داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

آشنایی با ۷ دمنوش گیاهی که شما را سالمتر خواهد کرد

هیچ چیز بهتر از یک فنجان دمنوش گیاهی آرامش­بخش در یک روز وسط زمستان نیست. اما دمنوش در کنار دم دست بودن و برخوردار بودن از گرمابخشی، طعم خوب و عاری بودن از کافئین، خواص درمانی شگفت­انگیزی دارد.از آرام کردن درد شکم گرفته تا درمان بی­خوابی و افکار آشفته. دمنوش­ها قدرت شفا­بخشی به تمام معنا دارند. همچنین نوشیدن دمنوش­های گیاهی بهترین منبع تامین کننده ویتامینها و مواد معدنی هستند.

دمنوش گیاهی چیست؟

دمنوش گیاهی لزوما از گیاه چای بدست نمی­آید. فرانسوی­ها از کلمه “تیسانه” استفاده می­کنند که معنی دقیق­تری برای دمنوش گیاهی است از آنجایی که دمنوش یعنی گرفتن عصاره برگ، ریشه، پوست و… گیاه بوسیله دم کردن آن در آب داغ است. با نوشیدن یک دمنوش که به درستی تهیه شده در واقع ما تمام منفعت­های گیتی را به صورت یک مایع زود هضم دریافت می­کنیم.

منفعت­های دمنوش گیاهی

ماریان بیکن گیاه شناس اهل تورنتو می­گوید: در بسیاری از مواقع ما می­توانیم از یک دمنوش اورگانیک بیشتر از قرص­های ویتامین سود ببریم. او ادامه می­دهد: شما از نظر تامین آب بدن نیز سود خواهید برد. از نظر اجتماعی نیز شما می­توانید دمنوش را با دیگران سهیم شوید. وقتی شما دمنوش گیاهی می­نوشید از آروماتراپی(رایحه درمانی) نیز سود می­برید چیزی که در قرص­ها یافت نمی­شود. این همان دلیلی است که مارسیا دیکسون گیاه شناس اهل تورنتو می­گوید: دمنوش گیاهی باید همیشه در یک ظرف در بسته دم شود تا روغن های مفید آن حفظ شود. در غیر اینصورت اتاق شما خوشبو می­شود ولی شما خواص درمانی آن دمنوش را دریافت نمی­کنید.

چگونه یک دمنوش گیاهی را انتخاب کنیم؟

وقتی صحبت از انتخاب دمنوش می­شود، دیکسون وبیکن هردو متفق و القول هستند که مهمترین نکته برای توجه این است که محصول از مواد اولیه مرغوب و از منبع معتبر تهیه شود. اگر دمنوش­ها را برای هدف درمانی مصرف می­کنید پس از هرگونه محصولی که دارای افزودنی های روغنی یا طعم­ دهنده­ها هستند دوری کنید.برای اینکه اطمینان حاصل کنید از خواص کامل مصرف دمنوش­های گیاهی بهره­مند می­شوید، مطمئن شوید که برگ دمنوش یا دمنوش کیسه­ای را به اندازه کافی بخیسانید. در بعضی مواقع این زمان باید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باشد.به گفته دیکسون، زمانی که شما چیزی را هضم می­کنید، در واقع در حال دادن مصالح در اختیار بدنتان هستید و بدن شما بافتها و هورمونها را می سازد. اگر به طور روزانه دمنوش مصرف کنید، می­توانید تغییرات عمده­ای در مزاج، پوست، حس خوب بودن و انرژی خود ایجاد کنید. دمنوش­های گیاهی شگفت­انگیزی برای انتخاب وجود دارند. اینجا تعدادی از متداولترین آنها را معرفی می­کنیم. از امتحان کردن چیزهای جدید نترسید!

دمنوش نعناع

کالین هوسکا گیاه شناس، نوشیدن دمنوش نعناع را به دلیل رفع علائم باد معده و نفخ همچنین تسکین گرفتگی عضلات توصیه می­کند. بعلاوه این دمنوش برای رفع حالت تهوع مناسب بوده باعث بالا بردن دمای بدن و تعریق می­شود. هرچند دیکسون استفاده از دمنوش نعناع را برای کسانی که سوزش سر دل و سوء هاضمه را همزمان تجربه می­کنند منع می­کند. دم کردن چای نعناع می­تواند با استفاده از گیاه تازه باشد که یکی از گیاهانی است که به راحتی می­توان پرورش داد.

دمنوش زنجبیل

دیگر درمان عالی سوء هاضمه زنجبیل است که می­توان در جلوگیری از حالت تهوع، استفراغ، معده درد و تهوع در حرکت(اتومبیل یل هواپیما) از آن استفاده کرد. ریشه زنجبیل تازه را به آرامی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید تا دمنوش زنجبیل بدست آید سپس به آن کمی لیمو و عسل اضافه کنید تا از یک ترکیب قوی برای مقابله با میکروبها و سرماخوردگی بهره­مند شوید. بیکن همچنین توصیه می­کند از پودر زنجبیل دمنوش درست کنید تا سرما را از خود دور کنید.

دمنوش بابونه

این دمنوش که از گل تهیه می­شود بسیار آرامش­بخش و تسکین دهنده است و برای بی­خوابی مفید است. نوشیدن این دمنوش بعد از یک وعده غذایی به هضم کمک می­کند. این گیاه توسط هوسکا برای درمان سرفه و برونشیت در زمان سرماخوردگی و تب یا به عنوان قرقره برای کاهش التهاب دهان توصیه شده است. اطمینان حاصل کنید گیاه قبل از دم کردن خوب خیسانده شده باشد تا حداکثر بهره را ببرید.

دمنوش رویبوس(نوعی گیاه در آفریقای جنوبی)

این گیاه سرشار از ویتامین سی ومواد معدنی است که از هرنظر تامین کننده سلامتی است. تهیه این دمنوش بسیار ساده است. در آفریقای جنوبی به فراوانی یافت می­شود و به علت خواص آنتی اکسیدانی که دارد مورد ستایش است. نوشیدن دمنوش این گیاه انواع امراض را دفع کرده و باعث از بین رفتن علائم پیری می­شود. همچنین این گیاه برای درمان مشکلات معمول پوستی مانند تگزما استفاده می­شود. گیاهی که پرورش آن آسان بوده و مصرف آن باعث افزایش روحیه می­شود. دیکن می­گوید: این گیاه کرختی در زمستان را برطرف می­کند و تمرکز را افزایش می­دهد. او اضافه می­کند که مصرف بادرنگبویه برای کودکان مجاز بوده و مصرف آن قبل از خواب می­تواند از دیدن کابوس جلوگیری کند. از این گیاه چای سرد نیز تهیه می­شود که میتواند با لیمو یا شربت افرا طعم­دار شود.

دمنوش خار­مریم و قاصدک

این دمنوش اگر به صورت دم کرده مصرف شود پاک کننده کبد است. همانطور که هوسکا می­گوید گیاه خار­مریم باعث بازیابی وعملکرد بهتر کبد می­شود. استفاده این گیاهان باعث تولید صفرا می­شود که خود بهبود فرآیند هضم را در پی دارد.

دمنوش میوه گل رز

این گیاه همان میوه گیاه رز است که یکی از بهترین منابع ویتامین سی است. این ویتامین عملکرد مهمی در سیستم ایمنی بدن، پوست و عملکرد آدرنال(غدد فوق کلیوی) دارد. در موردهای بعدی که نیاز به افزایش سلامتی خود دارید این گیاه را در نظر بگیرید.

منبع: www.organicfacts.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *