مورد از باورهای غلطی هستند که باید مراقب‌شان باشید.

فقط افراد دارای اضافه وزن به دیابت مبتلا می‌شوند.

در حالی که درست است که داشتن اضافه وزن یا چاق بودن می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش دهد اما وزن بالا، تنها علت دیابت نیست. عوامل ژنتیکی، قومیت، سن، کیفیت رژیم غذایی و مقدار ورزشی که در هر هفته انجام می دهید، نیز نقش مهمی در این مسئله ایفا می‌کنند.
درواقع درصد بالایی از افرادی که دارای اضافه وزن هستند، هرگز به دیابت نوع ۲ دچار نمی‌شوند و برعکس، تعداد زیادی از افرادی که لاغر و متوسطهستند یا فقط کمی اضافه وزن دارند، به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند. بنابراین فقط بخاطر آنکه اندام لاغر و باریکی دارید، فکر نکنید که احتمال ابتلایتان به دیابت پایین است.

غذاهای سالم، هیچ تأثیری روی قند خون نمی‌گذارند.

قطعا مصرف مداوم نوشابه، کمکی به سلامتی شما نمی‌کند اما مهم است که به محتوای کربوهیدرات و قند موجود در همه‌ی غذاها – نه فقط چیزهای شیرین – دقت کنید. میوه‌ها، غلات، سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و ذرت و اکثر پروتئین‌بارهای انرژی‌زا یا مکمل‌های غذایی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند که بدن شما آنها را به قند تبدیل خواهد کرد.

من در هر صورت به دیابت دچار خواهم شد.

دیابت دارای یک مولفه‌ی ژنتیکی قوی است و پیش‌دیابت در صورتی که درمان نشود، می‌تواند به دیابت کامل منجر شود. با این حال کارهای زیادی وجود دارد که شما می‌توانید برای جلوگیری از پیشرفت پیش‌دیابت انجام دهید. کنترل کردن قند خونتان از طریق رژیم غذایی و افزایش میزان فعالیت بدنی و ورزش می تواند مانع بدتر شدن پیش‌دیابت‌تان شود و در صورتی که به دیابت کامل پیشرفت کند، عادات خوب شما می‌توانند به جلوگیری ازعوارض بیشتر کمک کنند.

افراد مبتلا به پیش‌دیابت نباید چربی مصرف کنند.

کاهش مصرف چربی‌های ناسالم برای هرکسی مفید است و بویژه برای افراد مبتلا به پیش‌دیابت از اهمیت بیشتری برخوردار است. با این حال چربی‌های مفید نیز وجود دارند که نه تنها برای سلامتی شما ضروری‌اند بلکه در واقع می‌توانند به افزایش اثربخشی انسولینی که بدن شما می‌سازد، کمک کنند.
چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع، بطور کلی برای سلامتی ضروری هستند، می توانند به شما کمک کنند که پس از وعده‌های غذایی احساس سیری کنید و می‌توانند باعث استفاده‌ بهتر از انسولین طبیعی بدن شما شوند. بنابراین می‌توانید در حد اعتدال از روغن زیتون، آووکادو، آجیل‌ها و ماهی استفاده کنید.

پیش‌دیابت، جدی نیست.

این درست است که بسیاری از افراد مبتلا به پیش‌ دیابت می‌توانند آسیب وارده بر بدن‌شان را معکوس کنند و به سلامت کامل بازگردند اما شما نبایدبیش‌ از حد خوش‌بین باشید و فرض کنید که تشخیص پیش‌دیابت در شما به این معنا نیست که باید تغییرات جدی در سبک زندگیتان ایجاد کنید. دیابت یکی از علل اصلی مرگ‌ و میر است و در این لیست حتی بالاتر از سرطان سینه و ایدز قرار می‌گیرد. گذشته از آن، از هر ۳ نفر مبتلا به دیابت کامل، ۲ نفر بخاطر حمله‌ قلبی یا سکته‌ مغزی فوت می‌کنند. بنابراین به دام این طرز فکر نیفتید که چون دیابت واقعی ندارید، لازم نیست مراقب باشید.

 

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *