درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

آسیب های نخاعی و نکاتی پیرامون درمان آن!

یک جراح مغز و اعصاب گفت: برای درمان آسیب‌های نخاعی تاکنون داروهای زیادی مورد تحقیق قرار گرفته‌اند و حتی از سلول‌های بنیادی نیز استفاده شده است که هیچ‌کدام تا کنون موفقیت خاصی نداشته‌اند.مهدی خواجوی متخصص مغز و اعصاب گفت: در مورد آسیب‌های نخاعی واقعیت این‌ است که، آسیب نخاع هر فردی با هر فرد دیگری کاملا متفاوت است، و بنابراین میزان بهبود و عدم بهبود هر فرد با فرد دیگری کاملا متفاوت است.
وی گفت: گاهی در اثر آسیب نخاع واقعا قطع می‌شود، درمواقعی فقط کمی له میشود یا خونریزی می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: نخاع هم مانند مغز در هر بخش خود ، الیاف عصبی مربوط به کار خاصی را حمل می‌کند، بنابراین علاوه بر شدت و نوع آسیب، این مسأله که کدام قسمت نخاع آسیب دیده است نیز در نتیجه نهایی درمان موثر است ، برای مثال در قسمت عقبی نخاع اغلب اعصاب حسی عبور می‌کنند حال آنکه در بخش جلویی آن اعصاب حرکتی هستند، همچنین مثلا در قسمت بالای گردن اگر نخاع آسیب ببیند چون مرکزی از مراکز تنفسی در آنجا قرار دارد شانس زنده ماندن کم است، حال آنکه در انتهای نخاع که مرکز کنترل مثانه و روده را داریم، احتمال بی اختیاری ادرار و مدفوع وجود دارد.

خواجوی ادامه داد: بطور کلی باید گفت هرچه پس از آسیب نخاعی، میزان حس و حرکتی که بیمار دارد بیشتر باشد و آسیب در ناحیه پایین‌تری قرار بگیرد شانس بازیابی حرکات بیمار با توانبخشی شدید و فیزیوتراپی و آب درمانی و غیره بیشتر است.
وی گفت: برای درمان آسیب‌های نخاعی تاکنون داروهای زیادی مورد تحقیق قرار گرفته‌اند و حتی از سلول‌های بنیادی نیز استفاده شده است که هیچ‌کدام تا کنون موفقیت خاصی نداشته‌اند.
این متخصص مغز و اعصاب گفت: بالا رفتن از درخت‌های میوه در کشور ما منجر به آسیب‌های نخاعی می‌شود همچنین در بیشتر حوادث رانندگی نیز شاهد بروز آسیب‌های نخاعی هستیم که باید در زمان رانندگی دقت بیشتری به خرج دهیم.

 

منبع: سلامت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *