بارداریسلامتی

تغییرات و علائم مادران در هفته سی و ششم بارداری

در هفته سی و ششم بارداری ، رحم شما خیلی بزرگ است. ممکن است فکر کنید که نمیتوانید از این بزرگتر بشوید، اما در نظر داشته باشید که چهار هفته دیگر تا تاریخ زایمان شما باقی مانده است. شکم شما در ماه آینده بزرگتر خواهد شد.

تغییرات و علائم مادران در هفته سی و ششم بارداری

ظرفیت کشش رحم و شکم زن در طول بارداری واقعا پدیده قابل توجهی است. در هیچ زمان دیگری در زندگی بدن با چنین سرعتی تغییر نخواهد کرد.

شگفت آور است، در حالی که ۹ ماه طول می کشد تا رحم به چندین برابر اندازه طبیعی خود برسد (از اندازه یک گلابی کوچک تا قادر بودن برای جای دادن یک کودک ۳ کیلویی)، در بررسی شش هفته بعد از زایمان، رحم شما دوباره به اندازه طبیعی قبل از حاملگی باز میگردد.

رحم شما همچنان به اندام های داخلی شما فشار وارد میکند و شما میتوانید برای روزی که جنین در لگن قرار می گیرد، آماده باشید. برای کسانی که اولین بار است مادر میشوند، مرحله افتادن جنین در لگن یا lightening معمولا چند هفته قبل از شروع زایمان اتفاق می افتد. کودک شما ممکن است این هفته، یا هفته بعد، و یا هفته بعدتر از آن در لگن بیفتد.

بی دست و پا بودن اکنون نشانه رایج بارداری است. هنگامی که در نظر میگیریم که چقدر شکم شما بزرگ شده است، جای تعجب نیست که نسبت به قبل تلو تلو بخورید و دست و پا چلفتی شوید. تغییرات هورمونی باعث می شود که مفصل لگن و همچنین مفاصل انگشتان دست و پا نیز شل شوند. تعادل شما نیز مثل قبل نیست.

درد در مفصل ران می تواند جزو علائم بارداری دردسرساز باشد و به خاطر تغییرات هورمونی است که شما بیشتر دست و پا چلفتی شده اید. در سه ماهه سوم، هورمون ریلکسین در سطوح بالا آزاد می شود تا مفاصل را در لگن شما نرم تر و شل تر کند (که کمک کند نوزاد شما از طریق کانال زایمان به راحتی عبور کند). این تغییر هورمونی، همراه با افزایش فشار حمل حدود ۱۰ کیلو وزن اضافی، می تواند موجب شود دردی در ناحیه ران و لگن تجربه کنید.

شنا می تواند به تسکین مقداری از درد در ناحیه ران کمک کند. ایستادن در استخر موجب میشود شما احساس بی وزنی کنید، که می تواند فشار را از روی مفاصل شما بردارد و به شما احساس خوبی منتقل کند.

یکی دیگر از تغییراتی که ممکن است متوجه آن شده باشید افزایش ترشح واژینال است. ترشح می تواند افزایش یابد و حتی غلیظ تر شود. در مورد ترشحات نگران نباشید – کاملا طبیعی است. در مرحله پایانی بارداری، موکوس شما ممکن است صورتی، قرمز و یا حتی قهوه ای باشد.

همچنین ترشحات شما ممکن است به این واقعیت مربوط باشند که خود پلاگین موکوس شما شروع به بیرون آمدن میکنند – چیزی که نشان میدهد زایمان در راه است.

هنگامی که کودک شما در لگن می افتد (فرایندی به نام “lightening”)، بیشتر احساس ناراحت کننده دارید. فشاری در زیر شکم احساس خواهید کرد و متوجه خواهید شد که اغلب اوقات باید برای ادرار به توالت بروید – حتی بیشتر از سه ماهه اول! اگر موقعیت جنین در لگن شما بسیار پایین باشد، ممکن است فشار و ناراحتی واژینال نیز احساس کنید.

خوشبختانه، این احساسات ناراحت کننده را تنها چند هفته دیگر احساس خواهید کرد. تا تاریخ زایمان شما تنها چهار هفته باقی مانده است!

افزایش وزن

اگر شما هم مثل بیشتر زنان دیگر هستید، احتمالا نمی توانید منتظر بمانید تا نوزاد شما به دنیا بیاید. افزایش وزن حاملگی در هفته سی و ششم بارداری ممکن است ۱۳ تا ۱۴ کیلو باشد. اکنون شما مدل راه رفتن اردکی دارید، زیرا نوزاد شما احتمالا در لگن افتاده است.

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *