عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

آشنایی با ارزش غذایی کلم قرمز

کلم قرمز یک سبزی مغذی و خوشمزه است که در سراسر جهان طرفداران فراوانی دارد. این کلم نه تنها برای بدن مفید است، بلکه می‌تواند بعنوان چاشنی طعم خوبی به غذاهای مختلف دهد. کلم قرمز که به آن کلم بنفش نیز گفته می‌شود، از خانوادۀ کَلَمیان است و در مناطق مختلف اروپای شمالی، آمریکا و قسمت‌هایی از چین یافت میشود.

کلم قرمز

ارزش غذایی کلم قرمز

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک‌فکتس» یکی از دلایل اصلی محبوبیت کلم قرمز مربوط به محتویات غنی آن است که شامل مواد شیمیایی گیاهی، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد مغذی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و برخی از ترکیبات ضروری مانند تیامین، ریبوفلاوین، فولات، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، پتاسیم، ویتامین C، A، E، K، فیبر غذایی و ویتامین‌های گروه B است. ترکیبات ارگاینک کلم قرمز آنقدر فراوان هستند که نمی‌توان آنها را در این مطلب لیست کرد، اما باارزش‌ترین آنها که برای سلامت انسان بسیار مهم هستند، آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر آنتوسیانین‌ها و اندول‌ها می‌باشند.

در ادامۀ مطلب به بررسی مهمترین خواص کلم قرمز خواهیم پرداخت.

پیشگیری از سرطان

یکی از مهم‌ترین عملکردهای کلم قرمز، نقش آن در پیشگیری از سرطان است. سطوح بالای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در کلم قرمز آن را به گزینه‌ای بسیار بااهمیت برای جلوگیری از سرطان تبدیل کرده‌اند. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را خنثی می‌کنند. رادیکال‌های آزاد محصولات جانبیِ سوخت‌وساز سلولی بوده و بسیار برای بدن مضرند.

کمک به کاهش وزن

کلم قرمز کالری بسیار کمی دارد، اما سرشار از فیبر غذایی بوده و منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم می‌باشد. این بدین معناست که این سبزی شما را سیر نگه داشته و نیازهای تغذیه‌ای شما را تامین می‌کند و از پرخوری و مصرف غذاهای مضر جلوگیری خواهد کرد.

خواص ضدپیری

آنتی‌اکسیدان‌های کلم قرمز به محافظت از بدن در برابر بیماری‌های جدی و کاهش نشانه‌های پیریِ ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها پوست بدن را با طراوت و قابل انعطاف نگه داشته و چین‌وچروک و لکه‌های پیری را کاهش می‌دهند. بعلاوه سطوح بالای ویتامین A موجود در این کلم برای سلامت پوست، رشد مجدد سلول‌های پوستی، محافظت در برابر آسیب خورشید و بهبود قابلیت ارتجاعی پوست مفید است.

مراقبت از چشم

سطوح بالای ویتامین A نه تنها برای پوست مفید بوده، بلکه بر سلامت چشم‌ها نیز اثرگذارند. ویتامین A به حفظ سلامت بینایی کمک کرده و از دژنراسیون ماکولا و بروز آب مروارید پیشگیری می‌کند. ویتامین A همچنین می‌تواند در بدن به بتاکاروتن تبدیل شود که بسیار برای حفظ سلامت چشم مهم است.

درمان زخم معده

کلم قرمز حاوی مقادیر زیادی از نوعی اسید آمینه خاص به نام گلوتامین می‌باشد. این نوع اسید آمینه بسیار برای کاهش التهاب و درد مربوط به زخم‌های معده در دستگاه گوارش موثر است. آب کلم قرمز به ویژه برای درمان زخم معده مفید بوده و بعنوان یک روش درمانی خانگی قدیمی و موثر برای این مشکل شناخته می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

کلم قرمز منبع غنی ویتامین‌هاست که مهم‌ترین آنها ویتامین ث می‌باشد. اسید اسکوربیک آنتی‌اکسیدانی مهم است که عنصری بسیار موثر در سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. این اسید فعالیت گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند که این گلبول‌ها اولین خط دفاعی سیستم ایمنی می‌باشند. بعلاوه، ویتامین ث نقش مهمی را در تشکیل کلاژن در بدن دارد که اتصال مطلوب بدن و سلول‌ها را تضمین می‌کند.

احتیاط

خطری در مصرف کلم قرمز وجود ندارد، اما اگر از پرکاری تیروئید رنج می‌برید، پیشنهاد می‌شود که از مصرف این سبزی خودداری کنید. همچنین مادران باردار باید بدانند که مصرف کلم قرمز در دوران بارداری در اغلب موارد منجر به ابتلای کودک به کولیک یا قولنج نوزادان می‌شود. به همین دلیل اغلب پزشکان مصرف این کلم را در دوران بارداری توصیه نمی‌کنند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *