تغذیه و تناسب اندامورزش

کدامیک بهتر است؟ یوگا یا پیلاتس ؟

یوگا و پیلاتس، بعنوان دو مورد از محبوب‌ترین برنامه‌های تمرینی مدرن، تاریخچه‌هایی واقعا جالب و گوناگونی دارند، یکی قدمتی ۵ هزار ساله در آسیای جنوب شرقی دارد، و دیگری یک ورزش اروپایی است که در سراسر جهان انجام می‌شود. اما کدامیک از آنها در دراز مدت بهتر هستند؟ این یک نبرد تن به تن بین کشش و قدرت است.

رقبا را ببینید

یوگا یک تکنیک قدیمی است که می‌خواهد بدن و ذهن را از طریق کشش، حرکات قدرتی، تنفس، و مراقبه، یکی کند. اما چیزی که باعث می‌شود یوگا چیزی بیشتر از یک تمرین خوب باشد، سبک زندگی یوگا است. گرایش به ارزشهایی مانند تحمل و پرهیز از خشونت، دروغ گفتن، و دزدی. تمرینات یوگای مدرن بر اساس تعالیم هزاران سال آموزش است، اما غربی‌ها معمولا انواع یوگای‌هاتا (ترکیب وضعیت‌های یوگا (آسانا) با تکنیک‌های تنفسی خاص (پرانایاما)) را انجام می‌دهند.

یوگا تمرین قدیمی‌تری است، اما پیلاتس مانند خواهر یا برادر کوچک او می‌باشد. با اینکه پیلاتس در حال حاضر مورد علاقه‌ی افراد مشهور و ثروتمندی است، اما در واقع در اوایل دهه ۱۹۰۰ بوسیله‌ی جوزف پیلاتس برای کمک به توانبخشی به سربازان جنگ جهانی اول بوجود آمد.

پیلاتس بطور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود، تمرینات روی زیرانداز و تمریناتی که از یک دستگاه پیلاتس استفاده می‌کنند (گاهی اوقات به آن میز پیلاتس یا Pilates Reformer می‌گویند). این روتین‌ها، تمرینات انعطاف پذیری کم شدت و تقویت کننده‌ی مرکز بدن را با استفاده از وزن بدن و تمرینات سبک سوئدی با هم ترکیب می‌کنند.

پیلاتس

تصمیم

با وجود گذشته‌ی بسیار متفاوت آنها، پیلاتس و یوگا در چند مورد با هم اشتراک دارند. هر دوی آنها برای بهبود دسته‌ای از آسیب‌ها و سندرم‌ها از جمله سکته‌ی مغزی، مصرف مواد مخدر، اضطراب، صدمات مفاصل و فیبرومیالژیا بکار برده می‌شوند.

ثابت شده که یوگا برای توانبخشی عاطفی و روانی بسیار موثر است، در حالیکه پیلاتس بیشتر برای توانبخشی فیزیکی بکار می‌رود، و به دلیل موجهی، مشخص شده که پیلاتس استقامت و انعطاف پذیری عضلات مرکزی و بالاتنه‌ی بدن را بهبود می‌بخشد، در حالیکه یوگا با آرام کردن سیستم عصبی سمپاتیک (که سطوح استرس را کنترل می‌کند) و محور هیپوتالاموس (هیپوفیز) و آدرنال (که سطوح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند) می‌تواند سلامت روانی و عاطفی را افزایش دهد.

اما یوگا کارهای دیگری نیز انجام می‌دهد. تحقیقی در اینباره دریافته که یوگا در دانش آموزان مستعد به آسم، BMI را کاهش داده و استقامت و انعطاف پذیری را بهبود می‌بخشد، هرچند هنوز هم بحث‌هایی وجود دارد راجع به اینکه آیا یوگا یک جایگزین خوب برای شکل‌های متداول‌تر ورزش می‌باشد یا نه.

اما شاید نیازی به انتخاب یکی از این دو نباشد. بعضی از کارشناسان می‌گویند تمرین پیلاتس می‌تواند به افزایش قدرت کمک کند و از این طریق، باعث بهبود عملکرد شما در یوگا شود. از آنجا که کشش یوگا می‌تواند ریسک صدمات عضلانی را کمتر کند، بعید است که ترکیب این دو باعث آسیب‌های ناشی از تمرین بیش از اندازه شود. با این حال، اگر عضلاتتان درد می‌گیرند، به آنها زمان دهید تا استراحت کنند و ترمیم شوند.

مزیت دیگر هر دو ورزش این است که می‌توانند در خانه انجام شوند. ویدئوهای تناسب اندام بسیاری برای افرادی که می‌خواهند در خانه تمرین کنند تا پولشان را پس انداز کنند وجود دارد. هر چند شاید برای یادگیری اصول هر یک از این برنامه‌ها، گذراندن یک دوره‌ی مبتدی ایده خوبی باشد.

در نهایت، این رویارویی به سلیقه و اهداف تناسب اندام شخصی شما بر می‌گردد. یوگا بهترین انتخاب برای رهایی از استرس، و تمرینی برای ذهن و بدن است، هر چند می‌تواند برای تناسب اندام فیزیکی نیز مفید باشد، در حالیکه پیلاتس معمولا برای تقویت عضلات بهتر است.

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *