تغذیه و تناسب اندامورزش

کفش ورزشی مناسب چگونه باعث موفقیت شما میشود؟

این جمله که «کفش شما می‌تواند تمرینتان را بسازد یا خرابش کند» جمله‌ی جالبی بنظر می‌رسداما مطمئن باشید که این موضوع واقعاً حقیقت دارد، اصلا هم مهم نیست چه ورزشی می‌کنید.

کفش و دویدن

در هیچ ورزش دیگری به غیر از دویدن، نمی‌توان به اهمیت کفش مناسب پی برددویدن و پیاده روی، دو نوع ورزش رایجند، به طوری که تقریبا تمام باشگاه‌های ورزشی سراسر دنیا، حداقل یک یا دو تا تردمیل دارنددونده‌ها وقتی با شدت ملایمی ورزش می‌کنند، مثلا هنگامی که قرار است ۴۰ دقیقه پیاده روی تند داشته باشند، به ثبات زیادی احتیاج ندارند.

آنچه که آنها نیاز دارند، کفشی با زیرسازی خوب و نرم است، چرا که دویدن فشار زیادی بر مفاصل وارد می‌سازدکفش باید قوس پا را پوشش دهد و برای پاشنه‌های پایتان نیز شرایط راحتی فراهم آوردیک جفت کفش خوب، دویدن طولانی‌تر را آسان‌تر می‌کند، پس مطمئن شوید کفشی می‌خرید که مخصوص دویدن طراحی شده است.

کفش و دستگاه‌های کاردیو

دستگاه‌های کاردیو مانند استپر، الپتیکال و دوچرخه ثابت همه جا پیدا می‌شوند، هم در خانه و هم باشگاه‌هااین دستگاه‌ها برای تمرینات سبک طراحی شده‌اند، بنابراین فشار کمتری بر مفاصل شما وارد خواهد شد.

کفش مناسب به شما کمک خواهد کرد تا راحت‌تر از این دستگاه‌ها استفاده کنیددرست است که تمرینات، سبک هستند، اما هنوز هم مفاصل شما به کار گرفته می‌شوند، حتی بیشتر از هنگامی که می‌دویدکفش مناسب دوچرخه‌سواری معمولا کفی نازک‌تری به نسبت کفش مناسب دویدن دارد، اما با اینحال هنوز هم به کمی زیرسازی احتیاج دارد تا فشار وارد آمده بر مفاصل شما را کاهش دهد.

اهمیت کفش ورزشی مناسب

دیگر نیاز نیست که بگوییم برای ورزشی که بازی می‌کنید نیاز به یک جفت کفش مناسب داریدمثلا برای بازی بسکتبال کلی می‌دوید و می‌پرید، بنابراین پایداری در تعادل، پشتیبانی از مچ پا و زیرسازی عالی جزو ضروریات کفش مناسب بسکتبال استبیس بال، فوتبال و فوتبال آمریکایی هم ورزش‌هایی هستند که در آن می‌دوید و ناگهان تغییر مسیر می‌دهید، بنابراین کفش مناسب این ورزش ها علاوه بر زیرسازی خوب، کشش خوبی هم نیاز دارد.

کفش و بدنسازی

شاید دیگر فکرتان به این داستان قد نمی‌داد که برای بدنسازی هم یک جفت کفش خوب می‌خواهید، اما کفش مناسب برای بدنسازی ضروری استکفش مناسب فشار وارد شده بر زانوها، قوزک و پنجه‌ها را کاهش می‌دهد، و هنگام برداشتن وزنه‌ها در حفظ تعادل شما کمک خواهد کردکفش خوب، می‌تواند به شما کمک کند تا وضعیت ایستادنتان صحیح شود، که در اینصورت آسیب‌پذیری‌تان هم کاهش پیدا خواهد کرد.

پیدا کردن کفشی مناسب بدنسازی، کمی چالش برانگیزتر استاحتمالا شما هم دلتان نمی‌خواهد که یک کفش ضمخت به پاهایتان بچسبد، پس کفش‌های مینیمالیست یا کفش‌هایی که حس پابرهنه بودن را منتقل می‌کنند ایده آلنداما اگر نرمی و زیرسازی بیشتری می‌خواهید، شاید باید بدنبال کفش‌هایی باشید که اختصاصا برای بدنسازی طراحی شده‌اند.

چهار عامل مهم در انتخاب کفش

بدون در نظر داشتن اینکه چه فعالیتی مد نظرتان هست، در انتخاب یک کفش خوب، چهار عامل تعیین کننده وجود دارد:

  1. اندازهاگر کفشتان کوچک باشد، انگشتان پاهایتان جمع شده و درد می‌گیرد، و اگر هم برایتان بزرگ باشد ثبات و پایداری کافی برایتان بوجود نخواهد آورد.
  2. استحکامزیرسازی مستحکم کفش از مچ و قوزک پایتان پشتیبانی کرده و فشار وارد آمده را تعدیل می‌کند.
  3. شکلشکلی را پیدا کنید که کاملا مطابق قوس پای شما باشد، در اینصورت پشتیبانی مناسب و کافی برایتان بوجود خواهد آورد.
  4. استایلاستایل کفش مورد نظر شما، باید منطبق با استفاده‌ای باشد که از آن دارید، مثلا کفش بسکتبال برای بسکتبال و کفش‌های دو برای دویدن.

شاید یک جفت کفش نامناسب، صدمه‌ای به شما وارد نکرده باشد، اما مطمئن باشید که آسیب خواهید دیدشاید امروز به مشکلی بر نخورید، اما در آینده‌ی نزدیک منتظرش باشیدبا یک جفت کفش مناسب، هنگام ورزش حواس پرتی کمتری خواهید داشت.

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *