تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

نخوردن سحری چه عوارضی برای بدن دارد؟

نخوردن سحری یکی از عادت‌هایی است که خیلی از افراد روزه‌دار دچار آن شده‌اند اما این دسته از افراد بهتر است بدانند که این کار ضرر زیادی به بدن وارد می‌کند و با عوارض نخوردن سحری آشنا شوند.

نخوردن سحری در ماه رمضان سلامت فرد را به خطر می‌اندازد مخصوصا در فصل بهار و تابستان که فاصله زمانی سحر تا افطار زیاد است و حدود ۱۳-۱۴ ساعت طول می‌کشد و به همین دلیل برای سحری باید از مواد غذایی غنی و قوی استفاده کرد و مایعات زیاد نوشید تا بتوان انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه را تامین کرد و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن کاهش داد.

یکی از متخصصان طب سنتی معتقد است که روزه گرفتن موجب دفع سموم از بدن خواهد شد چرا که  متخصصان طب سنتی بر این باورند که فایده اصلی روزه، کم خوردن و پرهیز از غذا در یک مدت کوتاه است و این موضوع برای بدن بسیار فایده دارد البته به شرط آن که آداب صحیح غذا خوردن در وعده سحر و افطار رعایت شود.

 او معتقد است سیستم گوارش در طول ماه رمضان استراحت می کند. روزه یعنی کم خوردن و کم نوشیدن. برای جلوگیری از ضعف هنگام روزه گرفتن باید یک سری مسائل مانند خوردن سحری و مصرف غذاهای مقوی را رعایت کرد.
در روزه داری حرارت بدن بالا می رود و افرادی که مزاجشان گرم است, بیشتر دچار مشکل می‌شوند. این افراد بهتر است برای سحری و افطار از نوشیدنی و مایعات بیشتری استفاده کنند.

برای سحری چه تدابیری می‌توان اندیشید؟

برای وعده سحری بهتر است غذاهای مقوی و سالم ولی با حجم کم استفاده کنید.
مصرف غذاهایی که حاوی گندم و گوشت هستند بسیار توصیه می‌شود.
مصرف شیرینی‌ها در سحر باعث می‌شود که در طول روز با افت قند خون مواجه شوید.
مصرف آش و سوپ را به وعده شام و افطار اختصاص دهید.
برای سحری بهتر است از غذاهایی که انرژی بخش هستند استفاده کنید.
برای جلوگیری از تشنگی در مدت زمانی که روزه هستید در وعده سحری از عرقیجاتی مانند کاسنی استفاده کنید. کاسنی از تشنه شدن جلوگیری می‌کند.

عوارض نخوردن سحری چیست؟

عوارض نخوردن سحری

نخوردن سحری بسیار مضر است و سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد.

در افرادی که طبع خشک دارند و لاغر هستند نخوردن سحری بسیار خطرناک است و ممکن است باعث بروز زخم معده در آن‌ها شود زیرا وقتی بدن در معده چیزی پیدا نکند به بافت طبیعی معده آسیب می‌زند و معده به مروز زمان دچار التهاب و زخم می‌شود.

سحری نخوردن حتی فواید روزه را نیز از بین می‌برد زیرا نیازهای تغذیه‌ای روزه‌دار تامین نمی‌شود و بدن او به سوخت ناقص چربی‌ها می‌پردازد و ترکیبات کتونی در بدن ایجاد می‌کند و در نتیجه باعث بوی بد دهان می‌شود.

با نخوردن سحری زمانی که فرد گرسنگی را تحمل می‌کند طولانی می‌شود و تا زمان افطار منبع کافی انرژی در بدنش ندارد و در فعالیت‌های خود و حتی واکنشات بدنی او دچار مشکل می‌شوند و بدن اسید و آنزیم‌های گوارشی ترشح می‌کند و عوارض گوارشی مانند سوزش، التهاب یا زخم معده ایجاد می‌شود.  کمبود آب بدن باعث ایجاد سر درد، سرگیجه، ضعف عمومی، پرخاشگری و عصبانیت می‌شود و در نهایت راندمان کاری فرد را کاهش می‌دهد.

از عوارض نخوردن سحری می‌توان این موضوع را نیز ذکر کرد که مواد غذایی مصرف شده در بدن به صورت طبیعی بعد از هشت ساعت در بدن متابولیزه و دفع می‌شوند و در صورت نخوردن سحری بدن حدود ۱۲ ساعت به طور مطلق در گرسنگی است و این مسئله به هیچ عنوان برای سلامتی مناسب نیست.

منبع: کتاب کاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *