تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

بهترین روش‌ها برای کنترل گرسنگی

آیا همیشه گرسنه هستید؟ یک وعدۀ غذایی کامل به اندازۀ کافی سیرتان نمی‌کند؟ همه می‌دانیم که کنترل گرسنگی کار دشواری است، به ویژه اگر عادت به خوردن غذا به طور مکرر داشته باشید. اما به خودتان باور داشته باشید، کنترل گرسنگی بهترین روش برای کاهش وزن و جلوگیری از بیماری قلبی، دیابت، فشارخون و اختلالات متابولیک است. البته کنترل گرسنگی به معنای گرسنگی کشیدن نیست. تنها کافیست این مقاله را بخوانید تا شما را با تفاوت‌های میانِ گرسنگی جسمانی و ذهنی و روش‌های کنترل گرسنگی آشنا کنیم. با عطارباشی همراه باشید.

کنترل گرسنگی

گرسنگی جسمانی و ذهنی

گرسنگی به طور کلی به دو گروه گرسنگی جسمانی یا گرسنگی واقعی، و گرسنگی ذهنی یا گرسنگی عاطفی تقسیم می‌شود. وقتی قند بدن کم می‌شود، احساس گرسنگی می‌کنید. اما وقتی بعد از خوردن یک وعدۀ کامل همچنان احساس گرسنگی دارید، این مربوط به ذهن شما است. گرسنگی ذهنی دومین دلیل است که نمی‌توانید دست از خوردن بکشید. این باعث می‌شود تا پرخوری شما به چاقی و بیماری‌های مرتبط با چاقی منجر شود.

تنها راه‌کار این است که تلاش‌های آگاهانه‌ای را برای کنترل گرسنگی انجام دهید، در غیر این صورت هرگز نمی‌توانید از شر احساس گرسنگی مداوم، پرخوری، چربی اضافه و مقاومت هورمون لپتین راحت شوید.

بهترین روش‌ها برای کنترل گرسنگی

بدن‌تان را بشناسید

به پزشک مراجعه کنید و احتمال وجود بیماری‌ها، حساسیت‌ها، مشکلات هورمونی و… را بررسی کنید. عوامل برانگیختگی گرسنگی‌تان را شناسایی کنید. این عوامل می‌توانند شامل بو، نوسانات خلقی، پیشاقاعدگی، اضطراب و… باشند.

فقط آرزو نکنید؛ هدف داشته باشید

به دنبال معجزه نباشید و برای کاهش وزن و کنترل گرسنگی‌تان، اهداف مشخصی را تعیین کنید.

مثبت‌گرا باشید

روزتان را با روحیه‌ای مثبت شروع کنید تا همواره هوشیار، پرانرژی و پربار باشید. موقع بیدار شدن نقل‌قول‌های مثبت و مورد علاقه‌تان را به یاد آورید.

صبحانه بخورید

یکی از مهمترین وعده‌های غذایی صبحانه است. بعد از بیدار شدن یک صبحانۀ سالم و مقوی بخورید که شامل پروتئین، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌های پیچیده باشد.

چای یا قهوه؟

یک فنجان چای سبز یا قهوۀ تلخ بنوشید. این دو نوشیدنی برای افزایش انرژی و سرکوب کردن اشتها مفید هستند. یک فنجان چای سبز یا قهوه را همراه با صبحانه بنوشید. همچنین ۴۵ دقیقه قبل از ناهار یا ۱ ساعت بعد از ناهار یک فنجان دیگر از این نوشیدنی‌های مفید را مصرف کنید.

سایر روش‌ها

  • مصرف پروتئین کافی
  • مصرف فیبر
  • هر ۲-۳ ساعت یکبار چیزی بخورید
  • آب بنوشید
  • ادویه‌جات مصرف کنید
  • مصرف نمک را محدود کنید
  • هله‌هوله را ترک کنید
  • شکلات تلخ بخورید
منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *