تغذیه و تناسب اندامخواص میوه هانکته های تغذیه ای

عوارض جانبی که خوردن خرما به همراه دارد

خرما فواید فراوانی دارد؛ اما این دلیل نمی‌شود که از عوارض جانبی آن غافل شوید. بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند که مصرف خرما ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. در این مطلب با گیاه یاب همراه باشید تا شما را با عوارض جانبی خرما آشنا کنیم.

عوارض جانبی خرما

مشکلات معده

خرما به خودیِ خود باعث بروز مشکلات معده نمی‌شود، مگر آنکه به آن سولفات اضافه شده باشد، که امروزه در فرآیند تولید خرما بسیار رایج است. سولفات نوعی ترکیب شیمیایی است که به میوۀ خشک‌شده اضافه می‌شود تا زمان نگهداری آن افزایش یافته و باکتری‌های مضر میوه از بین بروند. کسانی که به سولفات حساسیت دارند ممکن است با مصرف خرمای حاوی سولفات دچار واکنش آلرژیک شده و مشکلاتی نظیر درد معده، گاز، نفخ و اسهال را تجربه کنند.

راش‌های پوستی

میوه‌های خشک‌شده مانند خرما می‌توانند باعث بروز راش‌های پوستی شوند و علت این موضوع، دوباره به سولفات‌ها برمیگردد. راش‌ همچنین می‌تواند ناشی از کپک موجود در میوه‌های خشک‌شده مانند خرما باشد.

حملات آسم

تحقیقات کافی پیرامونِ نقش خرما در بروز حملات آسم انجام نشده است. اما از آنجایی که مصرف خرما می‌تواند باعث آلرژی شود، و آلرژی نیز می‌تواند به آسم منجر گردد، بهتر است که هنگام مصرف این میوه محتاط باشید. در واقع ۸۰ درصد از کسانی که به آسم مبتلا هستند، به کپک‌ها حساسیت دارند، که این کپک‌ها می‌توانند در خرما وجود داشته باشند.

اضافه وزن

اگرچه خرما سرشار از فیبر است، اما کالری و تراکم انرژی نسبتا بالایی دارد و مصرف نامتعادل آن می‌تواند باعث افزایش وزن گردد. خرما در هر گرم ۲.۸ کالری دارد که در دسته‌بندی غذاهایی با تراکم انرژی متوسط قرار می‌گیرد.

هایپرکالمی

هایپرکالمی وضعیتی است که در آن سطوح پتاسیم در خون به شدت افزایش می‌یابد. خرما منبعی غنی از پتاسیم است و مصرف زیاد آن می‌تواند باعث بروز هایپرکالمی گردد. اگر پتاسیم‌تان بالا است، از مصرف خرما خودداری کنید.

سایر عوارض جانبی خرما

  • پوشش مومی خرما می‌تواند مضر باشد
  • ممکن است برای کودکان مضر باشد
  • می‌تواند منجر به عدم‌تحمل فروکتوز گردد
  • ممکن است اثرات بدی بر روی قند خون و سلامت دندان‌ها داشته باشد

نتیجه‌گیری

این عوارض به این معنا نیستند که نباید خرما مصرف کنید. اغلب این اثرات جانبی نتیجۀ مصرف بیش از حد خرما می‌باشند (روزی بیشتر از ۱۰ عدد). خرما را کنترل‌شده و متعادل مصرف کنید و همچنین از سایر میوه‌ها غافل نشوید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *