تغذیه و تناسب اندامخواص میوه ها

میوه اژدها چیست و چه خواصی دارد؟

احتمالا در فیلم‌ها و سریال‌ها دربارۀ تخم اژدها و آتش اژدها چیزهایی شنیده‌اید و دیده‌اید. البته که این‌ها تخیلی هستند، اما میوه اژدها کاملا واقعی است! این میوۀ عجیب و جالب فواید فراوانی دارد که قصد داریم در این مطلب به بررسی آن بپردازیم. با عطارباشی همراه باشید.

میوه اژدها

میوه اژدها یک میوۀ گرمسیر خوشمزه است که خواص بسیاری دارد. فواید این میوۀ اعجاب‌انگیز عبارتند از خواص ضدپیری، تقویت کردن سیستم ایمنی بدن و برقراری ثبات قند در بدن که برای دیابتی‌ها بسیار مهم است.

تقویت سیستم ایمنی

میوه اژدها سرشار از فلاونوئیدها و ویتامین ث است که هر دو برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند. ویتامین ث موجود در این میوه از هویج بیشتر است و در واقع یکی از بهترین منابع غذایی این ویتامین مهم می‌باشد.

این میوه همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند. سایر مواد مهم موجود در میوه اژدها عبارتند از: ویتامین‌های ب۱، ب۲، ب۳، کلسیم، فسفر، آهن، پروتئین، نیاسین و فیبر.

کمک به هضم

می‌دانیم که فیبر به هضم کمک می‌کند و بهترین راه دریافت فیبر مصرف میوه‌ها و سبزیجات است. میوه اژدها منبع خوبی از فیبر است که می‌تواند برای اجابت مزاج مطلوب مفید بوده و برای درمان یبوست و سندرم روده ملتهب موثر باشد.

میوه اژدهای تازه در هر ۱۰۰ گرم حاوی ۱ گرم فیبر و نوع خشک‌شدۀ آن در هر ۱۰۰ گرم حدود ۱۰ گرم فیبر دارد که آن را به منبع بسیار خوبی از فیبر تبدیل می‌کند. برای دریافت فیبر بیشتر، حتی می‌توانید پوست این میوه را هم میل کنید.

درمان دیابت و پیشگیری از آن

فیبر همچنین می‌تواند به بهبود ثبات قند خون و حفظ سطح طبیعی قند خون کمک کند. میوه اژدها می‌تواند با پیشگیری از افزایش شدید قند خون بعد از خوردن غذاهایی که شاخص قند بالایی دارند، برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد که مصرف میوه اژدها اثرات مثبتی بر استرس اکسیداتیو داشته و می‌تواند به کاهش مشکلات مرتبط با بیماری دیابت کمک کند.

قلب سالم

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند به کاهش کلسترول بد کمک کرده و در عین حال کلسترول خوب را افزایش دهد. این باعث می‌شود تا میوه اژدها در لیست بهترین مواد غذایی برای کاهش کلسترول قرار بگیرد. همچنین از آنجایی که این میوه منبع بسیار خوبی از چربی‌های غیراشباع است، می‌تواند برای حفظ سلامت قلب مفید واقع شود.

جوان ماندن

آنتی‌اکسیدان‌های این میوه بسیار برای پوست مفیدند. ویتامین ث موجود در میوه اژدها در سفت و محکم نگه داشتن پوست فوق‌العاده موثر است که باعث می‌شود تا فرد ظاهری جوانتر داشته باشد.

علاوه بر این، فسفر موجود در این میوه نیز برای تقویت خواص ضدپیری مفید است. فسفر یک مادۀ معدنی مهم است که در تمام سلول‌های بدن وجود دارد و حدود ۱ درصد از وزن بدن را شامل می‌شود.

پیشگیری از سرطان

ترکیبات این میوه آن را به گزینه‌ای باارزش برای پیشگیری از سرطان تبدیل کرده‌اند. لیکوپن موجود در میوه اژدها که در گوجه فرنگی نیز یافت می‌شود، می‌تواند در پیشگیری از سرطان‌های پروستات، سینه، ریه، کبد و پوست موثر باشد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *