سلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

۶ راهکار مهم به تاخیر انداختن روند پیری پوست!

مسلما هیچ کس قادر به نگه داشتن عقربه های ساعت نیست و با گذشت زمان همه افراد پیر می شوند و هنوز هم دانشمندان اکسیر جوانی را کشف نکرده اند . اما راه های موثر زیادی برای به تاخیر انداختن روند پیری پوست وجود دارد که در این مقاله به ۶ مورد از مهمترین و کاربردی ترین آنها اشاره می کنیم .

۱-پاک کننده پوست : پوست خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید

تمیز کردن و شستشوی پوست صورت یکی از مهمترین اقدامات مراقبت از پوست محسوب می شود . شستشوی پوست با یک پاک کننده مناسب باعث می شود چربی پوست ، مواد آرایشی ، باکتری های ناشی از مواردی مثل آلودگی هوا و مواردی از این قبیل که به پوست آسیب می رسانند از روی پوست برداشته شوند. یک پاک کننده ملایم علاوه بر پاکسازی پوست با ایجاد سدی بر روی پوست مانع از آسیب و کم آبی پوست می شود . پاک کننده های پوست که دارای PH بالا هستند مانند صابون های معمولی برای شستشوی صورت مناسب نمی باشند و باعث آسیب و صدمه به پوست می شوند . البته برخی صابون های درمانی ممکن است برای شستشوی پوست صورت تجویز شوند . یکی دیگر از مواردی که نباید با آن صورت را شستشو دهیم پاک کننده های حاوی سدیم لوریل سولفات می باشد ، این پاک کننده ها به پوست صورت آسیب می زنند .

ذکر این نکته ضروری است که برای انتخاب یک پاک کننده مناسب صورت از پزشک یا داروساز کمک بگیرید و به دنبال پاک کننده هایی با اجزای فراوان نباشید زیرا اغلب این مواد با اینکه مفید هستند هنگام شستشو پاک می شوند و استفاده از این اجزای مفید برای مراحل بعدی مراقبت از پوست مانند مصرف سرم های پوستی می باشد . یک پاک کننده خوب باید ملایم و متناسب با نوع پوست شما باشد .
آیا استفاده از تونر پس از شستشو ضروری است ؟تونرها اغلب به این دلیل استفاده می شوند که PH پوست را پس از شستشو با یک شوینده دارای PH بالا کاهش داده و پایین بیاورند . خوشبختانه امروزه به دلیل وجود پاک کننده های دارای PH پایین ضرورتی به استفاده از تونربه صورت روتین  پس از شستشوی صورت وجود ندارد مگر در موارد خاص که پزشک  توصیه می کند .

۲-لایه بردار : از لایه بردارهای فیزیکی و شیمیایی استفاده کنید

با افزایش سن روند بازسازی پوست کند شده و برخلاف جوانی که سلول های مرده پوست به سرعت با سلول های جدید جایگزین می شوند اکنون این اتفاق با کندی رخ می دهد و به این دلیل پوست خسته ، ناصاف و چروکیده می شود . یکی از بهترین روش ها برای برداشتن سلول های مرده از روی پوست استفاده از لایه بردارهاست . لایه بردارها به دو گروه تقسیم می شوند : لایه بردارهای شیمیایی و لایه بردارهای فیزیکی.
استفاده از لایه بردارهای قوی فیزیکی به خصوص در سنین بالاتر اصلا توصیه نمی شود زیرا باعث شل شدن و افتادگی پوست می گردد . در عوض بهتر است از یک لایه بردار ملایم مثل یک حوله نرم و یا اسفنج برای لایه برداری استفاده کنید . لایه بردارهای شیمیایی اغلب یه صورت کرم موجود هستند . این لایه بردارها به آهستگی اتصال بین پوست های مرده را از بین برده و اجازه می دهد آنها از پوست جدا شوند . این لایه بردارها برای هر سنی مناسب هستند . بهترین لایه بردار برای سنین بالاتر AHA یا آلفا هیدروکسی اسیدها هستند .

این اسیدها در برخی تونرها ، سرم های پوستی و کرم های لایه بردار وجود دارند . علاوه بر این آلفا هیدروکسی اسیدها برای از بین بردن لک ها و تغییر رنگ پوست نیز بسیار مفید می باشند و برخی از کارخانجات تولید کننده کرم ها این ماده را با موادی مانند هیالورونیک اسید و مواد مرطوب کننده پوست مخلوط کرده و کرم هایی تولید می کنند که علاوه بر خاصیت لایه برداری به حفظ رطوبت پوست نیز کمک می کنند .

۳-سرم های پوستی : سرم ها را به آرامی بر روی پوست صورت بمالید و از ماساژ دادن پوست خودداری کنید

به طور کلی سرم ها حاوی مواد فعال تری نسبت به مرطوب کننده ها هستند . از بهترین مواد ضد پیری که مورد توجه هستند مشتقات ویتامین A که به رتینوئید معروف هستند و ویتامین C می باشند . این مواد علاوه بر افزایش میزان کلاژن پوست مانند یک آنتی اکسیدان عمل کرده و مواد اکسیداتیو و آلودگی های محیطی که باعث پیری می شوند را جذب کرده و از بین می برند . سرم ویتامین C از بهترین فراورده های ضد پیری پوست محسوب می شود .

۴-مرطوب کننده ، مرطوب کننده و باز هم مرطوب کننده !

با افزایش سن میزان سبیوم یا چربی پوست نیز کاهش می یابد . هر چند کاهش سبیوم به معنای کاهش جوش و آکنه است اما در سنین بالاتر به معنای خشکی و چروک پوست است . یکی از مهمترین دلایل ایجاد خطوط و چروک روی پوست عدم وجود رطوبت کافی روی پوست است. خوشبختانه استفاده از کرم های مرطوب کننده این مشکل را به راحتی حل کرده است . مرطوب کننده ای استفاده کنید که در آن مواد نگهدارنده رطوبت مانند گلیسیرین و هیالورونیک اسید وجود داشته باشد . مرطوب کننده های حاوی مواد معدنی مانع از خشک شدن پوست در طول شب نیز می شوند . لازم به ذکر است که قبل از استفاده از مرطوب کننده پوست باید از هرگونه آلودگی و باکتری پاک شود که این کار به کمک شستشو دهنده مناسب پوست صورت می گیرد .

۵-کرم ضد آفتاب : مهمترین اقدام برای محافظت از پوست

استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از موثرترین روش ها برای جوان نگه داشتن پوست است . اشعه های مضر نور خورشید یکی از عمده ترین عوامل آسیب به پوست و پیری آن می باشد . اشعه ماورای بنفش خورشید از دو طریق باعث پیری پوست می شود :
-شکستن کلاژن های پوست و ایجاد مشکل در خاصیت کشسانی پوست و در نتیجه نازکی پوست و چروک شدن آن .
-ایجاد لک و تغییر رنگ و ناصافی پوست.
بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب توصیه اکید تمامی متخصصان پوست است. بر طبق نتیجه یک بررسی که به تازگی صورت گرفته استفاده روزانه و مرتب از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 و یا بالاتر باعث کمرنگ شدن لکه های ناشی از افزایش سن ، بهبود قوام پوست ، از بین رفتن چروک ها تا ۲۰ درصد می شود . در این بررسی مشخص شد که تمامی این اتفاقات پس از ۳ ماه استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب رخ داده اند . محققان معتقدند که پوست وقتی در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار می گیرد دایما در حال مبارزه و از بین بردن این اشعه مضر می باشد بنابراین فرصت کافی برای ترمیم خود ندارد اما با مصرف کرم ضد آفتاب فرصت کافی به وجود می آید که پوست به ترمیم و بازسازی خود مشغول شود .

توصیه می شود که هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتی الامکان از لباس های آستین بلند و کلاه های لبه دار و عینک آفتابی استفاده کنید تا کمترین برخورد با اشعه فرابنفش خورشید را داشته باشید . برای انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب با توجه به سن و نوع پوست بهتر است با پزشک یا داروساز مشورت کنید . ضد آفتاب ها در انواع مختلفی مانند کرم ، لوسیون و یا اسپری موجود می باشند که انتخاب هر یک از آنها بر اساس شرایط و نوع پوست می باشد .

۶-پوست خود را از فشار و ضربه محافظت کنید

یکی از دلایل ایجاد چین و چروک آسیب ها و صدمات پوستی است . از آنجایی که پوست افراد مسن شکننده تر می باشد ضربه و فشار به پوست آسیب بیشتری به آن وارد می کند . بارزترین و شایع ترین این موارد که منجر به آسیب و ایجاد چین و چروک در پوست می شوند عبارتند از : قرار دادن صورت روی بالش طوری که پوست جمع شود و همچنین نحوه مصرف نادرست و فشار و مالیدن بیش از اندازه پوست هنگام مصرف کرم ها و سرم های پوستی . نحوه خوابیدن باید طوری باشد که کمترین فشار به پوست صورت وارد شود و همچنین نحوه استفاده از کرم ها و سرم های پوستی نیز بسیار مهم است . لازم است نحوه مصرف محصولات پوستی را به دقت در بروشور آن مطالعه کرده و یا از پزشک و داروساز بپرسید .

در پایان لازم به یادآوری است که برای آنکه جوان به نظر برسید علاوه بر پوست صورت باید از پوست ناحیه گردن و دست ها نیز به دقت مراقبت کنید . مثلا از کرم های مرطوب کننده در ناحیه گردن نیز استفاده کنید و در صورتی که دست ها و گردن نیز در معرض نور خورشید هستند آنها را با کرم ضد آفتاب پوشش دهید .

 

منبع: داروکده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *