تغذیه و تناسب اندامخواص میوه ها

آشنایی با میوه منگوستین و خواص آن

منگوستین یا ترگیل رنگ قرمز یا بنفش تیره دارد و به دلیل طعم‌ خوب‌اش، به‌عنوان ملکۀ میوه‌ها شناخته می‌شود. منگوستین یک میوۀ سالم بوده و حاوی آب، انرژی، پروتئین، کربوهیدرات و فیبر است. مواد مغذی ضروری نظیر کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس و منگنز نیز در این میوه وجود دارند. ترگیل همچنین حاوی ویتامین ث، ب ۶، ب ۱۲ و ویتامین آ است که همگی برای حفظ سلامتی مهم هستند. با عطارباشی همراه باشید تا به بررسی خواص منگوستین بپردازیم.

خواص منگوستین

خواص ضد سرطان

این میوه حاوی ترکیباتی است که خواص ضد سرطان، ضد التهاب و ضد باکتری دارند. زانتون‌های موجود در این میوه رشد سلول‌های سرطان روده را مهار می‌کنند. تحقیقی نشان می‌دهد که منگوستین می‌تواند میوه‌ای بالقوه برای پیشگیری از سرطان بوده و می‌توان از آن در کنار داروهای ضد سرطان استفاده کرد.

خواص ضد التهابی

سالیان بسیار است که این میوه را در کشورهای جنوب شرقی آسیا، به‌عنوان یک عامل ضد التهابی می‌شناسند. تحقیقات علمی نشان می‌دهند که عصاره‌های منگوستین خواص ضد حساسیت و ضد التهابی داشته و آزاد شدن هیستامین و پروستاگلاندین را مهار می‌کنند.

خواص منگوستین برای پوست

مطالعات نشان می‌دهند که میوه منگوستین می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند. خواص ضد التهابی، ضد قارچی، ضد حساسیت و ضد اکسیدان این میوه به کاهش خطر مشکلات پوستی نظیر التهاب، افزایش سن پوست، اگزما، حساسیت و عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ترگیل سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و زانتون‌ها است که همگی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. این مواد مغذی از بدن در برابر بیماری‌هایی که تضعیف کنندۀ سیستم ایمنی هستند، محافظت می‌کنند.

خواص آنتی‌اکسیدانی

این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است که برای سیستم ایمنی و تمام بدن مفید هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها حاوی تقویت‌کننده‌های سلولی یا همان زانتون‌ها هستند که ارزش دارویی دارند. به همین دلیل است که به منگوستین لقب میوۀ درمانگر را داده‌اند.

افزایش سرعت التیام

همانطور که گفتیم این میوه حاوی ترکیبات ضد باکتریایی و ضد التهابی است. این ترکیبات برای افزایش سرعت التیام زخم‌ها مفیدند. برگ‌ها و چوب تنۀ درخت این میوه برای بهبود زخم‌ها استفاده می‌شوند.

سایر خواص منگوستین

  • درمان اسهال
  • درمان مشکلات قاعدگی
  • خواص قابض
  • محافظت از سلامت قلب – مصرف این میوه خطر بروز سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می‌دهد.
  • کنترل دیابت – مصرف ترگیل یک روش طبیعی و سالم برای مدیریت سطوح قند خون در بدن می‌باشد.
  • مفید برای کاهش وزن
منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *