داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص و فواید برگ های میتراگینا اسپکیوسا

میتراگینا اسپکیوسا یک درخت گرمسیر است که بومیِ تایلند، مالزی، اندونزی و پاپوآ گینه نو می‌باشد. از آنجایی که برگ‌های این گیاه اثراتی شبیه به مورفین دارند، در این کشورها برای مقاصد درمانی استفاده می‌شوند. اغلب خواص میتراگینا اسپکیوسا ناشی از وجود ترکیبات شیمیایی و مواد مغذی موجود در برگ‌های این گیاه است که شامل طیف وسیعی از آلکالوئیدها و سایر مواد ارگانیک هستند که می‌توانند بسیاری از اندام‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهند. در ادامه به بررسی خواص برگ های میتراگینا اسپکیوسا می‌پردازیم. با عطارباشی همراه باشید.

میتراگینا اسپکیوسا

تسکین درد

برگ‌های میتراگینا اسپـکیوسا سرشار از خواص ضد درد هستند و می‌توانند به تسکین سریع درد از طریق اثرگذاری بر سیستم هورمونی بدن کمک کنند. جویدن این برگ‌ها به افزایش ترشح سروتونین و دوپامین در بدن کمک می‌کند که برای کاهش درد مفید است. اساسا، آلکالوئیدها در بی‌حس کردن گیرنده‌های درد در بدن موثر هستند. خاصیت شبیه به مورفین و مخدر برگ‌های میتراگینا اسپکیوسا به‌عنوان یکی از مهمترین فواید این گیاه در نظر گرفته می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات مستقلی که بر روی آلکالوئیدهای موجود در برگ‌های میتراگیـنا اسپکیوسا انجام شده نشان می‌دهند که اثرات این ترکیبات می‌توانند باعث تقویت و انعطاف‌پذیری سیستم ایمنی بدن شوند. عصاره‌های برگ میتراگینا اسپکیوسا بسیار برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد مفید بوده، فعالیت ضدمیکروبی دارند و منبع طبیعی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

افزایش انرژی

اثرات متابولیک میتراگینا اسپکیوسا یکی از دلایل محبوبیت برگ‌های این گیاه، به ویژه در میان قشر کارگر در کشورهای مختلف است. میتراگینا اسپکـیوسا می‌تواند از طریق بهینه‌سازی برخی از فرآیند‌های متابولیک و تحت تاثیر قرار دادن سطوح هورمون‌ها، انرژی را افزایش دهد. بالا رفتن انرژی با مصرف این گیاه در اثر افزایش گردش خون و اکسیژن‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن است. مصرف برگ‌های این گیاه برای کسانی که از سندرم خستگی مزمن رنج می‌برند می‌تواند یک درمان مکمل و طبیعی باشد.

کاهش اضطراب

برگ‌های میتراگینا اسپکیوسا به طور گسترده‌ای به‌عنوان یک مادۀ ضد اضطراب توسط کسانی که از استرس مزمن، افسردگی، اضطراب و نوسانات خلقی رنج می‌برند استفاده می‌گردد. با تنظیمِ هورمون‌ها در بدن، این گیاه می‌تواند به بهبود علائم خسته‌کنندۀ نامتعادل بودن مواد شیمیایی در بدن کمک کند و دیگر نیازی به مصرف داروهای مختلف با عوارض جانبی متعدد نیست.

بهبودی بعد از اعتیاد

با توجه به طبیعت برگ‌های میتراگینا اسپکیوسا و اثرات گسترده‌ای که دارند، صدها سال است که از این برگ‌ها برای درمان اعتیاد استفاده می‌شود. در بسیاری از فرهنگ‌ها، اعتیاد به مواد مخدر یک مشکل اساسی است. جویدن برگ‌های میتراگینا اسپکیوسا به طور منظم و مداوم می‌تواند احساسی مشابه به مصرف مواد مخدر را به وجود آورد، در حالی که هیچ‌یک از مضرات و عوارض جانبی مواد مخدر را ندارد. افرادی که به دنبال ترک اعتیاد بوده و یا در دورۀ ریکاوری می‌باشند، می‌توانند از برگ‌های میتراگینا اسپکیوسا استفاده کنند.

نکته: قبل از مصرف این گیاه و اضافه کردن آن به رژیم‌غذایی‌تان، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *