داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

ترب کوهی و خواص آن برای سلامتی

ترب کوهی جزء خانوادۀ کَلَمیان یا شب‌بویان (Brassicaceae) است، بدین معنا که به واسابی (ترب ژاپنی)، خردل، کلم معمولی و کلم بروکلی بسیار نزدیک می‌باشد. از لحاظ کاربردی، ترب کوهی به واسابی و خردل نزدیکتر است، زیرا وقتی ریشۀ سفید و ضخیم آن بُرش داده می‌شود، سلول‌های گیاهی موجود در آن تجزیه شده و باعث تولید آنزیم‌هایی می‌شوند که سینیگرین موجود در ریشه را تجزیه می‌کنند.

ترب کوهی

به گزارش گیاه یاب به نقل از «ارگانیک‌فکتس» بُرش زدن ترب کوهی باعث آزاد شدن روغن خردل می‌شود، این روغن یک مادۀ شیمیایی است که تند‌وتیز و آزاردهنده می‌باشد و استشمام آن باعث اذیت شدن سینوس‌ها و چشم‌ها می‌شود. ترب کوهی بعنوان یک چاشنی و ادویه در تهیۀ بسیاری از غذاها، به ویژه انواع خاصی از استیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارزش غذایی ترب کوهی

فواید این سبزی ریشه‌ای در اغلب موارد با محتوای بالای مواد مغذی و مواد معدنی موجود در آن پیوند خورده‌اند. این مواد عبارتند از: فیبر غذایی، ویتامین ث، فولات، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی و منگنز. همچنین ترکیب شیمیاییِ ارگانیک از آنزیم‌ها و روغن‌ها نظیر سینیگرین در این سبزی یافت می‌شود.

در ادامه به بررسی چند خاصیت ترب کوهی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان

ترب کوهی سرشار از مواد مغذی و مواد شیمیایی گیاهی می‌باشد، که برخی از آنها اشکال مختلف ایزوسیانات و سینیگرین هستند. این ترکیبات ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی دارند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و فعالیت و تولید گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کنند. گلبول‌های سفید، اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها هستند.

کاهش وزن

ترب کوهی کالری بسیار کمی دارد، در هر وعده تنها ۶ کالری داشته و همچنین هیچگونه چربی‌ای ندارد. البته این سبزی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشد که در واقع چربی‌های مفید و ضروری برای بدن انسان هستند. از آنجایی که ترب کوهی سرشار از فیبر و پروتئین است، می‌تواند به افزایش احساس سیری کمک کند. همچنین بدلیل داشتن کالری کم و نداشتن چربی مضر، می‌توانید بدون نگرانی آن را به دستورهای غذایی مختلف اضافه کنید.

کاهش فشارخون

پتاسیم بخش مهمی از بدن ما انسان‌هاست که در تنظیم کردن جریان مایعات سلولی و تنش رگ‌های خونی موثر است. کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند باعث بالا رفتن فشارخون شود، بدین معنا که خطر بروز بیماری‌های قلبی – عروقی و مشکلاتی نظیر تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته مغزی افزایش پیدا می‌کند.

بهبود هضم

برخی از عناصر موجود در ترب کوهی بعنوان محرک‌های معده عمل می‌کنند و خود این گیاه نیز برای اثرگذاری‌اش بر روی هضم و جذب مواد مغذی در بدن شناخته می‌شود. مواد شیمیایی گیاهی موجود در ریشۀ ترب کوهی، غدد مختلف در بدن نظیر غدد بزاق، معده و مایعات روده‌ای را تحریک می‌کنند.

بهبود سلامت استخوان

مقدار متوسطی از کلسیم در ترب کوهی وجود دارد که عاملی مهم در سلامت، رشد و ترمیم استخوان‌ها در بدن می‌باشد. اضافه کردن این مقدار از کلسیم به رژیم‌‌غذایی‌تان، می‌تواند به قوی و سالم بودن شما کمک کرده و همچنین خطر ابتلا به مشکلاتی نظیر پوکی استخوان را کاهش دهد.

احتیاط

میزان سدیم (نمک) در ترب کوهی نسبتا زیاد است. اگرچه این سبزی ریشه‌ای معمولا در مقادیر کم مصرف می‌شود، اما باز هم مهم است مراقب میزان نمک موجود در آن باشید. همچنین ترب کوهی خاصیت ادرارآوری خفیفی دارد که مصرف آن می‌تواند برای افرادی که از اختلالات کلیوی، زخم معده یا بیماری التهابی روده رنج می‌برند، مشکل‌ساز شود. در نهایت، اگر از پرکاری تیروئید رنج می‌برید، برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ترب کوهی می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن این عارضه نیز بگردد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *