ترجمه وبسایتداروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتی

بررسی فواید کلروفیل برای سلامتی

کلروفیل به داشتن اندام های تولید کننده خون بهتر کمک می کند و از کم خونی پیشگیری می کند و به کمک کلروفیل فراوانی اکسیژن در بدن را خواهیم داشت. کلروفیل  سرشار از  خواص آنتی اکسیدانی است و اثرات مفیدی  برای شرایط مختلف پزشکی مانند سرطان، بی خوابی، بیماری های دندانی، سینوزیت، پانکراتیت و سنگ کلیه دارد.

همچنین به درمان التهاب نرمال خون، بهبود زخم، حفظ تعادل هورمونی، ضدعفونی کردن، سم زدایی از بدن و ارتقاء سلامت گوارشی کمک می کند.

کلروفیل اثرات شفابخش بر روی اکسیداسیون و شرایط التهابی مانند آرتریت و فیبرومیالژیا دارد. همچنین خواص ضد پیری و ضد میکروبی دارد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

Image result for Chlorophyll

کلروفیل چیست؟

کلروفیل یک رنگدانه سبز موجود در گیاهان است که جذب نور از خورشید را تسهیل می کند. قادر است انرژی نور را به یک شکل قابل استفاده که برای فرآیندهای مختلف مانند فتوسنتز استفاده می شود تبدیل کند. سلول های گیاهی آفتاب را ذخیره می کنند و برای مصرف ما در دسترس می باشند. در واقع، رنگ سبز گیاهان به دلیل انعکاس نور سبز از کلروفیل‌هاست. وظیفه سبزینه، نورساخت (فتوسنتز) در یاخته است که گیاه را قادر می‌سازد از نور خورشید انرژی کسب کند.

ماده ای شیمیایی است که تقریباً در برگ و ساقه تمام گیاهان و جود دارد و رنگ آنها را سبز می‌کند . گیاهان، برای ساختن غذایشان به کلروفیل نیاز دارند . نور خورشیدی که روی برگ درختان می تابد، با کلرو فیل واکنش می دهد تا دی اکسید کربن موجود در هوا و آّب مکش شده به وسیله ریشه گیاه از زمین تبدیل کند. در گیاهان ، انواع مختلف کلروفیل وجود دارد که بر حسب ساختارشان به نام کلروفیلهای a ، b ، c و غیره نامگذاری شده‌اند.  تمام گیاهان فتوسنتز کننده دارای کلروفیل a هستند ولی وجود کلروفیلهای کمکی (فرعی) مثل b ، c و d بستگی به نوع گیاه دارد. مثلا در گیاهان عالی معمولا کلروفیل b دیده می‌شود. در حالی که در جلبکهای سبز- آبی و قهوه‌ای و سرخ این کلروفیل وجود ندارد.

کلروفیلین یک مشتق [۳] کلروفیل است و از مخلوطی از نمک های سدیم و مس که از کلروفیل مشتق شده است به دست می آید. در حالی که کلروفیل محلول در چربی است، کلروفیلین محلول در آب است و همچنین به عنوان یک دارو جایگزین استفاده می شود.

ارزش غذایی کلروفیل

یک رنگدانه در گیاهان است که با تعدادی از مواد مغذی قدرتمند بسته بندی شده است.

 منبع خوبی از ویتامین هایی مانند ویتامین A، C، E، K و بتا کاروتن است.

غنی از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی حیاتی مانند منیزیم، آهن، پتاسیم، کلسیم و اسید های چرب ضروری است.

فواید کلروفیل برای سلامتی

مزایای سلامتی کلروفیل شامل توانایی آن در افزایش گلبول های قرمز، جلوگیری از سرطان، پیری و … است.

  • افزایش سلول های قرمز خون

کلروفیل در احیا و پرکردن گلبول های قرمز کمک می کند و در سطوح مولکولی و سلولی بدن کار می کند و توانایی ترمیم بدن ما را دارد. کلروفیل غنی از آنزیم های زنده است که در پاک سازی خون کمک می کند و توانایی آن را برای حمل اکسیژن را بیشتر می کند. کلروفیل  سازنده خون است و همچنین در برابر کم خونی که به علت کمبود گلبول قرمز در بدن ایجاد می شود موثر است.

  • جلوگیری از سرطان

کلروفیل در برابر سرطان روده بزرگ موثر است و باعث القای آپوپتوز می شود. و بدن را در برابر طیف گسترده ای از سرطان های موجود در هوا، گوشت های پخته شده و دانه ها محافظت می کند. مطالعات نشان می دهد کلروفیل از جذب سموم مضر گوارشی در بدن جلوگیری می کند، همچنین به عنوان آفلاتوکسین در بدن عمل می کند. تحقیقات دیگر هم به اثربخشی کلروفیل در تحریک آنزیم‌های سم‌زدای کبد اشاره کرده‌اند و نشان داده‌اند که کلروفیل می‌تواند از بدن در مقابل ترکیبات سرطان‌زا محافظت کند.

  • خواص آنتی اکسیدانی

کلروفیل دارای ظرفیت آنتی اکسیدان قوی همراه با مقدار قابل توجهی از ویتامین های ضروری است. کلروفیل، رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و در نتیجه از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کند. یکی از گیاهانی که حاوی کلروفیل بسیار زیادی است، کونیزا تریلوبا (Conyza triloba) نام دارد که عملکرد ذکرشده را با قدرت زیادی انجام می‌دهد.

  • درمان آرتریت

خواص ضد التهابی کلروفیل برای آرتریت مفید است. مطالعات نشان داده اند که کلروفیل و مشتقات آن با رشد التهاب ناشی از باکتری مقابله می کنند. این طبیعت محافظ کلروفیل آن را به یک ماده قوی برای آماده سازی فیتومدیزین ها برای درمان بیماری های دردناک پزشکی مانند فیبرومیالژیا و آرتریت تبدیل می کند.

  • از بین بردن سموم بدن

کلروفیل دارای ویژگی های پاک کننده ای است که به سم زدایی بدن کمک می کند. فراوانی اکسیژن و جریان خون سالم تولید شده از طریق کلروفیل در بدن باعث می شود تا از شر ناخالصی ها و سموم مضر خلاص شود. این ترکیبات را با موتاژن تشکیل می دهد و توانایی اتصال مواد شیمیایی سمی و فلزات سنگین مانند جیوه از بدن را دارد. کلروفیل به سم زدایی و احیای کبد کمک می کند. همچنین در کاهش اثرات مضر تابش موثر است و به حذف سموم دفع آفات و مواد مخدر از بدن کمک می کند.

  • تاخیر در پیری

کلروفیل با حمایت از بافت سالم توسط آنتی اکسیدان های قوی و حضور منیزیم به مبارزه با اثرات پیری می پردازد. همچنین آنزیم های ضد پیری را تحریک می کند و پوست سالم و جوان را تشویق می کند. علاوه بر این، ویتامین K موجود در آن، غده فوق کلیه را بهبود می بخشد و عملکرد آدرنال در بدن را بهبود می دهد.

  • بهبود سلامت گوارش

کلروفیل با حفظ فلور روده و تحریک حرکات روده، هضم سالم را ترویج می دهد. این دارو به عنوان یک داروی طبیعی برای روده است و به بازسازی بافت روده زخمی کمک می کند. رژیم های غذایی که دارای سبزیجات سبز کمرنگ هستند و گوشت قرمز فراوان دارند، خطر بالقوه ای از اختلالات روده بزرگ را ایجاد می کنند. همانطور که در تحقیقات آمده، با مهار سمیت سلولی ناشی از heme (یک ترکیب حاوی آهن از کلاس پورفیرین که بخشی غیر پروتئینی هموگلوبین و برخی مولکول های بیولوژیکی دیگر را تشکیل می دهد.)در رژیم غذایی و جلوگیری از تکثیر کلنوسیت ها، پاکسازی کولون را تسهیل کرده و ناراحتی های ناشی از یبوست و گازهای معده را کاهش می دهد.

  • جلوگیری از بی خوابی

کلروفیل تأثیر آرام بخش بر اعصاب دارد و در کاهش علائم بی خوابی، تحریک پذیری عصبی و خستگی بدن هم مفید است.

  • خواص ضد میکروبی

کلروفیل دارای خواص ضد میکروبی موثر است. در مطالعات اخیر اثر شفابخش محلول بر اساس محلول قلیایی کلروفیل در مبارزه با یک بیماری پزشکی به نام Candida albicans نشان داده شده است، که ناشی از رشد بیش از حد یک نوع مخمر به نام کاندیدا و ایجاد عفونت است که مقادیر کمی در بدن انسان موجود است.

  • تسکین قرمزی و تورم

در طب سنتی و کهن، همیشه از برگ‌های سبز طبیعی برای درمان عفونت‌های مختلف استفاده شده است. با توجه به اینکه روش‌های مدرن پزشکی با اثربخشی‌های محدود و فهرست بلندی از عوارض ناگوار همراه بوده‌اند، شیوه‌های درمان طبیعی دوباره مورد توجه قرار گرفته و رو به رشد هستند. در همین راستا، چندین مورد از تحقیقات نشان داده‌اند که برگ‌های سبز حاوی کلروفیل به تسکین قرمزی و تورم کمک می‌کنند.

ترجمه وب سایت عطارباشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *