تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتینکته های تغذیه ای

حرارت بدن را چگونه کاهش دهیم؟

افزایش دمای بدن، می تواند به دلیل محیط پیرامون ما باشد و یا حتی به دلیل  بیماری ویا واکنش شدید بدن نسبت به محرک های موجود. همانطور که دمای بدن افزایش می یابد، بدن تلاش می کند تا دما را با انتقال آن به بیرون ،به سطح نرمالی برساند. معمولاً فرایند عرق کردن و افزایش جریان خون باعث می شود تا از طریق پوست به فرایند خنک سازی بدن کمک شود. در این مطلب به بررسی روش های کاهش حرارت بدن میپردازیم.

مسائل محیط زیستی یا بیماری موجود می تواند باز باعث افزایش سرعت گرم شدن بدن شود. عوامل دیگری که ممکن است بر بدن تاثیر بگذارند عبارتند از:

  • تمرینات جسمانی یا فعالیت های شدید
  • شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب
  • کم آبی
  • لباس نامناسب
  • داروها
  • فشار
  • بیماری و شرایط پزشکی

روش های کاهش حرارت بدن

هنگامی که حرارت بدن  افزایش می یابد، علائمی شامل سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، سردرد، گرفتگی عضلانی، یا ضربان قلب سریع پدیدار می شوند.در اینجا برخی از درمان های خانگی برای کمک به مقابله با افزایش دمای بدن ذکر شده است:

آب خنک

درمان آب خنک موثرترین راه برای کاهش حرارت بدن است.  نوشیدن آب برای از بین بردن کم آبی بدن، یا حمام آب سرد برای خنک کردن پوست خود در کاهش دمای بدن بسیار موثر است. آب روش  درمانی مناسبی برای حرارت بالای بدن است. هنگام ورزش و فعالیت های شدید مقدار زیادی آب بنوشید.

غذای تند نخورید

برخی از غذاهای تند می توانند سیستم عصبی را تحریک کنند  که همین امر می تواند باعث افزایش بیش از حد دمای بدن شود. بدن شما همان دمایی می شود که اگر دمای محیط اطراف ۹۵ درجه باشد ،هم دما می شوند. دماسنج داخل بدن  سیگنالی ارسال می کند که غده های عرق را فعال می کند. غذاهای دیگر مانند قهوه داغ، چای داغ و سوپ های گرم نیز باعث می شود برخی از مردم عرق کنند حتی اگر دمای بدنشان هم گرم نباشد.

آلوئه ورا

درمانی جادویی وجود دارد! ژل آلفا ماده ای شفاف است که در گیاه آلوئه موجود می باشد و بسیاری از مردم به صورت موضعی به عنوان درمان بیماری پوستی مانند آفتاب سوختگی از آن استفاده می کنند. برای کمک به کاهش تب، سعی کنید نوشیدنی مقوی از آب آلوئه ورا با اضافه کردن ۲ قاشق غذاخوری از ژل آلوئه ورا به هر آب میوه ای ،تهیه کنید. با این حال، مقدار زیادی از ژل آلوئه ورا را در روز مصرف نکنید.

آب نارگیل

یکی دیگر از راه های طبیعی برای تامین مجدد آب بدن، آب نارگیل است.  کالری کمی دارد، کلسترول مفید ی دارد  و تمام الکترولیت های مهم بدن  شما را شامل می شود که  که باید سالم بمانند. نارگیل خوشمزه است. می توانید به اندازه ای که دوست دارید از آن لذت ببرید. می توانید آب نارگیل را در یک لیوان ریخته، و یا  مستقیما از نارگیل بنوشید. این نوشیدنی به راحتی قابل هضم است و ممکن است  تا سه یا چهار روز بدنتان را از افزایش حرارت نجات دهد.

آب لیمو

تحقیقات نشان داده است مصرف ویتامین C می تواند به محافظت از پوست در مقابل آفتاب سوختگی کمک کند. آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در لیمو با سرعت بخشیدن به سیستم های طبیعی ترمیم پوست و کمک به محافظت از آن در برابر آسیب های بیشتر خورشید از پوست محافظت می کنند. گاهی اوقات افراد آب لیمو را بر روی پوست خود میگذارند تا از پوست در برابر خورشید محافظت کنند  در حالی که برخی ها از آن نوشیدنی بسیار خوشمزه و گوارا درست می کنند و این گونه سعی در محافظت از بدن خود دارند.(آب لیمو ، ۲ قاشق چای خوری عسل وکمی  نمک)

هندوانه

آیا می خواهید بدانید که چطور  حرارت بدن شما  با لیکوپن و ویتامین Aو آنتی اکسیدان ها کاهش می یابد؟ خربزه های آبدار منبع  آب و الکترولیت های مورد نیاز هستند و همچنین دارای یک اسید آمینه به نام سیترولین هستند که کمک می کند تا رطوبت و انعطاف پذیری عروق خونی را افزایش داده و جریان خون را در پوست افزایش دهد.  می توانید برشی از آن را بخورید و لذت ببرید یا با مخلوط کردن ۴ مکعب هندوانه بدون پوست، ۱۰ تکه یخ، ۱/۴ فنجان شکر، یک لیمو و مقداری نمک ،نوشیدنی گوارایی درست کنید.

خیار

این سبزیجات بسته بندی شده ، میان وعده ای بسیار سبک و مفید برای کاهش حرارت بدن هستند. خیار دارای مزایای بهداشتی فراوانی از جمله آب زیاد و فیبر است. به دلیل خواص دیورتیکی که دارند، خیارها همچنین می توانند به زدودن سم از بدنتان کمک کنند ، در حالی که سلامت  بافت و پوست را هم حفظ می کنند .خوردن خیار بسیار عالی است. می توانید آن را در  سالاد مورد علاقه ی خود بریزند و یا با آب لیمو، مخلوط کنید و از آن معجونی پر از خاصیت بسازید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *