تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

چرا چربی‌های دور شکم و پهلو به سختی آب می شوند؟

همه رژیم‌های عجیب و غریب برای سوزاندن چربی‌های دور کمر را فراموش کنید و با علم نهفته در پشت این قضیه آشنا شوید تا با راحت‌ترین شیوه ممکن، چربی‌های دور کمرتان را نیز آب کنید.

سوسن و مجید به‌تازگی تصمیم گرفته‌اند رژیم بگیرند و چند ماهی است که با سعی و تلاش بسیار، پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند؛ اما با گذشت چندماه به نظر می‌رسد همه چیز به انتهای راه رسیده و ظاهراً چربی بعضی قسمت‌ها از دیگر نقاط بدقلق‌تر است.

سوسن درک نمی‌کند که چرا بالا تنه‌اش به این خوبی فرم گرفته و لاغر شده، ولی چربی‌های ناحیه ران و لگن او همچنان به قوت خود باقی هستند. خب اگر شما نیز هم اکنون مشغول مطالعه این مقاله هستید، نشان‌دهنده این است که افراد زیادی درحال دست‌وپنجه نرم‌کردن با چربی‌های بدقلق شکم هستند.

راه‌حل‌هایی برای چربی‌های بدقلق

برای از بین‌بردنِ چربی‌های بدقلق، دو راهکار پیش رو داریم:

۱ به‌سراغ رژیم‌های عجیب و غریب بروید و از رژیم آب تا رژیم روغن مار را امتحان کنید.

۲ علم پشت این قضیه را یاد بگیرید و ببینید چرا بعضی از چربی‌ها دیرتر آب می‌شوند و باید چه کاری برای از بین‌رفتنشان انجام دهید.

به احتمال زیاد شماهم گزینه دو را برای خلاصی از چربی‌های بدقلق انتخاب خواهید کرد. تیم فیتامین نیز در این مقاله، هرآنچه که باید در مورد چربی‌ها بدانید را با شما به اشتراک گذاشته؛ پس بیایید شروع کنیم.

چربی‌سوزی به زبان ساده

اصل کلی رژیم که می‌گوید چگونه وزنتان را زیاد یا کم کنید، به واژه تخصصی‌ای با نام «تعادل انرژی» بازمی‌گردد. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، منظور از تعادل انرژی (Energy Balance) رابطه بین انرژی دریافتی و انرژی مصرفی شما بوده و واحد اندازه‌گیری آن نیز کیلوکالری است. (تمرینات چربی‌سوز ۳۰ دقیقه‌ای با وسایل منزل

در نتیجه تمامی تبلیغات تلویزیونی و لاغری‌های یک‌روزه را فراموش کنید و با این حقیقت کنار بیایید که برای لاغرشدن باید میزان انرژی (کالری) که می‌سوزانید از میزان کالری مصرفی‌تان بیشتر باشد. حال اگر قصد افزایش وزن داشته باشید، برعکس این قضیه صادق است؛ یعنی باید برای چاق‌شدن، میزان کالریِ مصرفی‌تان از انرژی که می‌سوزانید بیشتر باشد.

می‌توانیم از این زاویه نیز به قضیه چاقی و لاغری نگاه کنیم؛ هر روز زمانی‌که غذا می‌خورید، چربی در بدنتان ذخیره می‌شود. وقتی انرژی غذایی که خوردید تمام شود، بدن شروع به سوزاندن چربی‌ها خواهد کرد.

بخش آموزش نمودار: بخش‌های سبز رنگ نمودار نشان‌دهنده زمانی است که به‌خاطر غذا خوردن انرژی اضافه دارید. بخش‌های آبی‌رنگ نیز نشان‌دهنده وقتی است که دیگر انرژی حاصل از غذایی که میل کردید تمام شده و بدنتان برای چربی‌سوزی، به‌سراغ سوزاندن چربی‌ها می‌رود.

حال اگر بخش‌های سبز و آبی، هر روز باهم تعادل داشته باشند و میزان کالری دریافتی با کالری مصرفی یکی باشد، وزنتان ثابت خواهد ماند. اما اگر کالری دریافتیِ‌شما بیشتر از میزان سوزاندن آن باشد، چاق می‌شوید و بالعکس این قضیه نیز باعث لاغرشدنتان خواهد شد.

چربی‌های بدقلق به زبان ساده

زمانی‌که غذا می‌خورید، بدنتان آن غذا را تبدیل به ریز ذرات مختلفی نموده و با آزادسازیِ انسولین در خون، کمک می‌کند تا مواد مغذی به سمت سلول‌های گرسنه برود. وقتی‌که تازه غذا خورده اید و به اصطلاح سیر هستید، هیچ چربی‌سوزی‌ای اتفاق نخواهد افتاد؛ مدت زمان آن هم کاملاً بستگی به غذایی دارد که میل کرده‌اید، ممکن است تا ساعت‌ها ادامه پیدا کند.

اگر بخواهیم به‌صورت منطقی شما را قانع کنیم، باید بگوییم وقتی‌که بدنتان انرژی مورد نیاز را در اختیار دارد، چرا باید به این فکر بیفتد که به‎‌سراغ چربی‎های ذخیره‎شده برود؟!

حال زمانی‌که همه مواد مغذیِ غذا جذب بدنتان شد و دیگر چیزی باقی نمانده بود، سطح انسولین خونتان کاهش می‌یابد. سپس بدن، متوجه تمام‌شدنِ انرژی می‌شود و با خود می‌گوید وقت آن رسیده که به‌سراغ ذخایر چربی‌ای که دارم بروم و انرژی‌ام را از آنجا تأمین کنم.

برای سوزاندن چربی‌ها، بدنتان شروع به ترشح ماده شیمیایی به نام کتوکولامین «catecholamine» می‌کند. این مولکول‌های کتوکولامین سفرشان را داخل خون شروع کرده و به سمت سلول‌های چربی می‌روند تا با اتصال به آن‌ها باعث تحریک سلول‌ها شده و در نتیجه انرژی تولید کنند؛ نهایتا چربی سوزانده شده و تبدیل به انرژی خالص شوند.

سلول‌های چربی گیرنده دارند!

جالب است بدانید که سلول‌های چربی دارای دو نوع گیرنده برای اتصال کتوکولامین‌ها هستند:

۱ گیرنده‌های آلفا

۲ گیرنده‌های بتا

برای درک بهتر تفاوت آلفا با بتا، به‌خاطر داشته باشید که گیرنده‌های بتا باعث می‌شود تا چربی‌ها زودتر بسوزند و گیرنده‌های آلفا مانع از چربی‌سوزی می‌شوند.

حال نسبت گیرنده‌های آلفا و بتای موجود در سلول‌های چربی، نشان‌دهنده این خواهد بود که آن سلول چربی زودتر بسوزد یا بدقلق باشد؛ بنابراین سلول‌های چربی‌ای که دارای گیرنده‌های بتا بیشتر باشند، قطعاً زودتر می‌سوزند. برطبق تجربه، سلول‌های چربی موجود در بازو، شانه، سینه، صورت و پاها دارای گیرنده‌های بتا بیشتری بوده و در نتیجه زودتر خواهند سوخت، در حالی‌که سلول‌های چربی اطراف شکم و پایین‌تنه دارای گیرنده‌های آلفای بیشتر بوده و دیرتر خواهد سوخت.

بعضی از مردم، بدون اینکه زحمت خاصی بکشند فقط با دنبال‌کردن برنامه ورزشی روتین و پیروی از رژیم غذایی اصولی، به هدفشان یعنیکاهش وزن و سوزاندن چربی‌های بدقلق می‌رسند؛ اما این عده تنها اقلیت مردم هستند. صدها هزار نفر هستند که برای لاغرشدن و سوزاندن چربی‌های بدقلق دچار مشکل می‌شوند. البته یکی از دلایلی که می‌توان برای این موضوع بیان کرد درصد چربی موجود است. هرچقدر درصد چربی موجود در بدنتان کمتر باشد، قطعاً سوزاندن آن نیز سخت‌تر خواهد شد.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *