داروهای گیاهیروغن هاعطارباشی و طب سنتی

با خواص روغن صمغ لامی آشنا شوید

فواید روغن صمغ لامی می‌توانند با خواص ضدعفونی‌کننده، ضد درد، خلط‌آور، تحریک‌کنندگی و نیروبخش بودن آن مرتبط باشند. درخت لامی در جنگل‌های گرمسیر کشور فیلیپین و کشورهای همسایۀ آن یافت می‌شود. نام علمی این درخت Canarium luzonicum می‌باشد. روغن صمغ لامی همانطور که از نامش پیداست از صمغ این درخت و با استفاده از روش تقطیر بخار بدست می‌آید.

صمغ لامی

خواص روغن صمغ لامی

در ادامه به بررسی جزییات خواص دارویی این روغن می‌پردازیم. با گیاه یاب همراه باشید.

محافظت در برابر عفونت

خاصیت ضدعفونی‌کننده این روغن شما را در برابر انواع عفونت از جمله عفونت‌های میکروبی، باکتریایی، قارچی و ویروسی محافظت می‌کند. این روغن نه تنها می‌تواند برای ضدعفونی کردن زخم‌ها استفاده شود، بلکه برای پیشگیری از عفونت‌هایی نظیر عفونت مجرای ادرار، مثانه، دستگاه ادراری، روده بزرگ، کلیه‌ها، روده‌ها، معده و سایر اندام‌های داخلی مفید است.

خواص ضد درد

همه می‌دانیم که داروهای مسکن چه هستند و مصرف آنها با چه عوارضی همراه است. به نظر شما خوب نبود اگر به جای مصرف داروهای همراه با عوارض، از یک داروی طبیعی استفاده می‌کردیم که اثرات جانبی خاصی ندارد؟ روغن صمغ لامی دقیقا چنین دارویی است. این روغن می‌تواند برای تسکین دردهای مرتبط با سرماخوردگی، تب یا پیچ‌خوردگی مفید باشد. روغن صمغ لامی همچنین به درمان سردردهای معمولی و میگرنی، درد عضلانی، درد مفاصل و درد گوش کمک می‌کند.

تنفس راحت

وقتی از مشکلات مربوط به تنفس و احتقان در ریه‌ها و بینی رنج می‌برید، نیاز داشتن به یک مادۀ خلط‌آور ضروری است. این روغن خلط را شُل کرده و موجب می‌شود تا از طریق سرفه کردن یا بوسیلۀ مدفوع از بدن خارج گردد. روغن لامی احتقان را از بین می‌برد و تنفس را راحت‌تر می‌کند.

تحریک‌کننده

این روغن باعث تحریک شدن گردش خون، ترشح هورمون‌ها و آنزیم‌های غدد درون‌ریز، تخلیۀ صفرا و سایر مایعات از معده می‌شود. علاوه بر این موارد، روغن صمغ لامی سیستم عصبی را نیز تحریک می‌کند که شامل اثرگذاری بر روی یاخته‌های عصبی در مغز، ضربان قلب، تنفس، حرکات روده‌ها و ترشحات قاعدگی و تولید و ترشح شیر در سینه‌ها می‌باشد.

نیروبخش

یک مادۀ نیروبخش به رشد و عملکرد مطلوب اندام‌های مختلف بدن کمک می‌کند. اندام‌هایی که سیستم‌های تنفسی، گوارشی، قلبی – عروقی، گردش خون، عصبی و سیستم‌های درون‌ریز را تشکیل می‌دهند. همچنین روغن صمغ لامی به‌عنوان یک مادۀ نیروبخش به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

سایر خواص

یافته‌ها نشان می‌دهند که این روغن می‌تواند به درمان سینوزیت، درد مفصل، اختلالات گوارشی، گوشک و لرز کمک کند.

هشدار: به غیر از اینکه روغن صمغ لامی می‌تواند برای برخی از افراد با نوع پوست خاص آزاردهنده باشد، هیچگونه عوارض جانبی دیگری با این روغن پیوند نخورده است. از آنجایی که پوست کودکان حساس است، نباید از این روغن برای آنها استفاده کرد.

ترکیب: این روغن با روغن‌های گیاهی دیگر مانند روغن اسطوخودوس، رزماری، صمغ کندر و مریم‌گلی به خوبی ترکیب و مخلوط می‌شود.

 منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *