داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص گیاه انجدان در درمان بیماری ها

بسیاری از خواص گیاه انجدان مربوط به ترکیبات ضد التهابی و طبیعت آرامش‌بخش این گیاه است. انجدان ضد آلرژن است و اثرات آلرژن‌ها را خنثی می‌کند. علاوه بر این، مقادیر قابل توجهی از کوئرستین در این گیاه وجود دارد که نوعی مهارکنندۀ طبیعی هیستامین‌ها است. در واقع گیاه انجدان به کاهش واکنش آلرژیک بدن، رفع خارش چشم‌ها، درمان آبریزش بینی و سایر واکنش‌های آلرژیک جدی‌تر کمک می‌کند. در ادامه با عطارباشی همراه باشید تا به بررسی سایر خواص گیاه انجدان بپردازیم.

خواص گیاه انجدان

مفید برای پوست

وقتی برگ‌های این گیاه مستقیما بر روی پوست قرار می‌گیرند، می‌توانند بسیار برای کاهش علائم پسوریازیس و آکنه موثر باشند که این باعث لطیف شدن و بهبود وضعیت پوست می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه می‌توانند به پیشگیری از چین‌وچروک پوست در برخی از موارد کمک کرده و از طریق بهبود افزایش جریان خون به سطح پوست، باعث بهبود ظاهر پوست شوند.

تقویت دستگاه تنفسی

اگر از یک بیماری تنفسی رنج می‌برید، گیاه انجدان می‌تواند به از بین بردن خلط و مخاطِ اضافی در دستگاه تنفسی کمک کند. علاوه بر این، اکالیپتول یکی از عوامل آرامبخش اصلی در این گیاه است که می‌تواند آزردگی و التهاب ریه‌ها را کاهش داده و روند بهبودی را سرعت ببخشد.

اثرات ضدباکتریایی

مطالعات نشان می‌دهند که انجدان اثر قابل توجهی بر روی انواع میکروب‌ها و عوامل خارجی بیماری‌زا دارد. اگرچه تحقیقاتِ پیرامونِ این موضوع همچنان ادامه دارند، اما یافته‌ها نشان می‌دهند که پیوندی میان مصرف انجدان و کاهش E. coli, Salmonella و سایر عفونت‌های خطرناک وجود دارد.

فرآیندهای گوارشی

طبیعت ضد التهابی انجدان برای تسکین ناراحتی‌های معده و بازگرداندن دستگاه گوارش به حالت عادی خود ایده‌آل است. خواص گیاه انجدان به کاهش نفخ و گاز اضافه در بدن کمک کرده و مشکلات روده‌ای را کاهش می‌دهند.

تسکین مشکلات قاعدگی

مصرف انجدان در شروع دورۀ قاعدگی می‌تواند باعث کاهش عوارض جانبی شدیدِ قاعدگی نظیر گرفتگی‌ها و نفخ شود. این گیاه همچنین بسیار مغذی است و به حفظ انرژی بدن و خلق‌وخو در این دورۀ استرس‌زا کمک می‌کند.

سلامتی کلیه

اگرچه مکانیسم دقیقِ انجدان در بهبود وضعیت سلامت کلیه‌ها هنوز مشخص نیست، اما این گیاه همانند یک ادرارآور عجیب عمل می‌کند که باعث تحریک ادرار شده، اما منجر به از دست دادن الکترولیت‌ها نمی‌شود. این نوع ادرار بسیار ایده‌آل است، زیرا باعث سم‌زدایی بدن شده، در حالی که با خطر کمبود آب بدن همراه نمی‌باشد.

هشدار: بر طبق گزارشات، تنها یک واکنش منفی و کمی عجیب در مصرف انجدان وجود دارد. برخی از مردم گزارش داده‌اند که بعد از مصرف منظم انجدان، افزایش حساسیت به نور را تجربه کرده‌اند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که این گیاه را به طور متعادل مصرف کرده و در این‌باره با پزشک خود نیز مشورت کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *