اهمیت ورزش در ماه رمضان

برخی فکر می‌کنند ورزش در ماه رمضان غیرممکن است و با شروع ماه مبارک رمضان و آغاز ۳۰ روز روزه‌داری، بسیاری از افراد نگران برهم خوردنبرنامه ورزشی‌شان هستند و فکر می‌کنند که باید ورزش را به کلی کنار بگذارند و بعد از اتمام رمضان، دوباره تمریناتشان را از سر بگیرند. اگر شما هم می‌خواهید که در این ماه ورزش را ترک کنید، توصیه می‌کنیم که یک بار دیگر در این مورد بیندیشید. گروه فیتامین در مقاله پیش رو به بررسی این موضوع مهم که آیا در ماه رمضان باید به کلی ورزش را کنار بگذاریم یا خیر، پرداخته است. پس تا انتها با این مطلب مفید همراه باشید.

اهمیت ورزش در ماه رمضان

بگذارید در همین ابتدای مقاله خیالتان را راحت کنیم و بگوییم که برطبق مطالعات صورت گرفته، ۳۰ روز روزه گرفتن پشت سرهم و کنار گذاشتن ورزش، باعث از دست رفتن عضلات و تناسب اندام خواهد شد. ورزشکارانی که حداقل سه روز در هفته تمرینات ورزشی انجام می‌دهند، اگر در ماه رمضان تمریناتشان را متوقف کنند، بدون شک بدنشان از نظر مقاومت و وضعیت قلبی، افت شدیدی خواهد داشت.

انجام تمرینات ورزشی در ماه مبارک رمضان تا حدی مهم است که می‌توان گفت اگر در این ماه، ورزش را کنار بگذارید، برابر با چهار ماه ورزش‌نکردن خواهد بود. اگر با یک مربی ورزشی هم در این زمینه صحبت کنید، قطعاً ضرورت ورزش در ماه رمضان را به شما گوشزد خواهد کرد . فراموش نکنید که این ماه مبارک زمانی برای تحمل، فداکاری و البته ورزش‌کردن است؛ نباید در ماه رمضان وضعیت عادی زندگی‌تان دچار مشکل شود، بلکه باید از تمام زمان خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

به این موارد خاص توجه کنید

موارد خاصی برای ورزش‌کردن در ماه رمضان وجود دارد که باید به آن‌ها نیز توجه کرد تا دچارآسیب‌‌دیدگی ورزشی نشوید. اگر دچار بیماری مزمن، آسیب‌دیدگی یا عارضه خاصی هستید حتماً با پزشک خود مشورت کرده و با احتیاط تمرینات ورزشی‌تان را ادامه دهید.

افراد مبتلا به دیابت نوع یک باید ورزش را کنار بگذارند، زیرا این کار باعث بالا رفتن گلوکز خون آن‌ها می‌شود. کسانی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند نیز بهتر است ورزش را با شدت کم ادامه دهند و تمرکزشان را برروی نهایتاً ۳۰ دقیقه ورزش ایروبیک و قدرتی قرار دهند. در مورد افراد مبتلا به فشارخون بالا نیز باید همین موارد را رعایت کرده و ورزش کم‌شدت را در برنامه روزانه‌شان قرار دهند.

بهترین زمان برای ورزش در ماه رمضان

بهترین زمان برای ورزش‌کردن با قصد چربی‌سوزیِ بیشتر، ۹۰ دقیقه قبل از افطار است؛ زیرا هنگامی‌که تمرینات ورزشی را انجام می‌دهید، قند خونتان پایین آمده و ذخایر گلیکوژنی نیز کم می‌شود و شاید در موارد نادر دچار سرگیجه یا حالت تهوع شوید؛ اما خوبی ورزش قبل از افطار این است که با فاصله چند دقیقه می‌توانید بعد از افطار، انرژی از دست رفته‌تان را بازیابی کنید. البته اگر می‌خواهید با هدف عضله‌سازی ورزش کنید، بهترین زمان بعد از افطار، فاصله بین افطاری تا سحری است.

چند نکته مهم برای ورزش در ماه رمضان

  • هرگاه احساس سرگیجه و حالت تهوع داشتید، بلافاصله تمرینات ورزشی را متوقف کنید؛
  • برای خوابیدن، بیدار شدن و انجام تمرینات ورزشی، برنامه‌ریزیِ دقیق داشته باشید؛
  • در این ماه از تمرینات پلایومتریک، سرعتی، چابکی و قدرتی به کلی پرهیز کنید؛
  • یکی از راهکارهای موثر برای ادامه تمرینات ورزشی در ماه رمضان، ورزش‌کردن بعد از افطار است. پیشنهاد می‌کنیم که به‌صورت گروهی، چند ساعت بعد از افطار سراغ بازی والیبال یا فوتبال بروید، تا علاوه‌بر تحرک و نشاط، با روزه‌داری‌تان نیز تداخل پیدا نکند.
  • به ازای هر کیلو وزن بدن، حداقل روزی ۶ تا ۱۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنید؛
  • به ازای هر کیلو وزن بدن، روزی ۱٫۲ تا ۱٫۲ گرم پروتئین میل کنید؛
  • میزان چربیِ دریافتی باید ۲۰ تا ۳۰ درصد کل انرژی روزانه‌تان را در بربگیرد؛
  • در طول روز آب کافی بنوشید تا دچار کم‌آبی نشوید؛
  • سعی کنید بعد از باز کردن روزه و در طول شب، آب کافی دریافت کنید تا کم‌آبیِ بدن در طول روز جبران شود.

سخن آخر

برنامه غذایی و ورزشی شما در این ماه مبارک چگونه است؟ چه ورزش‌هایی را بیشتر انجام می‌دهید؟ تجربیات و پیشنهادات خود را با گروه عطارباشی درمیان بگذارید.

منبع: فیتامین

نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.