داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

ریشه کاسنی جایگزینی بدون کافئین برای قهوه

ریشه کاسنی سابقۀ دیرینه‌ای در برطرف کردن مشکلات کبدی دارد. مردم رم باستان از این گیاه برای پاکسازی خون استفاده می‌کرده‌اند. مصریان نیز ریشه کاسنی را برای سم‌زدایی کبد و خون، در مقادیر بالایی مصرف می‌کردند. امروزه ریشه کاسنی به‌عنوان جایگزینی بدون کافئین برای قهوه مورد استفاده قرار میگیرد.

ریشه کاسنی

حمایت از دستگاه گوارش

کاسنی می‌تواند به طور مستقیم از عملکرد واکنش‌های گوارشی در بدن حمایت کند. ریشه کاسنی جریان صفرا را افزایش می‌دهد که برای حمایت از هضم مفید است. صفرای اضافه به تجزیۀ چربی‌ها کمک می‌کند. ریشه کاسنی همچنین برای بهینه‌سازی ترکیب خون مفید بوده و گزینه‌ای مناسب است برای افرادی که به دنبال بهبود سلامت کبد و کیسه صفرا هستند.

ریشه کاسنـی ارگانیک حاوی نوعی فیبر محلول به نام «انولین» است که باکتری‌های گوارشی در روده‌ها را تغذیه می‌کند. بسیاری از گیاهان حاوی انولین هستند، اما ریشه کاسنی بالاتری چگالی از این ماده را داراست. مهیا کردن تغذیۀ باکتری‌های روده به بهبود فرآیند هضم کمک می‌کند.

فعالیت آنتی‌اکسیدانی

بسیاری از گیاهان سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که در گیاهان ترکیباتی با نام فنولیک‌ها می‌باشند. کاسنی منبعی غنی از این ترکیبات و پلی‌فنول‌ها می‌باشد که اثرات آنها بر روی سیستم قلبی – عروقی کاملا شناخته شده است. در تحقیق بر روی موش‌های آزمایشگاهی مشخص گردید که اضافه کردن کاسنی به رژیم غذایی آنها، باعث افزایش چشمگیر محتوای آنتی‌اکسیدانی در خون موش‌ها گردید. محققین باور دارند که فواید مصرف کاسنی مربوط به وجود ترکیبات پلی‌فنولی (آنتی‌اکسیدانی) در این گیاه می‌باشد.

مبارزه با ارگانیسم‌های مضر

با توجه به اینکه ریشه کاسـنی ترکیبات فعال قدرتمندی دارد، نظر محققین را برای مقابله با ارگانیسم‌های مضر جلب کرده است. در یک مطالعۀ ایتالیایی مشخص گردید که عصاره ریشه کاسنی حاوی خواص پاک‌کننده در برخی از شرایط خاص است. مقادیر بالای ریشه کاسنی برای باکتری سالمونلا، سَم محسوب می‌شود.

ارتباط با کبد

مطالعه‌ای در مصر نشان می‌دهد که کاسنی می‌تواند نقش مهمی را در از بین بردن استرس اکسیداتیو و بهبود آسیب کبدی داشته باشد. فراموش نکنید که برای مصرف ریشه کاسـنی یا هرگونه گیاه دارویی، باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *