داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

آشنایی با خواص گیاه خربق

در ادامه برخی از خواص گیاه خربق را بررسی خواهیم کرد.

مسهل

گاهی اوقات شرایطی برای شما پیش می آید که باید معده ی خود را خالی کنید، مثلا وقتی که یک ماده ی سمی را به مقدار زیاد مصرف کرده اید. مسهل به این گونه است که مکانیزم خروجی بدن شما را مجبور می کند تا با منعطف کردن روده، مواد را به بیرون دفع کند.

ادرار آور

مصرف مقدار کمتری از خربق خاصیت ادرار آور خواهد داشت، که راه آسان تر و آرام تری برای دفع مواد سمی است. با تحریک ادرار، خربق می تواند به بدن کمک کند که چربی های اضافی، نمک، آب و سم را از بدن دفع کند، بنابراین کلیه ها را پاکسازی می کند و سلامت کلی شما را بهبود می بخشد.

سلامت قاعدگی

افزایش جریان خون در ناحیه ی لگن، بویژه در زنان، در بعضی موارد، مانند حاملگی، خطرناک است، اما در موارد دیگر، ماده ای که به عنوان تسکین دهنده عمل می کند، می تواند در تنظیم دوره ها و بهبود کلی سلامت تولید مثل بسیار مفید باشد.

کاهش تب

اگرچه گونه ی سفید و سیاه خربـق معمولا بیشترین توجه را به خود جلب می کنند، اما گلبرگ سبز نیز به عنوان یک کاهش دهنده ی تب شناخته شده است و به طور گسترده ای در درمان تیفوس و سایر تب ها در دوران باستان آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. این گونه می تواند به بهبود زخم کمک کند و در رفع ناراحتی تاثیر بسیاری داشته باشد، اما باید تنها توسط یک متخصص گیاه آموزش دیده و یا توسط پزشک تجویز شود.

کاهش وزن

به علت توانایی خربق در ایجاد ادرار و مدفوع، گاهی اوقات توسط افرادی که سعی به کاهش وزن دارند نیز این گیاه استفاده می شود. اگر می خواهید که از چربی های خود بکاهید و روده ی خود را پاکسازی کنید، خربق می تواند موثر واقع شود ولی مواظب باشید که استفاده از خربق به دلیل مجبور کردن بدن به خالی کردن معده، می تواند مشکلاتی مانند اختلال در خوردن را نیز به همراه داشته باشد.

ضد اسپاسم

مصرف بسیار کم خربـق می تواند در کاهش اختلالات اسپاسم در کودکان یعنی برای تسکین مشکلاتی مانند صرع یا دیگر بیماری های عصبی/عضله ای موثر باشد. مواد شیمیایی قدرتمند موجود در خربق می توانند بخشی از بدن و ذهن را تسلی ببخشند، اما مثل همیشه، استفاده از هر گونه خربق خطر های خاص خودش را نیز به همراه دارد. بنابراین همیشه قبل از مصرف خربق با پزشک در این باره مشورت کنید.

هشدار

تنها زمانی باید از خربـق استفاده کرد که گزینه های درمانی دیگر را امتحان کرده باشید و همینطور با پزشک خود نیز مشورت کرده باشید. همه ی گونه های خربق به میزان مشخصی سمی هستند؛ فقط با پردازش مناسب، دوز و هدایت می توان از برخی از فواید آنها استفاده کرد. هنگام دست زدن، خوردن یا درمان خود با خربـق بسیار مواظب باشید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *