تغذیه و تناسب اندامخواص میوه هانکته های تغذیه ای

پوست پرتقال دارای چه فوایدی است؟

اغلب مردم پس از خوردن پرتقال، پوست آن را دور می‌اندارند. این در حالی است که بسیاری از مردم با خواص، مواد مغذی و مواد معدنی موجود در پوست پرتقال آشنا نیستند. جالب است بدانید که بیش از ۵۵ نوع فلاونوئید و بیش از ۱۷۰ نوع مواد مغذی گیاهی، به همراه انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها، پکتین‌ها و فیبر در پوست پرتقال وجود دارند. در این مطلب به بررسی فواید خوردن پوست پرتقال می‌پردازیم. با عطارباشی همراه باشید.

خوردن پوست پرتقال

ارزش غذایی پوست پرتقال

اگر ۱۰۰ گرم پوست پرتقال (پوستِ یک پرتقال کامل) را بخورید، حدود ۹۸ کالری، ۱.۶ گرم پروتئین، ۲۴ گرم کربوهیدرات و ۱۰ گرم فیبر وارد بدن‌تان می‌شود. مطمئنا خوردن پوست یک پرتقال کامل برای بسیاری خوشایند نیست، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که ۱ قاشق غذاخوری از پوست این میوه را که ۶ کالری، ۰.۱۰ گرم پروتئین، ۱.۶ گرم کربوهیدرات و ۰.۵ گرم فیبر دارد را مصرف کنید. چربی پوست پرتقال خیلی کم بوده و هیچگونه کلسترول و سدیمی در آن وجود ندارد.

مواد معدنی و ویتامین‌ها

پوست پرتقال سرشار از ویتامین ث است و یک قاشق غذاخوری از آن حاوی حدودا ۸.۲ میلی‌گرم ویتامین ث است. سایر ویتامین‌های موجود در پوست پرتقال عبارتند از: تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین آ، فولات، ویتامین ب۵ و ب۶. مواد معدنی موجود در پوست پرتقال نیز شامل کلسیم (۱۰ میلی‌گرم) و مقادیر کمی از منیزیم، آهن، فسفر، پتاسیم، مس، سلنیوم و روی هستند.

کمک به کاهش وزن

خوردن پوست پرتقال – به دلیل داشتن محتوای بالای فیبر و کالری کم – به کاهش وزن اضافه کمک می‌کند. مصرف این پوست باعث می‌شود تا کالری کمتری در طول روز دریافت کنید و در نتیجه شانس خود برای کاهش وزن را افزایش دهید.

خواص ضد التهابی

پوست پرتقال خواص ضد التهابی دارد و همانند داروی ایندومتاسین عمل کرده و التهاب را سرکوب می‌کند.

رفع مشکلات دستگاه تنفسی

برای رفع ناراحتی‌های تنفسی مفید بوده و در درمان آسم موثر می‌باشد. خوردن پوست پرتقال به پاکسازی ریه‌ها کمک کرده و نقش مهمی را در تجزیۀ خلط و دفع آن ایفا می‌کند.

پیشگیری از مشکلات گوارشی

ترکیبات موجود در پوست پرتقال به پیشگیری از یبوست، از طریق افزایش تودۀ مدفوع و کاهش زمان تماس غذا با روده‌ها، کمک می‌کند. خوردن پوست پرتقال در پیشگیری از سوزش معده، اسیدیته و استفراغ نیز موثر است.

سایر فواید خوردن پوست پرتقال

  • بهبود سلامت دهان و سفید کردن دندان‌ها
  • محافظت در برابر سرطان
  • بهبود سلامت قلب
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

مراقب باشید…

مهم‌ترین نگرانی هنگام مصرف پوست پرتقال، ارگانیک نبودن آن است. اگر میوه ارگانیک نباشد، ممکن است مواد شیمیایی بسیاری در پوست آن وجود داشته باشند. برای بهره‌مند شدن از فواید پوست پرتقال، این میوه را از مراکز مطمئن و به صورت ارگانیک تهیه کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *