بهداشت روانروانشناسیروانشناسی عمومی

گیاهان آپارتمانی در سلامت روان موثرند.!

فواید بی نظیر وجود گل و گیاه در داخل ساختمان بر هیچ کس پوشیده نیست . استفاده از گیاهان آپارتمانی در محل زندگی، علاوه بر این که جلوه زیبایی به آن می دهند می توانند ما را از فوایدی که برای سلامت جسم و روحمان دارند نیز برخوردار کنند .در این مطلب درباره تاثیر گیاهان آپارتمانی در سلامت روان صحبت می کنیم امیدواریم از آن بهره کافی ببرید.کاشت مو

کاشت مو

چرا گیاهان آپارتمانی برای سلامت روان مفیدند

بیرون رفتن و بودن در محیطی احاطه شده با طبیعت، راهی بی نظیر برای آرامش یافتن و سرحال شدن است. اما می توان برخی از فواید طبیعت را از طریق نگهداری گیاهان آپارتمانی با خود به منزل بیاورید.
داشتن گیاه خانگی در خانه می تواند به تقویت حافظه و تمرکزتان با ایجاد تصوری از آرامش طبیعت، حتی در فضای بسته کمک کند. شما همچنین می توانید با نگهداری یک گیاه آپارتمانی در محل کار و روی میزتان به افزایش عملکرد شناختی کمک کرده و از میزان پرش افکارتان بکاهید. بسیاری از گیاهان آپارتمانی، مواد سمی را از هوای محیط گرفته و آن را اکسیژنه می کنند، یک تصفیه کننده هوای طبیعی که ورود جریان هوای پاکیزه به مغز شما را هموار می کند. اگر مشکل بی خوابی دارید، تلاش کنید گیاهی را پیدا کنید که در شب اکسیژن آزاد می کند چرا که این کار باعث بهبود هوای محیط شده و باعث می شود که راحت تر تمرکز کرده، ذهن خود را آرام کرده و به خواب روید. گیاه پوست ماری معمولا برای این موارد پیشنهاد می شوند و خواب خوب یکی از نیاز های اولیه برای داشتن سلامت روان است.

گیاهان آپارتمانی چه فوایدی دارند

گیاهی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید، اما این را نیز در نظر داشته باشید که رمز یک گیاه آپارتمانی سالم که به سلامت ذهن شما کمک می کند، در خاک آن نهفته است. خاک شامل میکروب هایی است که در محیط بیرون یافت می شوند و باعث انجام واکنش های شیمیایی شده که اندروفین آزاد می کنند و این همان هورمونی است که حال شما را خوب می کند. همچنین جذبه بصری گیاه نیز به افزایش سلامت روانی کمک می کند چرا که دیدن یک گیاه زیبا یا یک گلدان گل به شما احساس آرامش می دهد و استرس را دور می کند. مطالعات نشان می دهند که بیماران بیمارستانی که گیاهی در اتاق خود داشته اند،استرس کمتری را نسبت به آنهایی که نداشته اند احساس می کنند.
گیاهان همچنین احساس هدف داشتن را القا می کنند، چرا که حتی یک کاکتوس نیازمند کمترین میزان مراقبت و نگهداریست و نگهداری از گیاهتان به شما حس هدف داشتن را می دهد که احساس مفید بودن و سلامت روانی را افزایش می دهد. مطالعات به تحقیق در مورد قدرت درمانی سلامت روان گیاهان پوتوس طلایی، سینگونیوم و آگلونما پرداخته اند.

سه فایده دیگر نگهداری از گیاهان آپارتمانی

با فواید نگهداری از گیاهان آپارتمانی آشنا شوید

تقویت ضریب هوشی

گیاهان خانگی می توانند ما را باهوش تر کنند. پژوهشگران می گویند شاخ و برگ های طبیعی، ظرفیت ما برای توجه جهتدار (directed attention)- مدت زمانی که می توانیم روی یک کار متمرکز شویم ـ را که معمولا بسیار پایین است، تقویت می کنند. مطالعه ای که در این زمینه انجام شد نشان داد در اتاق هایی که گیاهان خانگی وجودداشتند، افراد عملکرد ادراکی بهتری از خود نشان دادند .

کمک به روحیه بهتر

روان شناسان زیست محیطی می گویند وجود گیاهان سبز در خانه و محل کار نه تنها باعث می شود افراد کار موثرتری انجام دهند، بلکه به شادتر بودن آنها در محیط کار نیز کمک می کند. بهبود حالت روحی، کاهش روحیات منفی، کاهش حواس پرتی، افزایش خلاقیت و افزایش بازده فعالیت ازدیگر مزایای استفاده از گیاهان در محیط کار است .

کمک به سلامت خانواده 
ثابت شده است که گل و گیاه می تواند بر وضعیت جسمی و روحی افراد تاثیر مثبت داشته باشد، به عقیده کارشناسان به دلیل اینکه گیاهان از عوامل هماهنگی در طبیعت هستند، به هماهنگ ساختن نیروهای فکری و جسمی بدن افراد نیز کمک کرده و به آنها تعادل می بخشند. به همین دلیل بهتر است افرادی که در شهرها و به دور از طبیعت زندگی می کنند، هر روز برای مدتی پنجره ها را باز بگذارند تا هوای آزاد در محیط داخل جریان یابد و گیاهان بتوانند با استفاده از این هوا به سالم سازی محیط کمک کنند .

 

منبع: مجله اینترنتی تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *