۴ فایده استفاده از مکمل کلاژن برای زیبایی

۱. کلاژن، سلامت قلب را تقویت می‌کند

محققان در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از مکمل کلاژن می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. این ماده،‌ ساختار مناسبی برای شریان‌های اصلی خونی به‌وجود می‌آورد و دقیقا روی آن رگ‌های خونی تاثیر مثبت می‌گذارد که خون را از قلب به دیگر قسمت‌های بدن منتقل می‌کنند. رگ‌های خونی مختلف بدون دریافت کلاژن کافی می‌توانند ضعیف و شکننده شوند.
بنابراین، عدم دریافت کلاژن به میزان کافی درنهایت ممکن است به تصلب شرایین منجر شود که با منقبض شدن و باریک شدن شریان‌های اصلی خون همراه است. تصلب شرایین یا آترواسکلروزیس، این ظرفیت را دارد که فرد را با حمله قلبی یا سکته مغزی مواجه کند.
علاوه بر این‌ها، استفاده از مکمل کلاژن با افزایش ۶ درصدی در سطح کلسترول خوب خون یا HDL مرتبط است. این افزایش نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا حدودی کاهش بدهد. با این‌حال، محققان می‌گویند که همچنان به مطالعات بیشتری نیاز دارند تا بتوانند نقش مکمل‌های کلاژن در سلامت قلب را تعیین کنند.

۲. دیگر فواید کلاژن

مکمل کلاژن می‌تواند فواید دیگری هم برای سلامتی داشته باشد، اما این فواید هنوز به‌طور گسترده توسط محققان مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.
موها و ناخن‌ها: مصرف کلاژن می‌تواند استحکام ناخن‌ها را بیشتر کند و مانع از شکنندگی آن‌ها شود. به‌علاوه، این ماده می‌تواند موها و ناخن‌ها را به رشد بیشتر تحریک کند و از این نظر هم تاثیر مثبتی برای آن‌ها داشته باشد.
سلامت روده: اگرچه هنوز هیچ مدرک علمی و معتبری برای تایید این ادعا وجود ندارد، اما بعضی از پزشکان امروزه استفاده از مکمل کلاژن را برای درمان مشکلات روده یا حتی سندرم روده چکه‌کن تجویز می‌کنند.
سلامت مغز: هنوز هیچ مطالعه دقیقی درباره اثرگذاری کلاژن در سلامت مغز انجام نشده است. با این‌حال، بعضی از افراد ادعا می‌کنند که مصرف کلاژن با بهبودی در خلق‌وخوی آنان و همچنین کاهش علائم اضطراب همراه می‌شود.
کاهش وزن: بعضی از افراد معتقدند که مصرف مکمل کلاژن می‌تواند به کاهش وزن مطلوب و تسریع در متابولیسم بدن منجر شود. با این‌حال، هنوز هیچ کدام از مطالعات علمی، چنین ادعایی را تایید نکرده‌اند.

۳. مواد غذایی حاوی کلاژن

کلاژن در بافت‌های همبند حیوانات یافت می‌شود. بنابراین، مواد غذایی خاصی مانند پوست مرغ، گوساله و ماهی، از منابع کلاژن محسوب می‌شوند. مواد غذایی حاوی ژلاتین مانند آب قلم نیز کلاژن مطلوبی برای بدن فراهم می‌آورند. ژلاتین، نوعی ترکیب پروتئینی است که پس از پختن کلاژن، از همین ماده به‌وجود می‌آید.
محققان تاکید می‌کنند که هنوز به مطالعات بیشتری نیاز دارند تا بتوانند اثرگذاری مثبت استفاده از مواد غذایی کلاژن‌دار را در راستای افزایش کلاژن موجود در بدن مشخص کنند. درواقع،‌ هنوز هیچ مطالعه‌ای روی نمونه‌های انسانی در این زمینه انجام نشده است.
دلیلش این است که دستگاه گوارش انسان‌ها، پروتئین‌های موجود در مواد غذایی را تجزیه می‌کند. کلاژن نیز که نوعی پروتئین است،‌ در این روند به اسید آمینه تبدیل می‌شود. بنابراین، کلاژن مصرفی قاعدتا نمی‌تواند تاثیر خاصی بر سطح کلاژن موجود در بدن باقی بگذارد. البته کلاژن موجود در مکمل‌ها،‌ تجزیه‌شده هستند و درنتیجه راحت‌تر و بهتر از کلاژن موجود در مواد غذایی جذب می‌شوند.

۴. عوارض جانبی کلاژن

درحال حاضر هیچ خطر یا عارضه‌ای در مورد استفاده از مکمل‌های کلاژن گزارش نشده است. با این‌حال، بعضی از این مکمل‌ها از مواد غذایی آلرژی‌زا مانند ماهی، صدف و تخم‌مرغ ساخته می‌شوند. افرادی که به این ترکیبات آلرژی دارند، باید از مصرف مکمل‌های کلاژن خودداری کنند.
البته بعضی از افراد نیز گزارش کرده‌اند که با مصرف مکمل کلاژن، طعم بد و ناخوشایندی در دهان‌شان ایجاد می‌شود. در ضمن، مکمل کلاژن می‌تواند به مشکلات گوارشی خاصی مانند احساس سیری بیش از حد و حتی سوزش سر معده منجر شود. علی‌رغم همه این موارد، بیشتر افراد با مصرف مکمل کلاژن دچار هیچ مشکلی نمی‌شوند.

 

منبع: سلامتیسم


نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *