تغذیه و تناسب اندامورزش

رازهای کاهش وزن جیلیان مایکلز

خانم جیلیان مایکلز یکی از پردرآمدترین و مشهورترین مربیان فیتنس به‌شمار می‌رود که تاکنون باعث شده که صدها هزار نفر به اندام دلخواه برسند. به گفته این مربی جنجالی، یک خانم زرنگ که به‌دنبال شکم خوش‌فرم یا شش تکه است، هیچ‌گاه نمی‌گوید تغییر اتفاقی است که باید در آینده بیفتد؛ او همیشه می‌گوید تغییر، فعالیتی نیست که مربوط به یک ساعت بعد یا قبل باشد، بلکه دقیقاً مربوط به همین لحظه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا بهترین نکاتی که جیلیان مایکلز، برای رسیدن به کاهش وزن آموزش می‌دهد را در اختیار شما فیتامینی‌ها قرار دهیم تا با تغییر سبک زندگی‌تان زودتر از آن چیزی که تصورش را می‌کنید به تناسب اندام برسید.

۱ هیچ‌وقت سراغ ورزشی که دوست ندارید، نروید

فقط به اینکه چه ورزشی برای کاهش وزن و چربی‌سوزی معجزه می‌کند توجه نداشته باشید؛ بلکه باید دنبال ورزشی باشید که از انجام‌ آن لذت می‌برید. ورزش‌هایی که دوست دارید را باهم ترکیب کنید، هیچ‌گاه نگذارید تمریناتتان ثابت و یکنواخت شود. با ایجاد تغییر و تنوع در برنامه ورزشی‌تان از خستگی، آسیب‌های جسمی و فلات تمرینی در امان خواهید ماند.

۲ دور رژیم‌های عجیب و غریب را خط بکشید

از عقل و منطق خود کمک بگیرید و به‌سراغ رژیم‌های عجیب و زودگذر نروید؛ این اشتباهی است که افراد زیادی گرفتار آن می‌شوند. رژیم‌های عجیبی مثل اینکه ۵ روز در هفته هرچیزی که خواستید بخورید و ۲ روز هفته را روزه بگیرید؛ یا رژیم عجیب سوپ کلم و رژیم آب، همه این‌ها رژیم‌های زودگذری هستند که به‌سرعت، ارزش خود را از دست می‌دهند. این رژیم‌ها نه‌تنها غیرمنطقی است، بلکه به متابولیسم بدنتان نیز آسیب خواهد زد. نگران نباشید، کافی است تمرینات ورزشی چربی‎سوز مانند HIIT را یاد بگیرید و در کنار آن تغذیه سالمی داشته باشید تا وزن کم کنید.

۳ شیب بدهید

معمولاً در منزل و باشگاه با تردمیل ورزش می‎کنید؟ بهتر است کمی شیب تردمیل را بیشتر کنید تا بدون افزایش مدت زمان تمرین، کالری‎سوزی‌تان بیشتر شود. با اضافه‌کردن چند درجه شیب به تسمه تردمیل، میزان کالری‌سوزی شما ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

۴ چشم‌هایتان را ببندید

خوابیدن، باعث تنظیم هورمون‌هایی می‌شود که مسئول سوزاندن چربی‌ها، ذخیره‌سازی چربی و حفظ عضلات هستند. هرچقدر تعادل هورمونی‌تان بهتر باشد، قطعاً با سرعت بیشتری چربی‌سوزی و کاهش وزن برایتان اتفاق خواهد افتاد. پیشنهاد جیلیان مایکلز این است که روزی حداقل ۷ یا ۸ ساعت بخوابید.

۵ نوشابه را حذف کنید

نوشابه، یکی از بدترین نوشیدنی‌هایی است که می‌توانید به‌سراغ آن بروید. این نوشیدنی باعث می‌شود وزنتان بالا برود، بدنتان کم‌آب شود و تمامی مواد معدنی که جذب کرده‌اید از بین برود. بهتر است به‌عنوان جایگزین نوشابه، آبمیوه‌های طبیعی، آب و یا چای بنوشید.

۶ قانون ۸۰ به ۲۰ را اجرایی کنید

قانون ۸۰ به ۲۰ قانونی است که در آن شما ۸۰ درصد رژیم غذایی‌تان را وقف غذاهای سالم کرده و ۲۰ درصد باقی مانده را نیز می‌توانید با هر چیزی که از آن لذت می‌برید، پر کنید. با پیروی از این قانون، حتی اگر عاشق چیزبرگر دوبل هم باشید، می‌توانید به این خواسته برسید و با تنظیم رژیم غذایی خود ۲۰ درصد از کل کالری رژیم روزانه‌تان را به فست‌فود یا شیرینی‌ای که دوست دارید اختصاص دهید.

۷ منوی غذایتان را تغییر دهید

برطبق نتیجه مطالعه‌ای که توسط سازمان سلامت و تغذیه صورت گرفت، مردم با رفتن به رستوران، حداقل ۲۰۰ کالری بیشتر از سرو غذا در منزل، دریافت می‌کنند. این آمار، بسیار قابل توجه است؛ زیرا همین ۲۰۰ کالری اگر چند روز ادامه پیدا کند، بدون شک منجربه اضافه وزن قابل توجهی خواهد شد. شاید بگویید که تقصیر شما نیست و فقط مجازید هر آن چیزی که داخل منو ارائه می‌شود را سفارش دهید؛ اما این باور اشتباهی است؛ شما می‌توانید سفارش خاص خود را داشته باشید؛ مثلا به جای مرغ سوخاری، درخواست مرغ آب‌پز یا بخارپز بدهید.

۸ اگر طاقت ندارید، اصلا باز نکنید

اگر به محض باز کردن منو و دیدن غذاهایی مانند همبرگر یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده، به هیچ‌وجه نمی‌توانید مقاومت کنید، بهتر است اصلاً منو را باز نکنید. همیشه رستوران‌ها و فست‌فودها بعضی از غذاها را به‌صورت روتین در اختیار مشتری قرار می‌دهند؛ مثلاً می‌توانید سالاد یا غذای پروتئینی سفارش دهید. سعی کنید قبل از اینکه وارد رستوران شوید، حتماً غذای مورد نظرتان را انتخاب کرده باشید و درگیر غذاهای چرب و پرکالری داخل منو نشوید.

۹حواستان به مواد شیمیایی باشد

در هنگام خرید از فروشگاه تنها فاکتور مهم، میزان کالری غذا نبوده و باید حواستان به کیفیت ماده خوراکی‌ای که خریداری می‌کنید نیز باشد؛ زیرا بدنتان برای هضم مواد شیمیایی و رنگ‌های مصنوعیِ موجود در غذاها باید زمان بسیار زیادی را تلف کند و دیگر نمی‌تواند از غذا به‌عنوان سوخت بهره بگیرد. هر چقدر رژیم غذایی‌تان پاک‌تر و سالم‌تر باشد، کاهش وزنتان بیشتر خواهد بود.

۱۰ ثابت‌قدم باشید

به یاد داشته باشید که با یک‌بار رفتن به باشگاه قطعاً عضلات شکمتان شش تکه نخواهد شد. دستیابی به خواسته‌تان تنها نتیجه ثبات‎قدم شما و پیروی از رژیم غذایی و برنامه ورزشی‎تان خواهد بود؛ بنابراین اگر قصد دارید به فرم بدنتان افتخار کنید باید زحمت بکشید و وقت کافی صرف این کار کنید.

حداقل هفته‎ای چهار بار به باشگاه بروید و در کم‌ترین حالت ممکن، نیم‌ساعت ورزش کنید. اگر حتی نیم‌ساعت هم برایتان سنگین است، می‌توانید زمان را تقسیم بر دو کنید و دو دفعه به مدت ۱۵ دقیقه ورزش کرده و مابین آن کمی استراحت داشته باشید. کمی که عضلاتتان قوی‌تر شد، آرام‌آرام مدت زمان تمرینتان را افزایش داده و به ۳۰ دقیقه و یک ساعت برسانید.

۱۱ پاهایتان را روی زمین نکشید

به گفته جیلیان مایکلز اولین اشتباهی که افراد در باشگاه انجام می‌دهند، این است که از وقت خود استفاده نمی‌کنند؛ مثلا بدون هیچ تمرکزی، روی دستگاه الپتیکال می‌روند. بهتر است روی تمریناتتان تمرکز داشته باشید تا برنامه تمرینی‌تان را به بهترین نحو انجام دهید. نکته دیگر این است که برای چربی‌سوزی باید تمریناتتان را پشت سرهم دنبال کنید؛ اگر برای ورزش‌کردن نیاز به انگیزه و شارژر دارید می‌توانید از موزیک‌های ورزشی استفاده کنید تا انرژی‌تان درحین تمرین نیفتد.

۱۲ تا حد خستگی ورزش کنید، نه تا حد شکست خوردن!

لازم نیست به قدری سخت تمرین کنید که تمام قدرتتان تمام شده و بدتر از آن دچار آسیب‌دیدگی شوید. به پیشنهاد جیلیان، فقط باید تا حد خستگی تمرین کنید و به هیچ‌وجه تا جایی پیش نروید که کم بیاورید و حتی نتوانید نفس بکشید. منظورمان از رسیدن به حد خستگی این است که نهایتاً بعد از اتمام تمریناتتان بتوانید یک بار دیگر هم همان حرکت را با فرم صحیح تکرار کنید. یادتان باشد که هیچ‌گاه فرم صحیح را فدای تعداد تکرار حرکات نکنید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *