داروهای گیاهیروغن هاعطارباشی و طب سنتی

بررسی فواید روغن تخم کتان برای سلامتی

روغن تخم کتان که در اکثر مناطق دنیا به آن روغن بزرک نیز می‌گویند، یک روغن گیاهی است که از تخم کتان گرفته شده و سالیان سال است که افراد از آن استفاده می‌کنند. این روغن دارای فواید بسیاری است و در میان فرهنگ‌های مختلف جهان نیز رواج دارد. با این حال به نظر می‌رسد که زادگاه اصلی این گیاه مناطق مدیترانه‌ای باشند. در حال حاضر کانادا، روسیه، فرانسه و آرژانتین از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این گیاه به حساب می‌آیند. کتان یک گیاه بسیار کاربردی است که می‌تواند در آب‌و‌هوای مختلفی رشد کند و کاربردهای بسیار زیادی هم دارد. هزاران سال است که نه تنها از گیاه کتان در ساخت پارچۀ کتان استفاده می‌شود، بلکه این گیاه دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی انسان نیز بوده و می‌تواند یک منبع غذایی بسیار باارزش برای رژیم شما باشد.

روغن تخم کتان

روغن تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که یکی از اصلی ترین و رایج ترین ترکیبات موجود در روغن های گیاهی به حساب می آید. این مسئله تا حدودی بد این دلیل است که لیستی از فواید بسیار تاثیر گذار در این روغن وجود دارند. این روغن دقیقا به همان شیوه هایی که دیگر روغن های گیاهی استفاده می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بوی این روغن نیز بسیار مطبوع و دلپذیر می باشد. به علاوه از این روغن می توان در خوراکی ها نیز استفاده کرد که باعث سلامت درونی بدن انسان می شود. یکی دیگر از نکات قابل ملاحظه درباره ی این گیاه نیز اشاره به فرایند نسبتا راحت استخراج آن از گیاه کتان می باشد.

در ادامه به بررسی فواید روغن تخم کتان برای سلامتی میپردازیم.

کنترل سطوح کلسترول

روغن تخم کتان نسبت به همه ی روغن های گیاهی موجود در فروشگاه ها، دارای میزان امگا ۳ بیشتری می باشد. با این که هر دو نوع کلسترول موجود برای بدن انسان لازم می باشند، اما امگا ۳ به عنوان کلسترول خوب بدن یعنی HDL (درمقابل کلسترول بد LDL) در نظر گرفته شده است. اسید چرب امگا ۳ می تواند کلسترول مضر بدن به نام LDL را از بین برده و میزان کلی کلسترول بدن را نیز به تعادل برساند.

پیشگیری از سرطان

یکی از مهم ترین خاصیت های روغن تخم کتان، وجود آنتی اکسیدان در آن است. روغن تخم کتان سرشار از استرول گیاهی است که فیتوسترول نیز نامیده می شود. این فیتوسترول ها مانند یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل می کنند و این بدین معنی است که می توانند از آسیب رساندن به رادیکال های آزاد به سلول های سالم بدن در نقاط مختلف و تبدیل آن ها به سلول های سرطانی جلوگیری کنند.

بهبود سلامت گوارش

فیبر بسیار زیاد موجود در تخم کتان می تواند باعث بهبود و تنظیم سیستم گوارش بدن شود. فیبر باعث انباشته شدن مدفوع و حرکت دادن آن در طول سیستم گوارش می شود و بدین ترتیب می تواند از بروز اسهال یبوست جلوگیری کند.

جلوگیری از خشکی چشم

برخی هورمون های موجود در تخم کتان می توانند بر مایعات موجود در چشم اثرگذار باشند و از ایجاد خشکی چشم جلوگیری کنند. با اضافه کردن روغن تخم کتان در رژیم غذایی تان می توانید از داشتن چشم هایی خشک و آزار دهنده جلوگیری کنید. این روغن بسیار مفید همچنین می تواند از دیگر مشکلات جدی تر مانند سندرم اسجورگن “Sjorgen” نیز جلوگیری کند.

روغن تخم کتان

کاهش التهابات

ویژگی ضد التهابی موجود در روغن تخم کتان بدین معنی است که می تواند از انواع التهابات بدن، مانند دردهای طبیعی مفاصل و ماهیچه های گرفته، تا درد های جدی تر مانند ورم مفاصل و حتی نقرس نیز جلوگیری کند. روغن تخم کتان یک ماده ی ضد التهابی طبیعی است؛ بنابراین اگر آن را در رژیم غذایی تان جای دهید می توانید مطمئن شوید که به هیچ گونه التهابی دچار نخواهید شد.

درمان التهاب مزمن روده‌ای یا بیماری کرون

اگرچه ما پیش از این در مورد خاصیت روغن تخم کتان برای معده و روده صحبت کرده ایم، اما Crohn’s Disease (بیماری کرون) یکی از بیماری هایی است که افراد زیادی از سرتاسر جهان را درگیر خود کرده است. تحقیقات بر روی روغن تخم کتان نشان داده اند که با مصرف این روغن، کاهش چشمگیری در التهابات روده ی بزرگ و مشکلات روده ای ایجاد شده است.

متعادل‌سازی هورمون‌ها

وقتی زنان دچار یائسگی می شوند، بدن شان در برخی عملکرد ها -بخصوص در تنظیم هورمون هایی مانند استروژن- دچار تغییر می شود. لیگنان ، secoisolariciresinol ، matairesinol  و pinoresinol  موجود در تخم کتان تاثیر بسیار زیادی بر تنظیم هورمون های بدن دارند که به عملکرد بدن زنان پس از یائسگی بسیار کمک می کنند.

احتیاط

اگر چه متخصصان بسیاری اعتقاد دارند که روغن تخم کتان یک روغن گیاهی بسیار مفید می باشد، اما هنوز هم تحقیقات زیادی در حال انجام شدن هستند. مشخص شده که این روغن باعث افزایش جریان خون شده و یک گشادکننده شریان محسوب میشود. همچنین این روغن می تواند باعث بهبودی سریع تر پس از عمل های جراحی شود. باید به این نکته نیز توجه داشت که  هنوز مشخص نیست که استفاده از روغن تخم کتان برای زنان در حین بارداری و شیردهی مشکلی به همراه دارد یا خیر؛ زیرا هورمون هایی که با این روغن در تعامل هستند، بسیار مهم و تاثیر گذار می باشند و هنوز تاثیر آن ها به اندازه ی کافی مورد بررسی و تحقیق قرار نگرفته است.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *